2020-03-05, 18:02
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Jo men precis! undanhållning är ändå lögn....

Ja kanske det.
Men det hade varit otroligt bra om vi hade vetat hur många i Sverige som har och har avlidit av Wuhan-strängen. Vi behöver veta hur många som är smittade, och hur det påverkar kombinationen av Wuhan-strängen och Italien-strängen.
Men men.

Pengar och politik kommer alltid första rummet.
Vad de nu ska med alla pengar till när detta är över och alla företag konkat.
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Anders Tegnell är inte ens kapabel att hålla ihop sitt resonemang.

"Jag tycker inte det är bra att sprida katastrofscenarion, det bygger inte beredskap, det sprider bara passivitet och känslan att vi ändå inte kan göra något. Det är bättre att gå ut med en realistisk bild."

Han har ju inte ens gått ut med en realistisk bild. Han har spelat ner viruset sen dag 1.
Dessutom tror jag inte folk som får en mörk bild uppmålad framför sig tänker "äsch dör vi så dör vi". Tvärtom tror jag svensken då börjar tänka på bl.a. sina resvanor, vilket är absolut nödvändigt för att stoppa smittan och ta in den i landet. Att tona ner är det absolut mest skadliga man kan göra. Och det har idioten gjort från första början.

"Att tala om att 45 procent av befolkningen kan smittas, det kommer inte att hända. Det är helt otänkbart utifrån vad vi vet om den här sjukdomen. Det vi vet från Kina handlar om 100 000 sjuka, utifrån en befolkning på 10 miljoner, och där 90 procent har varit väldigt lindrigt sjuka. Det är ett scenario som vi vet kan hända. Men då pratar vi 1 procent av befolkningen. Det är den enda tunga kunskapen vi har i dag, allt annat är spekulation, säger Anders Tegnell."

Han jämför alltså utvecklingen i Kina med Sverige. Har han ens funderat över vilka enorma insatser som Kina har genomfört för att stoppa viruset? Anders, tala om för mig vad Sverige har gjort, förutom att stänga ner flyg till/från Iran, och "avråda" från Italien-resor?
Vi har inte ens infört en bråkdel av de åtgärder som Kina har gjort. Ändå hänvisar han till Kina när han pratar om antal tänkbara smittade framöver. Hur fan är den här mannen funtad? Jag förstår mig inte på honom. Det är precis som om han får en kick av det här.

Hur kan den dumme fan hänvisa till Kinas siffror? Räknar han nu även med alla de som svälter ihjäl i sina lägenheter istället? De har ju varken blivit sjuka eller dött av något virus.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember
Jag undrar vad som sker just nu med Stefan Löfven som gick runt i coronatältet igår och tog i hand utan skyddsutrustning, med hänvisning till att han ej har bacill skräck?
Undrar också hur det är med Tegnell som hostade i händerna i direktsändning och sedan drack ftån någon annans vattenglas? Sabuni som varit i norra Italien på sportlovet och fortsätter jobba som vanligt?

Kommer vi att se liknande utveckling som.i Iran halva ledningen för landet har dukat under i covid 19?
Tänker på regeringen riksdagshuset och fhm?

Jag fattar inte hur Löfven kan bete sig så dumt. Precis lika dumt som Tegnell har gjort i flera veckor nu.
Makthavarna har tappat greppet totalt i detta. Allt känns bara som en dålig film med världens sämsta manus.
Citera
Medlem
Nu blev det svårt att hålla räkningen. Hur många fall i landet är vi uppe i nu efter de nya fallen som bekräftades ikväll?
Citera
Medlem
Fram tills idag har de flesta konstaterade fall varit hemkomna ifrån utlandet, eller närstående till dessa. Smittspårning har i inledningsfasen varit ett effektivt verktyg för att begränsa fallen till dessa.

Jag hoppas jag har fel, men idag känns som början på slutet för den taktiken.

Det är klart att smittspårning kommer spela en roll även framöver för att bromsa smittspridningen, men jag tror att spridning inrikes kommer ske inom kort.

Tyvärr är det de här urbota korkade Italienresenärerna som får den bästa vården, allt som belöning för att de tagit smittan hit. Andra kommer inte ha samma tur.
Citera
2020-03-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malogar
Jag tror Sverige missar att en del smittade inte alls kommer i från Norra Italien eller Iran.
Jag har följt detta under ett par dagar och kollat på fall världen runt.
Det första fallet på Färöarna kom till exempel efter att personerna hade varit i Paris på en konferens.
Ett av fallen i Singapore idag hade den drabbade varit i Egypten.
Ett annat fall jag såg idag hade personen i fråga varit i England.
Alltså det finns många fall där smittan inte kommer i från Italien eller Iran
Bara idag har det även kommit 182 nya fall i Tyskland varav 40 av den kom in inom en timme.
I går hade Tyskland 365 fall i dag 444. Inte ett ord om det i svensk media.
Tyskland tror jag kommer bli en stor smittspridare in i Sverige då allas ögon är på Italien och Iran.
Vi får nog vara förberedda på ett stort utbrott i Sverige.

