2020-03-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Alltså kan någon förklara varför inte svenskar skulle smitta varandra i Sverige???

Tycker det låter som en helt galen teori att det skulle vara lugnt bara för att de som når sjukvården har varit i Italien.

De första smittade i Italien hade väl varit i Kina? Och nästa steg var att de började smitta varandra.

Allt tyder väl på att utvecklingen snarare bör likna den i Italien?

/Johan

Vi har tur att de flesta som blivit sjuka efter semester nu på sportlovet har vett att stanna hemma. Till skillnad från Italien så hann vi bli varnade.

Men det är helt osannolikt att de smittade svenskarna träffat på en av de 3000 konstaterat smittade i Italien. Mörkertalet måste vara stort!!
Citera
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Du kommer ju hamna i karantän vart du än åker i Asien just nu. Kan ju inte vara en särskilt rolig resa? Thailand har också karantän på alla som kommer från riskområde oavsett om man har symptom eller ej.

Nja, reser jag från Vietnam till t ex Sverige så bör jag gå i frivillig karantän. Men det är ingen som tvingar mig. Jag anser att Vietnam har agerat exemplariskt gällande corona.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Över 10000 smittade 26 dog.

Ja, tror du inte Corona har potentialen att leda till fler smittade och fler dödsoffer? Kolla på Italien, lär dig något
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Varför är corona så hype? Svininfluensan så dog 575,400 personer och minns knappt att folk pratade om det.

Därför att dödstalen kommer att bli enormt mycket högre för corona om smittspridningen fortsätter.

Fredrik Elgh, professor i virologi vid Umeå universitet:

Citat:
Sverige måste därmed vara förberett på ett katastrofscenario där halva befolkningen kan smittas och upp till 50 000 människor kan dö i covid-19

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAqjg/professorernas-kritik-man-har-spelat-ned-riskerna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Om ett år kanske.

Kina äger hela västvärlden i bekämpningen av viruset. Det har helt klart klingat av där, efter typ 1½ månad. Så är det inte i västvärlden, här är vi rädda att kränka andra.

Tror Sverige och flera andra länder går om Kina i antal smittade innan detta är över.

Det finns ju också risk att även om kina fick kontroll på wuhan utbrottet och även om de skulle ha fått ner antal nya smittade till 0. Så eftersom viruset är globalt så vandras det ju även över hela jorden, så då kommer ju smittan förmodligen komma tillbaka till kina igen. Vi har ju även börja se det, kineser som har blivit smittade i iran etc. Så antal smittade kan ju faktiskt börja öka igen i kina. Det går inte längre att kontrollera det, att försöka kontrollera det är bara skadligt.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Varför är corona så hype? Svininfluensan så dog 575,400 personer och minns knappt att folk pratade om det.

Jag hade själv svininfluensan, vaccinera mig inte under vaccinationshysterin. Min dåvarande chef försökte tvinga alla oss anställda, men vissa vägrade inklusive mig själv. Så jag minns den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, det är ju ändå hela ingen som smittats i skolan hittills
Hur vet du det?
2v innan symptom.
ingen från skolan har testats.
Citera
2020-03-05, 19:27
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Om ett år sitter vi och skrattar åt denna tråd😀😀

Det tror jag också, jag har sparat några festliga inlägg om samhällskollaps och inbördeskrig.

Idioterna i tråden kan blicka tillbaka hur Asiaten 1957 och Hong Konginfluensan 1968-1970 påverkade landet.

När allt är över får vi ha en sanningskommission, redan nu står det klart att en stor andel av knäppgökarna är en brokig skara bestående av hypokondriker, haverister, incels och stövelslickare, därför blir det helfestligt.
Citera
2020-03-05, 19:27
Medlem
Räknat lite:

Vi har garanterat 100 coronasjuka i Sverige (kommer lätt in 6 till när som helst), det är 0.001 av vår befolkning.

Kina har 80400 smittade, vilket är 0.0058 av deras befolkning.

Vi behöver bara cirka 580 fall här i Sverige (480 till) för att vara på samma smitto % som Kina...
Citera
2020-03-05, 19:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Har man någon äldre släkting man bryr sig om och ligger på äldreboende eller liknande kan det nog vara idé att höra av sig och säga något snällt.

Har man inte bemödat sig tidigare så bör man hålla sig därifrån och inte komma dit med oro.
Citera
Avslutad
Fler döda i Italien (+41) än i Kina (+32) idag.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Från SVT:

"@TomasSjöberg - Hej! Enligt en ny intervju vi gjort med Sergio Brusin, en expert från ECDC (European center for disease prevention and control), behöver mellan 15 och 20 procent av de smittade sjukvård. Cirka fem procent behöver intensivvård."

Grattis Sverige till totalkollaps för sjukvården.

Ja, det är helt ofrånkomligt att det blir så. Sverige har ca 500 intensivvårdsplatser i nuläget (5 per 100000 invånare, att jämföra med Tyskland ca 30 per 100000 invånare).

Redan nu blör vi alltså ha ca 5 coronapatienter i intensivvård. Sjukvården kollapsar sannolikt när hälften av intensivvårdsplatserna behövs till corona, det blir vid 5000 fall totalt. Där är vi om ca 20 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in