2020-03-05, 22:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnricoP
Tänkvärt från Expressen 2005:
"Skräcken sprider sig över Europa. Den dödliga fågelinfluensan har nått Turkiet - och är på väg mot Sverige. Panikåtgärder vidtas nu för att förhindra ett mardrömsscenario.
- Miljoner människor kommer att insjukna, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar."

Precis, Olsén är den verkliga pajasen och han går i repris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Jag förstår inte er som väntar på ett vaccin! det är vaccinet som skrämmer mest om någonting!

Förklara, varför skrämmer det? För att 0.01% av de vaccinerade mot svininfluensan fick narkolepsi?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det var 8e december. Det har jag från säker källa från mina kinesiska vänner.
En brittisk man I Wuhan blev sjuk den 25e november enligt en artikel i The Guardian.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker den här Anders som intervjuas i varenda nyhetssändning är så skön. Hans fru ligger på sjukhus och får andningshjälp, men Corona tycker han bara är som en vanlig förkylning och han är inte orolig över världsläget, eller över att frun uppenbart har eller riskerar andningsbesvär. Nerver av stål!
Du pratar om Kjell Mo, jobbar på Försvarshögskolan. Antagligen ett noga utvalt intervjuobjekt. Lite sjukt att han tycker det är lugnt att hans fru är inlagd pga sin astma. Hon är i riskgrupp och om hon är jämngammal med Kjell så borde han vara åtminstone liiite orolig. De är bara i första veckan på sin sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Var det inte runt 14% observerat i Guangdong? Och med något enstaka fall i Korea och Japan? Hur som helst är bedömningen att det antalet återinsjukna inte är så högt att just den aspekten är något man behöver vara särskilt orolig över.

Det är en mutation så det finns två generella 🧬 coronavirus möjligt att få bägge

https://youtu.be/NtWVY2DW2nc
Citera
2020-03-05, 22:35
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Japp. Nästan så jag inte ens orkar följa detta spektakel längre.
Inte så mycket pågrund av viruset utan för att det hanteras så otoligt uset.
Känns enbart trist och tråkigt.

Håller med. Tycks inte som många "förnekare" här greppar att snarare än att vi har panik eller tror på ond bråd död så är det en frustration över hur nedmonterat vårt system blivit de senaste 30 åren, hur otroligt reaktiva ansvariga är, och att en sådan som Tegnell ständigt står och halvljuger, förminskar risker osv, så att många skiter i att vidta lite enkla åtgärder som bättre hygien, låta bli Italienresan osv.
Jag tror iofs att covid-19 kommer att bli illa nog med överbelastad vård osv, men tror och hoppas fortfarande att det kommer kunna gå relativt bra i slutändan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker den här Anders som intervjuas i varenda nyhetssändning är så skön. Hans fru ligger på sjukhus och får andningshjälp, men Corona tycker han bara är som en vanlig förkylning och han är inte orolig över världsläget, eller över att frun uppenbart har eller riskerar andningsbesvär. Nerver av stål!

Alternativ 1) dum som ett spån.
Alternativ 2) Han slipper mörda frun för att få ut pengar på livförsäkringen
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiques
Vem tig förskylning på allvar sist? Den gången jag fick lunginflammation för 5 år sen eller 3 år sen när den blev till öroninflammation och trumhinnan sprack. Kanske jag skulle ha ringt DN, SVT och BBC då?

Men ge dig nu. Har egentligen ingen lust att göra tankeverksamheten åt dig, men här har du lite information, så kanske det tänder en lampa i ditt hövve.

0,1% dödlighet har influensan. Corona 3,4% enligt WHO.
Än så länge har vi inga antivirala läkemedel eller vaccin mot COVID-19 så det går inte att hejda/bota det här viruset som många andra sjukdomar. Vilket du säkert redan har märkt om du läser vad som händer ute i världen.

Visst, det är nästan bara äldre och redan tidigare sjuka som dör. Så du och jag kommer säkert att klara oss fint. Men hur kommer det gå med mormor och morfar? Och kompisen som har hjärtfel?
Sen är problemet inte dödligheten i sig även om det är mycket tragiskt och inte bör accepteras enligt mig att några tusen dör i ett worst case scenario. Risken är att sjukvården och samhället inte kommer att klara av att hantera ett stort utbrott med många svårt sjuka. Du kan kanske själv tänka dig hur det skulle bli om vården kollapsar och andra patienter inte kan få intensivvård för att sjukhusen är överfulla med Coronasjuka? I t.ex. Norra Italien börjar vården redan gå på knäna.

Är det inte bättre att vi förbereder oss för ovanstående och gör allt vi kan för att stoppa spridningen, samt att myndigheter börjar varna folk så att de är beredda på vad som kan hända? Är inte folk på tårna vid ett större utbrott så får vi ju bara ännu mer spridning för att Svensson inte tar viruset seriöst eftersom de tror att detta är en liten flunsa som snart går över.

Visar sig åtgärderna vara för stora i efterhand så kan vi alla vara glada?

Förstår verkligen inte varför Tegnell tar detta så oseriöst och kommer med gissningar om att allt snart är över. Folk släpper ju garden totalt, och sen har vi massa Corona i röven om det vill sig illa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprullet
Ursäkt, men är du dum på riktigt? Sidan 6, 7 och 8 behandlar testning för reaktivitet med alla andra coronavirus samt de vanligaste andra virus samt bakterier med liknande symptom!

Läs från rubriken Specificity testing på sid 6 och inkludera tabell 2 och 3. Sedan är du färdig. Tar 2 min. Här är länken igen så du slipper gå tillbaka till förra inlägget du gjorde dig lustig över.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/protocol-v2-1.pdf?sfvrsn=a9ef618c_2

Jag pratar fortfarande om "testkiten" som används i Sverige såväl som Italien och Iran och övriga världen.
Dessa testar enbart mot gruppen corona. Punkt.
Skrämselpropaganda är inte min grej, men är uppenbarligen din.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Var det inte runt 14% observerat i Guangdong? Och med något enstaka fall i Korea och Japan? Hur som helst är bedömningen att det antalet återinsjukna inte är så högt att just den aspekten är något man behöver vara särskilt orolig över.
Vi får hoppas att det har att göra med opålitliga testmetoder - eller något i den stilen.

Problemet är att vissa menar att sjukdomen inte ger långvarig immunitet - de säger att antikropparna kan vara borta efter bara några veckor.

Är det på det sättet kan vi vara väldigt illa ute.
Citera
2020-03-05, 22:36
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det är inte virus. Det är en bakterie enligt Stefan Löfven.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsministern-besoker-coronataltet-i-goteborg-man-kan-inte-ha-bacillskrack-i-mitt-jobb/

Tror inte svetsaren Röfven är tillräckligt allmänbildad för att veta att Corona/Covid19 är ett virus. Han fick inte posten på grund av sin kompetens, utan snarare pga sin lojalitet till sitt parti.
Citera
2020-03-05, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Det är en grej jag undrar?

Kan någon intelligent person komma med ett bra svar på följande:

Sydkorea har 6088 bekräftade fall, 40 dödsfall och 52 i serious/critical condition.

Medans italien har lägre antal bekräftat smittade 3858 men mycket högre antal döda 148 och bra många fler i serious/critical condition.

Vadfan beror det på?
Är den italienska corona strainen en mer aggressiv variant eller kan det finnas nån annan förklaring till detta?

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.telegraph.co.uk%2Fsc ience%2F2020%2F03%2F04%2Fcoronavirus-has-mutated-a ggressive-disease-say-scientists%2F

Är det två olika virus eller har viruset utvecklats i en annan riktning eller vadå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in