2020-03-05, 19:19
Medlem
En central del i indiciekedjan emot CA är onekligen hans vapeninnehav och kanske framförallt hans förklaring till varför vapnet inte fanns kvar i hans ägo när Polisen till slut på allvar tar tag i faktum 1994.

CA påstår således att han vid denna tidpunkt inte kan lämna sitt vapen till Polisen för provskjutning,därför att han har sålt det på illegal väg redan 1992.

CA påstår att han sålt vapnet till en knarklangare som han skall ha stiftat bekantskap med på Cafe Opera.CA skall sommaren 92 ha suttit där och fikat(han verkar fika mycket),när denna för allt och alla okände knarklangare kommit fram till honom och frågat om CA vill köpa knark.Enligt CA själv så ville han inte det utan samtalet kommer istället in på vapen.CA förtäljer den okände knarklangaren att han har en jättepuffra modell Magnum 357 som han eventuellt kan tänka sig sälja.Knarklangaren förklarar sig intresserad av att köpa detta vapen,och CA ber om lite betänketid till följande dag.Knarklangaren och CA kommer överens om att sammanstråla i Kungsträdgården nästa dag.
Sagt och gjort,när morgondagen nalkas har CA bestämt sig för att sälja sin i PU högintressanta puffra till den spöklike knarklangaren.De träffas..CA lämnar över sin revolver och erhåller av den mytomspunne langaren 5500 kr.
CA säger sig göra detta därför att hans ekonomi är dålig och han ligger efter med hyresavier.

Skall man använda lite ord från granskningskommissionen så är denna förklaring till vad CA gjort av sitt vapen föga plausibel.

CA bor sedan många år hos sina föräldrar.Någon hyresavi som han ligger efter med är således en orimlig del i den i övrigt orimliga förklaringen.CA gillade lag och ordning och beblandade sig aldrig,varken förr eller senare,med buset.Knarklangaren har naturligtvis aldrig kunnat hittas.
Vidare så skulle ju CA ha kunnat sälja sin revolver helt legalt till vapenhandlare för en nästan lika stor summa.Istället påstår alltså CA att han istället väljer att sälja det illegalt,med åtal för grovt vapenbrott som följd.Dessutom skulle licensen för CAs övriga vapen dras in på stört.

Förklaringen till var CAs vapen tar vägen finner jag,liksom alla sansade bedömare,helt omöjlig att tro på.

Frågan som följer faller sig helt naturligt.

Varför ljuger CA om vad han gjorde med vapnet?
Citera
2020-03-05, 19:35
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag vill först och främst tacka Kato 85 för det nödvändiga jobbet att skapa en tråd om CA.

Tack själv, det är lite för mycket tidsstämplingar från Skandia och vittnesbeskrivningar om rockar i olika kulörer i huvudtråden, som nu mestadels endast handlar om antingen CP eller SE, vilka båda är otroligt uttjatade.

Citat:
Christer hade två syskon..en äldre syster samt en yngre bror.Det är ju rimligt att hoppas på att någon eller båda av dem har foton av Christer,förhoppningsvis även något från runt tiden för mordet.
Jag utgår från att PU gjort allt i sin makt att försöka få tag i sådant här.

Det finns garanterat mycket om CA, men då han inte dömts så kan man inte hämta ut materialet förrän det blir offentliggjort 2026, vilket är en ytterligare möjlig anledning till varför PU nu vill avsluta utredningen.
Citera
2020-03-05, 19:46
Medlem
kato85s avatar
Vet inte om det stämmer, men kan detta vara cafeet som CA besökte?

https://youtu.be/yfg6f9B0Mkc?t=881

Ser ut att ligga snett över mordplatsen (intervjun gjord 1994 i samband med TV4-dokumentären Satans Mördare)
Senast redigerad av kato85 2020-03-05 kl. 20:02.
Citera
2020-03-05, 19:53
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Mycket bra trådstart, tack! Var har du hittat infon om att de fem kulorna från skytteklubben inte hade samma isotoptyp? Jag har inte läst Paul Smiths böcker men CA är helt klart min nr 1 som GM. Dessutom har ju Krister Petersson tidigare jobbat hårt med gärningsmannaprofiler (Lasermannen bl a). Undrar om de har hittat CAs vapen. Kan han verkligen ha låtit bli att göra sig av med det....

Tack själv.

Det är ganska intressant att både Ausonius och CA haft ett ekonomiskt motiv till sina brott, och att båda figurerat som misstänkte no1. vad gäller Åsgård.
Citera
2020-03-05, 19:56
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Tack, du sammanfattar mina tankar om mordet bättre än vad jag själv klarar av. Det är precis ett scenario som detta som jag alltid har trott på.

CA känns helt klart hetast som gärningsman, men för att jag skall acceptera honom så kräver jag att vapnet hittas. Jag kommer inte att köpa ännu en CP-historia där MP vittnar om att han såg CA utanför Grand eller något i den stilen.

Ja, man måste ha något konkret den här gången, och Lisbet är ju död så hon kan inte yttra sig längre.

