Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
LW hade tidigare en cache vid den plats hon mördades men den var flyttad efter att ha vandaliserats. Man skulle kunna spekulera i att någon knackade på för att få hjälp att sätta upp en cache eller hjälpa KW att sätta upp en ny på platsen. Eftersom det inte, vad jag sett, finns några tecken på några sådana planer i det digra FUPet så verkar det i högsta grad osannolikt.
GC är en högst fredlig sport så några GC-principer finns inte som lämpar sig för mord.
Däremot var ju det här ett gäng som var erfaret i att lösa och skapa gåtor sk ”mystar”. Så ville mördaren lägga ut villospår så hade hen ju erfarenheter som kunde komma till pass för att peka polisen i fel riktning.
Tack för informationen! Nej, jag menade inte att principerna i GC skulle lämpa sig för mord men att GM(s) skulle kunna vara inspirerade av att t ex gömma föremål klurigt, tänka i koordinater osv då de verkar ha andats GC dygnet runt. Ungefär som du skriver om mystar. Var så jag menade men uttryckte mig kanske klumpigt då jag inte är så insatt alls i sporten.
När i tid vandaliserades LWs cache? Var det för länge sedan eller mer nära inpå mordet?
En sak som jag inte riktigt förstått är varför inte, ifall GM(s) är inom GC-kretsar, man begick det hemska dådet i något mer avskilt friluftsområde eller i någon djup skog med tanke på alla risker som måste ha funnits med att ta livet av en människa mitt i ett villaområde en stilla vårnatt. Man tänker sig ju att GC:are är friluftsmänniskor med god kännedom om var det kunnat ske olyckor. Men visst, då kanske alla vetat om att LW skulle iväg med någon och det hade inneburit en risk att förknippas direkt med att hon dött ifall GM(s) misslyckats med att få det att se ut som en olycka.
Nu verkar mordet istället nästan planerat och repeterat i en annan del av villaområdet den 11 maj. Ville SD få det att se ut som om LW dödats av något ungdomsgäng? Kanske lägga skulden på något av de barn hon arbetade med på Nova? Samtidigt så känns övervåldet 17 slag mot huvudet inte så planerat och smart. Men det kanske bara var planerat i allmänhet men att det blev just där och då var oplanerat?
Jag har funderat om det kunnat vara så att SD planerat att "bli av med" LW under en längre tid då hans dubbelfruande med både HD och LW inte höll i längden, och det inte längre var kul att trigga de två kvinnorna mot varandra utan mest innebar att han fick höra på bådas klagan. Men att mordet, när det ändå skedde, berodde på att HD smög efter SD om han gick för att möta LW en sista gång innan deras resor. Varpå HD tappade det totalt och var den som utförde mordet trots SDs tidigare planering? Men Hiding verkar ju säker på sin sak.
Klart är iaf att USA-resan verkar ha varit en av de saker som var mycket laddade just där i dagarna kring mordet, sett till det ultimatum som LW ska ha ställt. Då vi spekulerat så mycket om vem som skulle åka med vem och ifall någon ställt ultimatum osv, varpå tråden blivit otrevlig och knäpp så känns det ju som att det ändå ligger något laddat i resan. Hade SD lovat HD en nystart och återföreningsresa till HD samtidigt som han lovat en förlovningsresa till Kilimanjaro till LW? Snacka om att måla in sig i ett hörn och bita sig själv i svansen.