Nu 220 fall i Tyskland bara idag hitills.
Det var 362 i går nu i skrivandets stund 482 fall.
Det kallar jag en snabbt spridning.

Här kan man följa och ofta har de länkar till källorna man kan läsa med google translate :
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Prova att läs vad jag skrev?
"varar 3-4 dagar vilket är ganska vanligt hos influensan." vilket var hela min poäng från början men det sa du också emot. Hur ska du ha det?

MEN VAR FAN HAR DU LÄST ATT DU BARA ÄR SJUK I 3-4 DAGAR? Källa eller STFU.
Citera
Medlem
krommees avatar
Gör ju inget om lite corona hamnar nära Rosenbad, kanske det händer nåt innan det spårar ur som i Kina. vilket det säkerligen redan gjorts
Citera
2020-03-05, 18:04
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
92 fall. Känn som att det bara var igår jag hörde om typ 12 fall. Fan vad snabbt det eskalerade. Finns det någon mer djupgående karta man kan se exakt var i sverige dem har hittats? Tänker inte bara vilken stad utan närmare så man vet hur nära smittan är en själv. Jävla politiker. Hade man agerat innan så hade allt varit lugnt men precis som vid flyktingkatastrofen så agerar man först när skadan är skedd. Men värre är alla människor som fortsätter rösta in dem. Hoppas det är ni som drabbas.
Citera
2020-03-05, 18:04
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Fram tills idag har de flesta konstaterade fall varit hemkomna ifrån utlandet, eller närstående till dessa. Smittspårning har i inledningsfasen varit ett effektivt verktyg för att begränsa fallen till dessa.

Jag hoppas jag har fel, men idag känns som början på slutet för den taktiken.

Det är klart att smittspårning kommer spela en roll även framöver för att bromsa smittspridningen, men jag tror att spridning inrikes kommer ske inom kort.

Tyvärr är det de här urbota korkade Italienresenärerna som får den bästa vården, allt som belöning för att de tagit smittan hit. Andra kommer inte ha samma tur.

Håller med dig, sjukt
Citera
2020-03-05, 18:05
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Där passerade vi 100 fall.

Blir en munter helg det här.

Citat:
Uppdaterad prognos:

Tidigare uppskattad prognos (inom parentes) slog fel med -2 fall.

2020-03-03: 24 smittade (26)
2020-03-06: 48 (52)
2020-03-09: 96 (104)
2020-03-12: 192 (208)
2020-03-15: 384 (416)
2020-03-18: 768 (832)
2020-03-21: 1536 (1664)
2020-03-24: 3072 (3328)
2020-03-27: 6144 (6656) => 123 svårt sjuka, ordinarie sjukvård är nu full.
2020-03-30: 12288 (13312)
2020-04-02: 24576 (26624) => 492 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är nu full.

Baseras på följande:
100 tillgängliga ordinarie IVA-platser, +200 extra framtrollade platser. (Eftersom den riktiga kapaciteten är hemligstämplad av en anledning, så är det troligtvis pga. att dessa är ännu färre).

Sjuka som kräver IVA-plats beräknas på 2% svårt sjuka (lågt räknat). Dubbleringstid av smittade fall: 3 dagar.

Myndigheternas åtgärder är samma som i dagsläget, dvs. handlingsförlamning.

Sammanfattning:
Om ca 21-24 dagar är ordinarie sjukvård full. Efter ytterligare 4-6 dagar kollapsar vården.

Om ca 3 veckor börjar myndigheterna förstå vad exponentiell tillväxt är för något och inser att de har tappat kontrollen och att vi i Sverige inte är unika och speciella.

Vi slår prognoserna med råge.
Citera
2020-03-05, 18:05
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Mobboffret Anders Tegnell (självutnämnd skall tilläggas) bör bytas ut som statsepidrmiolog snarast.

Han påminner om karaktären i south park som tror på manbearpig. Det var någon klimatnisse, kommer inte ihåg. Han som var supercereal hela tiden.
Han är ju mobbad. Men han har också gjort en del märkliga uttalanden. Sen är det tyvärr så att mobbning av AT blir en psykologisk ventil för folk i en nervös tid, hur otrevligt det än är så dämpar det paniken.
Jag tror FHM är mer kompetenta än de verkar. Men besluten kommer ett par dagar senare än önskvärt, och förmågan att kommunicera är direkt dålig vilket stimulerar misstron man så starkt fruktar.
Senast redigerad av Creatur 2020-03-05 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in