2020-03-05, 20:28
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Live oppdatering om antall smittede i Norge:
88 tilfeller i Norge
https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-3

Minst 57 av de 73 norske coronasmittede har vært på reise i Italia
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbAREK/minst-57-av-de-73-norske-coronasmittede-har-vaert-paa-reise-i-italia

Stockholm: 28 smittet på ett døgn:
Ifølge den svenske avisa Expressen har 94 personer i Sverige fått påvist coronaviruset. Torsdag kveld bekreftes det at 28 personer bare i Stockholm har fått påvist smitte det siste døgnet.

20 smittet i Danmark:
Ytterligere fem danske personer har testet positivt for coronavirus, melder flere danske medier. Dermed er det nå 20 bekreftede smittetilfeller i Danmark.

Coronaviruset kan smitte fra mennesker til hunder og katter
Hunder og katter kan ikke smitte mennesker med det nye coronaviruset, men de kan bli smittet av viruset selv fra mennesker, ifølge myndighetene i Hongkong.

Meiner mange land ikkje gjer nok
Verdas helseorganisasjon meiner mange land ikkje gjer nok for å kjempe mot spreiinga av koronaviruset, og oppfordrar alle land til å gjer alt dei kan for å stanse utbrotet.

Avlyser festen for publikum i Holmenkollen
Oslo kommune ber publikum om å ikke komme til Holmenkollen skifestival i helga. Årsaken er frykt for smitte av koronaviruset.

Soldat har påvist koronaviruset – mener militærøvelse bør avlyses
Ordføreren i Bardu mener den store militære vinterøvelsen Cold Response må avlyses. Torsdag ble det bekreftet at en person som skulle delta i øvelsen har fått påvist koronaviruset, samtidig som flere andre er i karantene
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mistenker-koronasmitte-ved-skjold-leir-like-for-vinterovelsen-cold-response-1.14929799

Bytter ut smaksprøver med hansker og håndsprit
Lokale kjøpmenn deler ut gummihansker til kundene, fjerner smaksprøver fra diskene og setter opp plakater med advarsler. Dagligvarebransjen tar korona på alvor.

Advarer mot karantenebrudd
Direktøren for Helsedirektoratet reagerer sterkt på meldinger om at folk som skal være i koronakarantene bryter karantenen.
Vi får meldinger om at folk som er i karantene ikke overholder reglene. Alle må skjønne hvor viktig det er at man ikke møter andre personer på nært hold, utover de man bor nært sammen med, sier direktør Bjørn Guldvog.

ITALIENSK CHARTERFLY TIL TROMSØ KANSELLERT
Lørdagens italienske charterfly til Tromsø er kansellert, ifølge avisen iTromsø.
Flyet skulle etter planen hatt med seg flere turister fra Milano, men turoperatøren har nå avlyst. Det opplyser smittevernoverlege Trond Brattland i Tromsø kommune til NTB.

Folk i karantene ble sett i butikker og på treningssenter: – Ikke greit, sier helsedirektøren.
https://www.aftenposten.no/norge/i/OpA89q/i-koronakarantene-du-kan-lufte-hunden-men-ikke-gaa-i-butikken

Presset testkapasitet, bemanning og mangel på utstyr: – Vi kan få betydelige problemer
https://www.aftenposten.no/norge/i/6j7z8r/presset-testkapasitet-bemanning-og-mangel-paa-utstyr-vi-kan-faa-betydelige-problemer
Ikke greit, sier helsedirektøren magnifikt, briljant språkbruk!
Citat:
Bytter ut smaksprøver med hansker og håndsprit
Lokale kjøpmenn deler ut gummihansker til kundene, fjerner smaksprøver fra diskene og setter opp plakater med advarsler. Dagligvarebransjen tar korona på alvor.
Låter ovanligt vettigt, varför har vi inte folk med över IQ-fiskmås i Sverige? Är svaret återigen den attans partiboken?
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
En skola i Malmöstadsdelen Limhamn har gått ut med att en förälder till barn som går där har fått Coronaviruset.

Övriga familjemedlemmar är symptomfria men hålls i karantän.

Tack så mycket FHM och Anders Tegnell.

Precis som alla i tråden skrev så skulle det stora utbrottet slå till i Sverige efter alla som kommit hem från skidsemestern i Italien.
Citera
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Vem har nominerat A. Tegnell till Flashback Awards?

