2020-03-06, 11:03
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det tror jag. Jag tror man tar med händerna på ytor som är kontaminerade, fingrar på masken, håller på och fipplar i ansiktet 100 ggr mer än annars=du får in betydligt mer virus i mun, ögon och näsa. Tror du det är bra?

Jag är så gammal att jag gjort lumpen och vi hade en hel del träning med riktig skyddmask och de ska anpassas rätt, man får inte ha skägg för att de ska fungera perfekt (dags att raka av sig skägget!) och de är otroligt jobbiga att ha på sig en längre tid. Vi hade bland annat en löprunda med masken på och det var inte kul...

Nu pratar vi ju inte om så proffsiga skyddmasker, utan om enklare skydd, i många fall allt för enkla för att stoppa virus och då faller ju vitsen helt. Du ökar bara risken att bli smittad om du har en sådan enkel mask, mht till resonemanget ovan.

Jag har helmaskar med olika filter skydd. Funkar dessa? Masken kostade 3k. Är en prepper så har allt möjligt
Citera
2020-03-06, 11:04
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det lär det bli.... Ingen som är frisk vill bli smittad. Och har man haft det en gång så
vill man garanterat ej ha det igen.

Sverige verkar tyvärr ej ha någon tillverkare av munskydd, bara tyngre grejer.... Så tillräckligt med masker till folket lär bli problem.....
Ja, de lättare(vita) maskera tog slut väldigt fort. De mer seriösa gummimaskerna med separata filter borde man kunna hitta ett tag till. Sedan är det nog slut även där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Ett riktigt Praktarsle på jobbet hemkommen från norra Italien har varit på jobbet hela veckan! När folk inte tar sitt samhällsansvar kommer detta få onödigt stora följder. Visar det sig att han spridit smitta på arbetsplatsen tror jag inte han bör komma åter efter ev. tillfrisknande. Folk kommer slå ihjäl honom gissar jag.

precis!

jag har en lilla syrra vars lärare är hemkommen från norra italien, hon har testats för viruset, men vad det inte hon förstår är att testerna inte garanterar att du inte har den, och dessutom så måste man testa sig flera gånger för att verkligen se till att man inte har viruset, det finns flera fall där man testat personer och det har visats sig att de inte bär på viruset bara för att några dagar senare åka ambulans in till sjukhuset.

fan ja hade slagit sönder honom om ja hade insjuknat, hade inte ens väntat tills han tillfrisknat, då det inte finns några garantier för överlevnad.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Och där passerade vi 100 fall:

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-sju-nya-coronafall-i-skane/
Ajdå. Men igår rapporterade skåne 7 nya. Idag alltså 5. Eventuellt en avmattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Större kontakt mellan personer ger mer spridning, därmed större spridning i storstäder.

Merparten av fallen handlar om folk som rest till norra Italien och deras omgivning, inte smittspridning i samhället. Sen finns det städer även i Norrland.
Citera
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Var har du fått det ifrån?

Jag hittar inget om det.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
2020-03-06, 11:05
Medlem
Så här intelligent är en av de smittade från Italien som befinner sig på Gran Canaria:

http://www.canariajournalen.no/Nyheter/Corona-smittet-turist-stoppet-paa-Gran-Canaria-lufthavn-minutter-foer-avgang-til-Italia
Citera
Medlem
Över 100 nu. Gick snabbare än jag trodde

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Nej, fake i facebook.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
Medlem
Konstigt bauta landet Ryssland har bara 4 fall. Sverige har 100 av 10 mille. Ryssland är granne med mina. Åker inga ryssar till Italien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tack för ironin?
Du får återkomma med bättre påhopp, ironi gör sig inte bra i text.

Anmärk gärna på det felaktiga i det som jag skrev.

Nä. Du sticker ut med rationella och nyanserade svar bland folk som injicerar c-vitamin och köpt på sig ett lager masker.
Citera
2020-03-06, 11:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Jag har helmaskar med olika filter skydd. Funkar dessa? Masken kostade 3k. Är en prepper så har allt möjligt

Viktigt ha handskar... Gärna dubbla lager. Ta av ett lager o ta av dig mask o kläder o in i tvättmaskin. Ta sen av dig andra lagret handskar. Därefter helkroppstvagning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in