2020-03-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Exakt! Jag tror det här kommer vara det bästa som har hänt oss. Tänk på hur de senaste åren har varit. Alla har gått runt och gnällt på att allting går åt helvete. Invandring, miljöförstöring, AI, automatisering, smartphoneberoende osv. Trots att vi haft det fantastiskt bra har vi gnällt och deppat. Förhoppningsvis leder det här till att vi som överlever känner lite mer tacksamhet inför allt vi har.

Det finns en risk att detta pandemiutbrott inte var en naturlig händelse. Jag vet inte vad jag ska tro än.

Något sånt här är perfekt enligt formeln Problem - Reaction - Solution. Först skapar man ett problem (corona-pandemi) vilket gör folk desperata och sen erbjuder man "lösningen" i form av den nya världsordningen, som vi måste ha för att tillsammans kämpa mot katastrofen. Enskilda länder klarar inte sånt här, den tiden är förbi, kommer de säga.
Citera
2020-03-05, 20:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Här häpnad över Anders Tegnells nya slutsats. Är han verkligen så självsäker och tro att det värsta redan är över nu?

https://omni.se/tegnell-om-virusfallen-jag-tror-att-det-varsta-nu-ar-over/a/zG1Aq9

Jag fattar inte vad han använder för beslutsunderlag? Smittningarna fortsätter ju exponentiellt? Är det så att Anders inte lärde sig andragradsekvationer på gymnasiet?
Citera
2020-03-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Om det stämmer att man inte blir imun om man har haft det, så behöver dem ju inte forska på ett vaccin.

Sjukvården får vaccin mot säsongsinfluensan så inte de också blir sjuka när de tar hand om ”årets” variant av influensan.

Säkert samma princip med coronan: något vaccin som gör att du slipper chansa på att genomlida och förhoppningsvis överleva Corona. Bättre med ett vaccin så du slipper ”årets” variant
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronamannen
Källa?

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/virus
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
FHM kommer sammanställa och uppdatera en gång per dygn om jag förstått saken rätt (jag tror det är klokt, många länders ansvariga myndighet gör så).

T ex svt försöker uppdatera löpande https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Just nu skriver svt att det är 94

Såg någonstans att vi har cirka 100 intensivvårdsplatser i överkapacitet, när de är upptagna måste man börja prioritera bort folk.

Nu behöver de här 94 sannolikt inte intensivvård, men det kan gå relativt fort att fylla de cirka 100 platserna med den ökningstakt vi ser just nu.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Han har naturligtvis inget val och lyder direkt under regeringen och tvingas just nu kanalisera statsministerns sedvanliga svammel om "ordning och reda", "inte mana till oro" osv. Hur ska de upprätthålla sin gulliga lilla
s.k parlamentariska demokrati om folk får reda på hur illa det egentligen är ställt och frivilligt låser in sig i sina lägenheter och vägrar gå till jobbet, tex. inom sjukvården? Totalhaveri. Det är inte gubben Löfven som viskar i hans öra utan det är hela samhällsetablissemanget som står och håller varandra i händerna som voro de sjunkande besättning på Titanic, sjungandes "We shall overcome". Detta utbrott bär potentialen att sätta vår inrikes ekonomi i sank.

Klockrent.
Citera
2020-03-05, 20:32
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Citat: ” Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier där högst 0,1 procent dör.”
-Wikipedia
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Textraden ovan i samma artikel:
"Den globala dödligheten är inte känd men uppskattas till mellan 10 och 20 procent av dem som blev infekterade. "
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Går ej att säga eftersom man ej har testat om avlidna p.g.a. lungbesvär var smittade av corona.

Du vill att det ska vara en katastrof och om det inte finns tillgängliga uppgifter så hittar du på nya saker. Tänk om detta funnits länge. Tänk om alla som dött haft det och det varit det som dödat alla.

Nej, det är 0 % döda i Sverige om otroligt få smittade än så länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Här häpnad över Anders Tegnells nya slutsats. Är han verkligen så självsäker och tro att det värsta redan är över nu?

https://omni.se/tegnell-om-virusfallen-jag-tror-att-det-varsta-nu-ar-over/a/zG1Aq9

Haha, så jävla obegåvad. Det räckte med EN superspridare i Italien för att smitta hela landet. Och han tror att Sverige på något vis är besparad ifrån den möjligheten?

Han älskar verkligen det här, att sitta där på sin tron och leka gudfader. I princip ingen av hans likvärdiga kollegor i landet har hållit med honom - om någonting.

Jag blir fan mållös av den där mannen.
Citera
2020-03-05, 20:33
Medlem
En simpel fråga som någon som har koll på det här borde kunna ge ett simpel svar på...

Varför är alla så mycket emot Tegnell? tänk om han har större koll på situationen oss? han kanske vet något vi inte vet?

Han kanske vart på något möte där dom sagt till honom något i stil med "vi ska skära ner lite på befolkningen i dessa tre länder, det kan hända att några i Sverige drabbas men det kommer vi inte låta eskalera eftersom det är enbart dessa tre länder som befolkningen ska skäras ner på."

Nå?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det vore ju en katastrof för alla alarmister som berättar om vilken fruktansvärd farsot detta är och redan nu vet hur många som kommer att dö, inte minst unga friska som faller ner döda på öppen gata.

Vad får du ut av att drumla runt här egentligen? Varenda annat land i Europa tar istället höjd, alla har ökande coronafall, där flera sägs vara inhemsk spridning, eller från Egypten, Paris, Tyskland, Holland osv. Vad i helsike är det som talar för att vi skulle få en annan utveckling här än vad ALLA andra västeuropeiska länder räknar med?
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte vad han använder för beslutsunderlag? Smittningarna fortsätter ju exponentiellt? Är det så att Anders inte lärde sig andragradsekvationer på gymnasiet?

Han är läkare och forskare, något annat ligger bakom. Hot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in