Herre min skapare vad jag tycker synd om honom, helt uppenbart att han får direkta order från självaste trollgubben Löfven om att förgäves dämpa oron hos de stora massorna. Han är The Messenger och jag lider verkligen med honom. Han vet naturligtvis bättre, ni fattar väl att han inte är en dyslektisk f.d mjölkbönde som glidit in på ett bananskal utan mycket välutbildad, om ni inte tror han kan tolka statistik så är ni ju urblåsta.

I övrigt rekommenderar jag er att ringa chefen med en gång och försöka jobba hemifrån, ni som kan. Min magkänsla är att mörkertalet är ofattbart stort, alla Italien/Iranresenärer har spridit detta nåt så djävulskt och det kommer blossa upp rejält nästa vecka. Gå ihop ett gäng och prata med era chefer. Åk för fan inte kollektivt, cykla hellre. Handla med plasthandskar som ni fimpar på parkeringen innan ni sätter er i bilen. Sup hemma istället för på krogen. Själv har jag köpt en 25 kg säck med mungbönor och två säckar brunt ris. Bönorna är bara att koka och äta i krisläge. Mungbönor och ris överlever man på i flera år. Ryker elen så kan man blötlägga bönorna och göra groddar av dem. Hälsa inte på släkten om ni bryr er om dem, ring istället. Använd hjärnan så kommer det gå bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Frågan är varför Tegnell lyder trollgubben. Saknar han moralisk/etisk kompass? Får han pengar under bordet? Masochist? Ge mig vägledning!
Han har naturligtvis inget val och lyder direkt under regeringen och tvingas just nu kanalisera statsministerns sedvanliga svammel om "ordning och reda", "inte mana till oro" osv. Hur ska de upprätthålla sin gulliga lilla
s.k parlamentariska demokrati om folk får reda på hur illa det egentligen är ställt och frivilligt låser in sig i sina lägenheter och vägrar gå till jobbet, tex. inom sjukvården? Totalhaveri. Det är inte gubben Löfven som viskar i hans öra utan det är hela samhällsetablissemanget som står och håller varandra i händerna som voro de sjunkande besättning på Titanic, sjungandes "We shall overcome". Detta utbrott bär potentialen att sätta vår inrikes ekonomi i sank.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Här är vad du skrev:

Det är kaxigt av dig att försöka dumförklara mig trots att du inte klarar av grundläggande meningsbyggnad. "dvs det finns en extern begränsning när det antalet smittade värdar", vad fan menar du? Jag gissar att du skulle skriva "dvs det finns en extern begränsning när det gäller antalet smittade värdar", och det var därför jag frågade dig om du syftade på när alla var smittade.

Vill du fortsätta diskutera eller ska du bara acceptera att du antingen är korkad eller har så dåligt vokabulär att du inte klarar av att föra en simpel diskussion? Min gissning är att du egentligen inser det sistnämnda, och att det var därför du inte ville förtydliga för mig utan istället försökte dig på en diss. Noob.

Skönt att du förstod vad jag menade trots att jag missade ett ord. Dissa dig behövde jag inte då din kommentar tydligt visade att du inte förstod från början. Ska börja korrekturläsa inläggen. Tack för feedback.

Förstod du verkligen inte varför exponentiell tillväxt är omöjlig i naturen? Baserat på din senaste kommentarer verkar du ju inte korkad?
Citera
2020-03-05, 20:29
Medlem
Eckiumbums avatar
Vi får nog räkna med 80 nya fall tills i morgon. Fredagsbönen i moskéerna kommer nog vara en härlig miljö för viruset att sprida sig, så vi får nog räkna med att spridningen snabbt når mer utsatta områden.

Kommer bli intressanta dagar framöver.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Covid har betydligt mycket högre dödlighet än en influensa. Det har sagts från början att den ligger på cirka 3%, och en influensa på cirka 0.1%. Du är den som ska sluta sprida lögner.

Fria tider har iaf en länk till WHO som uppger 3,4% dödlighet globalt sett. Noll än så länge i Sverige. Sjukhusen kan hantera några riktigt sjuka ett tag men inte tusen stycken tex.
Ok man får se.

