2020-03-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Dessa experter ger jag inte mycket för. Jag sparar det de har sagt till senare.

Olsén: 80 % blir smittade

Elgh: 50000 dör

Det är jävligt lätt att vara kritisk och tycka att saker borde gjorts annorlunda, men det gäller också att se saker för vad de är. Hur många har dött hittills i Sverige och hur många tusen är konstaterat smittade?
Det målar upp olika typer av scenarion och har kommit fram till att detta är värsta tänkbara som kan hända. Inte det som har högst sannolikhet att inträffa. Stor skillnad. Problemet är att FHM inte ens har någon annan beräkning än bästa tänkbara. Oftast är den helt baserad på hur läget ser ut just nu och inte vad som kan hända om en, två eller fem veckor framöver etc.
Citera
2020-03-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Pojke, 16 är smittad efter skidresa i Italien och hans pappa Johan kritiserar Sverige :

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR4Pm4/smittad-16-aring-blev-lite-radd-saklart

Han har helt rätt, men samtidigt, vart är det personliga ansvaret? Han som familjens starke man har helt och fullt misslyckats med att trygga säkerheten för sin familj. Han skulle slagit näven i bordet och sagt "jag säger att ni absolut inte åker. Någon av er".

Sen låter det i artikeln som en separerad familj, där grabbens morsa kan tänkas vara frisinnigt inställd till allt exet säger.

Vilken patetisk, uppmärksmahetssökande fegis till pappa. Skyll inte på vården, skyll dig själv som släpper iväg hela familjen till epidemins motor i Europa.
Citera
2020-03-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
I den händelse av att han har fel kommer det att bli ett praktfullt exempel på "när skiten träffar fläkten"!

Han verkar tro att viruset fungerar annorlunda på svenskar. Komisk analys.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Amrisarna har lagt ut en lista på rengöringsmedel mot coronan. Har vi något liknande? Eller förbjuder den liberala ordningen att gynna rengöringsmedel.

https://www.epa.gov/sites/production/files/2020-03/documents/sars-cov-2-list_03-03-2020.pdf
Klorin är bland det bästa att använda mot virus och bakterier enligt vad jag läst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Har du bevis på det???

Att särskilja människor och framförallt extremt mobila människor som ungdomar är ju No1 åtgärd.

Bevis på vad exakt? Att det inte är bra för ekonomin om typ halva sverige måste vara hemma med sina barn för alla skolor skolorna stängs en månad? Ska jag verkligen behöver presentera bevis för en sådan sak? Det säger väl sig självt att det inte är bra för ekonomin ändå, eller ska de yngsta fortfarande gå i förskolan och lågstadiet? Är de exkluderade ifrån då ni säger stäng alla skolor en månad?
Citera
2020-03-05, 19:47
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sveriges taktik kommer sannolikt att vara; in på intensivvård först, men så snart man är konstaterat inte dödligt sjuk så blir det att åka hem för att isoleras i hemmet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR4Pm4/smittad-16-aring-blev-lite-radd-saklart

På så sätt kan man försöka hålla fritt på intensivvårdsplatserna så länge som möjligt.
Det där är dock rimligen ett infektionsrum och inte ett rum på intensiven med tanke på bristen på pumpar och vaken patient. Kommer dock vara brist även på det, så sannolikt kommer vi tillämpa kohortvård = in med flera sjuka på samma sal med flera vårdplatser och sedan begränsa vilken personal som går in där.

Vi har redan jobbat så en del tillfällen i år för hantera influensaspridning....
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av majkenofdoom
Klart de gör, svenskar blir ju sjuka av andra svenskar som varit i Italien men så länge man kan se att samtliga fall på ett eller annat sätt är knutet till att någon varit i ett annat land är det inte en generell smittspridning. De må vara smittsamt men du smittar inte varenda jävel du går förbi och samtliga fall hamnar ju snabbt i karatän och de som har spenderat tid med dessa individer testas. Sedan kan man spekulera i hur troligt det är att sjukvården plockar upp samtliga av de fall som kommer från de drabbade regionerna/varit i kontaktad med de smittade men än så länge är det inte givet att vi kommer få ett utbrott av den karaktär som finns i Italien. Jag tror alltså inte själv att vi kommer klara oss ifrån det men det är inte givet att det kommer ske. Japan är väl ett exempel på ett land som lyckats begränsa smittan trots att man tidigt hade sjuka i landet.

Och när tänker du att Italien gick från att ha en begränsad till en generell smittspridning? Varför gick de över till en generell smittspridning?

Vad tyder det på att så många som har varit i Italien kommer tillbaka och är smittade?

Torde väl antyda att det just är väldigt lätt att smittas va?

/Johan
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Hur länge kommer detta hålla på innan det lugnar sig?
Någon månad eller ett år liksom?

Hur länge brukar en epidemi/pandemi vara?
(För det är det detta är väl? Hur som, ni förstår vad jag menar )

Efter ett vaccin finns, går det fort tills det lugnar sig då?
För det är väl typ det som kommer sätta stopp för spridningen?

En sådan här pandemi brukar komma i vågor under ett par år. Så säg att det är intensivt under ett halvår och sedan lugnar det ner sig något för att återkomma ett halvår efter det i en andra våg som också pågår i ett halvår. Spanska sjukan pågick under 1918-1920.

Skulle ett vaccin hittas så ändrar det så klart läget. Men det ska kommas ihåg att Corona är närbesläktat med SARS-viruset och där har ännu inget vaccin lyckats framställas ännu trots 17 år sedan det utbrottet.
Citera
2020-03-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Nice... Å din länk är vars?

För folk under 60 är CFR 1% eller lägre.

Se WHO:s rapport

Finns postad länge upp i mina inlägg
Citera
2020-03-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag tycker faktiskt det räcker nu. Vi vet att många inte gillar Anders Tegnell och att han är fyrkantig.
Ja, så är det. Men mobbning är aldrig fräscht. Inte personlig anmärkning heller typ utseende och stil. Nej lyft upp nivån. Är ni irriterade så sprid ut ilskan på olika personer.

Han förutsåg även att dessa dagar skulle antalet smittade stiga och så verkar ju vara fallet.

Hehe ja den snubben har haft lite otur som råkar sitta i ansvarsposition under den här krisen. Dock så är de människor som häver ut sig skit inte särskilt intressanta att lyssna till. Men det kanske är svårt att undvika.
Citera
2020-03-05, 19:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Vi har tur att de flesta som blivit sjuka efter semester nu på sportlovet har vett att stanna hemma. Till skillnad från Italien så hann vi bli varnade.

Men det är helt osannolikt att de smittade svenskarna träffat på en av de 3000 konstaterat smittade i Italien. Mörkertalet måste vara stort!!

Din första mening är ett antagande som inte är styrkt på något sätt.

/Johan
Citera
2020-03-05, 19:49
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Klorin är bland det bästa att använda mot virus och bakterier enligt vad jag läst.
Klor använder man ju lite varstans mot bakterier men om det biter på virus vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in