2020-03-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyPlayerTwo
Det var nån som länkade nån coronaprepperbutik förra veckan här i trådem med gratis masker bara man betalade frakten på 39 kr. Nån som har fått sina masker än? Fick ett mail om att det skickades i fredags men jag har inte fått något än.

Någon annan skrev att den sidan knycker uppgifter om ditt betalkort. Marknadsföringen här i tråden ser jävligt fishy ut.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Lyssnade på generalen för Melodifestivalen. Hon säger:

Vi har möten två gånger om dagen. I dagsläget ska det inte finnas någon som helst risk med att komma till Melodifestivalen.

Jag undrar vad hon menar med detta. Är Friends area byggd på något sätt så att virus inte kan spridas inom lokalen? Eller har man någon sorts tillsatser i luften som dödar virus? Eller kommer man att utföra snabb-Coronatester på alla som går in i arenan?

Annars har jag lite svårt att se hur hon kan säga att det "inte finns någon som helst risk", om man med risk avser risk att smittas. Någon som vet vilka åtgärder som vidtas?
Citera
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Vad är anledningen till att inte ALLA smittas av Corona (eller influensa)?
Därför att droppsmittevirus inte är något flygande monster som flyger runt frenetiskt och in i din kropp hur som helst?
Med droppsmitta så måste du antingen andas in/få in i ögonen någons virus som nån har hostat/nyst ut, eller ta på nån yta med viruset och sedan peta dig i mun, näsa, ögon, kuk-, fitt- eller rövhål.

Hade det varit helt luftburet så hade det varit en annan sak.
Citera
2020-03-06, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Det skulle du gärna vilja va?

Det skulle inte förvåna. Det känns som et flertal postare i denna tråd hoppas på det värsta de kan fantisera fram.
Citera
2020-03-06, 07:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Källa"HEPA" tack!

Absolut, här har du ett exempel, jag kan mata dig med mycket mer om du är hungrig.

https://youtu.be/cfk8WSYsaNY

Dock ett klipp som även styrker påståendet om att flygbolag även kan sanera mellan varje flight, såg ett motstridigt påstående i tråden nyss.
Citera
Medlem
Soterns avatar
En från Folkhälsomyndigheten, dock inte Corona-Bob, sa precis i TV 4 att vi inte har en smittspridning i Sverige? Hur i helvete menar man? På fjorton dagar har vi gått från noll till 94 smittade, är inte det en smittspridning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Jag är ledsen men det ser ut som att dessa länkar är fejk och att de tar dina uppgifter, jag vet inte vad som gäller dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Någon annan skrev att den sidan knycker uppgifter om ditt betalkort. Marknadsföringen här i tråden ser jävligt fishy ut.
Hmm ok. Sidan går via shopify so verkar vara en legit sida att sätta upp sin egna sida på. Förhoppningsvis har jag bara gått miste om 39 kronor men där systemet skyddar mina kortuppgifter...
Citera
2020-03-06, 07:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Most commercially available air purifiers are high-efficiency particulate air (HEPA) filters. They can remove many particles from the air, but coronavirus is too small to be affected

https://www.google.com/amp/s/www.buzzfeednews.com/amphtml/janelytvynenko/dont-buy-an-air-purifier-to-protect-from-coronavirus

Det där med partikelstorlek har vi redan gått igenom i detalj, ändå ner på um nivå, bläddra i tråden.
Citera
2020-03-06, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Men enligt WHOs definition är det en spridning inom Sverige då personen blivit smittad i Sverige.
Spelar ingen jättestor roll ur ett "folkhälso-perspektiv". Än så länge *tror* man sig ha kontroll på smittspridningen, det är poängen här.
Citera
2020-03-06, 07:30
Medlem
perry2s avatar
Medias och privatpersoners dödsångest kan följas som ett tidsdokument.
Sen kör de bil o SMSar på motorvägen.....
Citera
2020-03-06, 07:31
Medlem
För er med F-skatt så kan ni handla på Gertab.
Försökte som privatperson igår men det går inte.

De har allt inom desinfektion och sjukvårdsartiklar.
Citera
2020-03-06, 07:32
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har kanske redan tagits upp. I alla fall:

Såg den här Covit-smittade mannen Mo på nyhetssändningarna igår. Han var ju i god form och på gott humör och lyckades säkert avdramatisera sjukdomen hos många. Hans fru ligger på sjukhus då hon har astma, men de räknade med att hon skulle bli utskriven i dag. Slutet gott, allting gott.

Men: De uppvisade de första symptomen först i lördags. Det påstås väl att allvarliga symptom, i den mån de alls uppträder, inte visar sig förrän under den andra sjukdomsveckan. I så fall lär det vara för tidigt att ropa hej efter ca 5-6 dagar. Men visst är det bra om vi tv-tittare kan invaggas i hans upplevelse att corona inte är värre än vilken sketen influensa som helst.

Astma är hur som helst mycket vanligt inte minst bland barn. Om smittspridningen fortsätter att öka lär det inte finnas resurser att lägga in alla på sjukhus.

Är inte särskilt hypokondrisk i vanliga fall men det här gör mig rädd på riktigt.

Du är inne på en ganska viktig sak där.. Många av oss som skriver i denna tråd är förmodligen redan smittade utan att vi vet om det. Med 14-16 dagars inkubationstid så inser nog många inte att de kan sprida smittan vidare och själva är smittspridarna. Har man dessutom barn på dagis så lär det spridas till många andra barn då just dagisar är rena smitthärdar för allsköns olika smittor..

Det ser man vid utbrott av löss, skabb, vägglöss, vinterkräksjuka och annat som frodas på dagisarna runt om i landet. I Vivalla Örebro så röckte det med EN vecka för en hemkommande adrikansk unge med löss hade smittat samtliga ungar på dagiset..Man kan nog jämföra risken för smitta med löss då löss sprids med hudkontakt och via mössor och liknande.. Dock inte via ytor så vitt jag vet..

Så alla borde vara lite extra försiktiga då alla kan vara tänkbara smitthärdar då inkubationstiden är ganska så lång..

Ingen har heller tagit upp om man blir imun mot ny smitta om man redan haft viruset en gång och tillfrisknat.. Eller är det som med förkylningsvirus, att viruset muterar så pass fort att man kan smittas igen av en nära släkting till viruset som utvecklats i närområdet ?

Tror inte forskarna kan yttra sig om detta ännu då det helt enkelt inte finns folk att studera i tillräcklig mängd än så länge..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in