Är det nu CA som PU kommer att lansera som GM så kommer många förneka detta, att en ensam GM mördat Palme känns bara som alltför enkelt så här 34 år senare bland en uppsjö andra konspirationsteorier.
Citera
2020-03-05, 20:02
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja, man måste ha något konkret den här gången, och Lisbet är ju död så hon kan inte yttra sig längre.

Är det nu CA som PU kommer att lansera som GM så kommer många förneka detta, att en ensam GM mördat Palme känns bara som alltför enkelt så här 34 år senare bland en uppsjö andra konspirationsteorier.

Är det CA som lanseras så hoppas jag verkligen att de har vapnet plus kanske erkännande för någon familjemedlem. Den som lever får se.....
Citera
2020-03-05, 20:49
Medlem
Split-eds avatar
Har fan aldrig ens tänkt på att det inte fanns någon tråd om CA - bra trådstart!

Även jag håller med om att CA är en mer plausibel gm än skandiamannen. Bortförklaring om vapnet, självmordet...
Citera
2020-03-05, 20:51
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Bland de intressanta vapnen som ännu icke har provskjutits finns CAs Magnumrevolver 357,det så kallade Kungsträdgårdsvapnet.
I övrigt finns Sucksdorffrevolvern,
Helsingborgsvapnet.
Arvikavapnet samt Handenvapnet.

Kungsträdgårdsvapnet har direkt koppling till CA.
Sucksdorffrevolvern har stark koppling till CP.
Helsingborgsvapnet stals 24 Januari 1983 från pistolskytteklubben Magnus Stenbocks lokaler.Vapnet är en Smith & Wesson 357 Magnum.
Arvikavapnet stals 1976 vid ett bostadsinbrott i Charlottenberg.Magnum 357 här också.
Handenvapnet försvann 4-5 September 1982 i samband med flygresa till Stockholm.Vapnet ifråga är en Ruger 357 Magnum security six.

Tilläggas kan att CA fick licens för sin Magnumrevolver 1980.
CA är en hyfsad kandidat. Men även om han är oskyldig så skulle nog vem som helst med en Mangum-picka kunna bli paranoid när han såg hur Farbror Blå körde på med 33-åringen, kurderna och CP.

Kan helt enkelt vara så att han dumpade pickan på Ålands hav för att undanröja möjligheten att bli dömd på manipulerade bevis.
Citera
2020-03-05, 22:18
Medlem
Van Nostrands avatar
CA är min favoritkandidat av "kända misstänkta". Om det är hans revolver man sitter på blir jag inte helt överraskad.

Men en sak som skaver är att mördaren verkar vara på väg söderut om man väljer att tro Nieminen (vilket jag gör). Han väljer David Bagares gata och korsar även över till dess högra sida. Jag tycker att CA borde vilja ta sig hem så snabbt som möjligt.
Citera
2020-03-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
CA är en hyfsad kandidat. Men även om han är oskyldig så skulle nog vem som helst med en Mangum-picka kunna bli paranoid när han såg hur Farbror Blå körde på med 33-åringen, kurderna och CP.

Kan helt enkelt vara så att han dumpade pickan på Ålands hav för att undanröja möjligheten att bli dömd på manipulerade bevis.

Det hade ju onekligen varit bättre för CA om han angett denna förklaring.
Nu gjorde han bevisligen inte det.
Citera
2020-03-06, 00:14
Medlem
kato85s avatar
Det börjar så sakta gå upp för en att PU möjligtvis ända sedan 1994 vetat om vem som varit GM, men att de aldrig kunnat sätta dit personen, varför man sedan dess agerat uppenbart latent och passivt.

För om det nu är CA så måste man ju ha haft ögonen på honom sedan han diktade upp historien om det förlorade vapnet.

Det måste ha varit extremt deprimerande att ha bilden klar för sig, men att man alltid saknade den sista pusselbiten.
Citera
2020-03-06, 07:03
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Det hade ju onekligen varit bättre för CA om han angett denna förklaring.
Nu gjorde han bevisligen inte det.
FBIs profilers talar om farliga personlighetstyper:

Narcissist - dvs charmiga psykopater. Typ Manson och Bundy.

Predator - hänsynslösa typer som regelmässigt begår brott. Tänk folk som rånar pensionärer etc.

Emotionally disturbed - psykon som ofta är lila farliga för sig själva som andra. Gillar drama. Tänk galna fruntimmer som provocerar fram bråk med sin partner eller förgiftar sina barn.

Paranoid - Enstöringar med starkt auktoritetshat och förföljelsemani. Tänk masskjutare och rättshaverister.

Tror CA kan ha varit en paranoid person. Enligt Navarro är denna personlighetstyp den man vet minst om eftersom de inte direkt är benägna att samarbeta med psykologer och förhörsledare eller ens svara på enkäter. Om CA var det sistnämnda kan han även om han inte begått brottet fått för sig att jävlas med snuten. Och hans avsaknad av nära vänner är typisk för den paranoida personligheten. Om CA gjorde det så snackade han inte bredvid mun på fyllan eftersom han om han krökade förmodligen körde kalsongfylla i ensamhet i stället för i glada vänners lag.

Det skulle vara jävligt intressant om någon som träffat CA eller haft med honom att göra postade i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in