Just att gamla är mest utsatta är väl inget som stör sossejuntan. Det är ju tydligen de gamlas fel att ekonomin är kaos i många kommuner.
Så det är ju bra med lite utrensning tycker Lövén. Spara många kronor som man kan ge till de arméer av muslimer som stormar Grekland just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Virus är inte ens en organism. Virus är den minsta form av biologisk enhet som existerar.

Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Är det dumt att tänka positivt? Det betyder inte att jag kommer ge mig ut och slicka hostande människor i ansiktet, men jag ställer in mig mentalt på en jävla tripp som jag kommer igenom. Du däremot kommer ligga och skaka i din säng.

Mmmm du kommer att få en spännande tripp - men svår hosta och andning - och har du otur uppkopplad till en respirator med en tub nedtryckt i halsen... många i Kina verkar kräva sjukhusvård. Det är ju därför de byggde nya sjukhus för det var så många patienter att de allt från låg i korridorerna till döda på golvet..

Jag tror det är bättre du flyttar ut till en stuga på landet nånstans i ett halvår så kanske du klarar dig istället..
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Här häpnad över Anders Tegnells nya slutsats. Är han verkligen så självsäker och tro att det värsta redan är över nu?

https://omni.se/tegnell-om-virusfallen-jag-tror-att-det-varsta-nu-ar-over/a/zG1Aq9

Ja det vore ju en katastrof för alla alarmister som berättar om vilken fruktansvärd farsot detta är och redan nu vet hur många som kommer att dö, inte minst unga friska som faller ner döda på öppen gata.
Citera
2020-03-05, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Klorin är bland det bästa att använda mot virus och bakterier enligt vad jag läst.

På virus gäller att tvål och vatten är bäst, dvs mekaniskt ta bort viruset eftersom de inte dör av klorin och sprit i lika hög grad som tex bakterier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
De som varit i smittoområden som är speciellt bör sättas i karantän, det håller jag med om. Det har jag aldrig argumenterat mot. Tycker även det är bra att man stoppar Iran Air osv.

Tycker även sjuka ska stanna hemma och att folk i regel ska sköta sin handhygien och inte hosta/nysa rakt ut osv.

Det är rimligt och bra. Informationen om utvecklingen måste fortsätta för att hålla svenska folket upprättade. Smittspårningen måste intensifieras och tas på allvar.

DET ÄR RIMLIGA ÅTGÄRDER.
-----

Icke rimliga åtgärder:
* Att bunkra upp med handsprit och att bära engångsmasker i kollektiva sammanhang (Om man inte är sjuk och rädd att smitta andra)
* Att alla FRISKA ska stanna hemma
* Att alla arbetsplatser och skolor ska hållas stängda
* Att köpa på sig "prepper"-lager av konservburkar.

Osv. Osv.

Common sense före panik och löjliga domedagsåtgärder.

Varför är det orimligt att köpa handsprit, masker och konserver. Det är ju enbart positivt om människor har resurser om detta går riktigt illa.
Man kan aldrig vara tillräckligt förbered.

Det har ju slarvats någonting fruktansvärt i Sverige, alla som varit i norra Italien skulle satts i karantän i minst 14 dagar.
Flyg till Iran skulle stoppats tidigare och en rekommendation från UD att inte resa till Italien när deras stora spridning blev känd.
Myndigheterna reagerar på tok för sent, det inger noll förtroende.

Alla tokstollar som går till jobbet sjuka och de totala dårarna som reser till Italien den här veckan, de behöver inte komma tillbaka. En vuxen människa kan inte vara så egoistisk och snål i ett läge som detta. Ja jag tänker på er från Region Östergötland era sjuka jävlar.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Han har naturligtvis inget val och lyder direkt under regeringen och tvingas just nu kanalisera statsministerns sedvanliga svammel om "ordning och reda", "inte mana till oro" osv. Hur ska de upprätthålla sin gulliga lilla
s.k parlamentariska demokrati om folk får reda på hur illa det egentligen är ställt och frivilligt låser in sig i sina lägenheter och vägrar gå till jobbet, tex. inom sjukvården? Totalhaveri. Det är inte gubben Löfven som viskar i hans öra utan det är hela samhällsetablissemanget som står och håller varandra i händerna som voro de sjunkande besättning på Titanic, sjungandes "We shall overcome". Detta utbrott bär potentialen att sätta vår inrikes ekonomi i sank.

Tegnell kan säga NEJ!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in