2020-03-05, 20:08
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Är garanterat många i Italien som är smittade men inte testade. När majoriteten av fall som ploppar upp i hela Europa går att spåra därifrån så känns 3000 smittade väldigt lågt.

Skulle inte förvåna mig om det är 3 miljoner smittade så många svenskar som drar hem viruset därifrån till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Största problemet vi har just nu är ej exponentiell spridning och dunderkaous på våra börser, samt att vår BNP kommer slaktas Magda stylishh..

Största problemet vi har just nu är att det inte finns några som helst tendenser att vi får ett antivirusprogram mot Corona.

Tegnell himself tror inte vi har nåt före -22.

Miljoner kanske miljarder kommer dö.
Senast redigerad av Klappasäften 2020-03-05 kl. 20:10.
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jasså? Hade för mig att nästa tal på den var 92.. men det kanske inte var dagens datum satt?

Tycker för övrigt synd om tegnell idag. Tråkigt att bli personligt ansvarig för detta, han har ju förmodligen bara sprungit andras ärenden. 💔

Marginalisera inte honom till en budbärare, om än han är en frivillig sådan (men då ska detta kritiseras också).
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
3,41% avlidna globalt enligt Norska Verdens gang som för bra statistik.
Är väl inte så lågt ändå?

Flera har haft viruset utan att ha testats och blivit friska. De blir svåra att räkna in i statistiken. Å andra sidan kan människor som dött av viruset heller inte blivit testade, så det kanske jämnar ut sig?
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Hur långt efter man kommit i kontakt med en person eller något annat som haft coronaviruset på sig känner man sig dålig?

Ett dygn efter?

Har läst att inkubationstiden ska vara 2-28 dagar.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Danske fotbollslegenden Thomas Kahlenberg har testat positivt för Corona:
https://www.rt.com/sport/482428-denmark-world-cup-footballer-coronavirus/

Citat:
”Former Denmark star Thomas Kahlenberg, who represented his country at the 2010 World Cup, has been placed in quarantine after testing positive for the coronavirus.
Kahlenberg, 36, recently returned from a trip to Amsterdam and attended a game at Brondby's home stadium on Sunday afternoon.

The Copenhagen club said that he had since tested positive for the virus and has been placed in isolation.

“Thomas is doing well considering the circumstances and is in good spirits,” the club Bröndby IF said in a statement on its website.”
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Kan vi inte bara ställa in oss på att 60-80 procent av befolkningen tillslut kommer få skiten?
Var fan är er fighting spirit?
Jag säger: BRING IT ON!
Exakt! Jag tror det här kommer vara det bästa som har hänt oss. Tänk på hur de senaste åren har varit. Alla har gått runt och gnällt på att allting går åt helvete. Invandring, miljöförstöring, AI, automatisering, smartphoneberoende osv. Trots att vi haft det fantastiskt bra har vi gnällt och deppat. Förhoppningsvis leder det här till att vi som överlever känner lite mer tacksamhet inför allt vi har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi har många potenta bakteriologistudenter på tråden som förklarar att smittan är ej exponentiell.

Å jag vill se lite fkn proof, då.med.tanke på att den är utvecklad exponentiellt sen i tisdags.

Samt exploderar idag.

Googla S-formad tillväxt och tänk dig att inget som har en yttre begränsning kan växa exponentiellt. Det.kan se ut så under en del av s-kurvam men derivatan ökar först för att sedan minska. Lek med tanken att virus behöver värdar, dvs det finns en extern begränsning när det antalet smittade värdar. Förstår du nu?
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Vart ser man aktuella fall i Sverige? Folkhälsomyndigheten skriver fortfarande 60 fall på sin hemsida. Men det är väl runt 100 totalt i Sverige nu?

Rapporterade fall ja. Kan vara betydligt fler som är smittade. De går runt och inte känner symptom men smittar andra. Det hela är en parodi på verkligheten.
Citera
2020-03-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Exakt, för ekonomin är viktigare än människoliv!

Eller vänta lite...

Är du någon hippie, som inte förstår att de 2 hör ihop? Sjukvård kostar exempelvis pengar. Att vi lägger pengar och resurser på covid19 betyder att andra som behöver vård kanske inte får den vården de behöver. Du behöver pengar få mat på bordet etc. Är de som får covid19, är deras liv mer viktigt än andras?

Livet är också fullt av faror, man kan inte gå runt och vidta extrema åtgärder hela tiden. Tänk på alla de miljoner som dör i trafiken. Vi kan enkelt lösa det med att förbjuda all trafik. Men inte ser jag er föreslå det? Man kan inte offra eller riskera hela ekonomin bara för minimera risken lite för att dö.

En evt krossad ekonomi kommer absolut kosta betydligt mer liv än vad covid 19 gör.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
3,41% avlidna globalt enligt Norska Verdens gang som för bra statistik.
Är väl inte så lågt ändå?

Det är högre än Spanska sjukan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Visa lite fighting spirit och gå ut och slicka några metallräcken. Vi normala människor skyddar oss från smittan så gott det går.

Det vore dumt. Men om/när jag smittas (trots att jag tvättat händerna så att jag kan fortsätta peta näsan) kommer jag banne mig inte tillhöra den procent som dukar under. Det vore högmodigt av mig att ens tänka det. Så unik är jag inte.
Citera
Avslutad
Fas 3 och 4 väntar, intressant.

French government warns coronavirus epidemic could reach 'stage 3': What does it mean exactly?
https://www.france24.com/en/video/20200305-french-government-warns-coronavirus-epidemic-could-reach-stage-3-what-does-it-mean-exactly
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in