Citat:
Ursprungligen postat av
Blingon
Ja, lite egendomligt faktiskt. Jag hade räknat med att nedstängningen av flyg från Iran och norra Italien skulle minska ner antalet fall.
Men å andra sidan så verkar det ju också som att FHM ökat bredden på provtagningar. Det kan ju ge ett extra antal sjukdomsfall.
Om någon/några dagar så havererar FHM:s floskler om att "det är ingen fara, alla har blivit smittade utomlands". Då räknar jag med att spridningen blir mer förutsägbar. Exponentiell tillväxt kan ge ganska 'spretiga' prognoser i början. Bara ett par falls avvikelse i början, ger ett mycket stort utslag längre fram.
Blir det ett högre antal om två dagar, vid nästa uppdatering, kan det vara läge att justera fördubblingstiden till 2.5 dagar (vilket också gäller för Wuhan) istället för 3.
Ja jag håller med dig, jag tror FHMs "vidare nät" kommer fiska upp fler fall. Samt att även folk som bara är lite snuviga eller hostar kanske testar sig för säkerhets skull och att fler fall då konstateras.
Intressant med fördubblingstiden i Wuhan. Vet du om man har sett där att de första veckornas fall var fler (snabbare dubblering) för att sedan stabilisera sig på 2,5? Nu när Sverige gått från 15 till 30 till 60 fall på 3 dagar har det ju verkligen ökat mycket.
Förresten, kan du inte skicka din prognos till nån tidning och se om de nappar? Tycker media skriver nada om "worst case scenario" (men ska givetvis ske i en nykter och icke-panikartad ton). Tror att det behövs eftersom folk undrar men myndigheterna ger ingen info och stormedierna skriver inte om detta. I både England och USA har man ju nu okontrollerad smittspridning, vilket jag tror bara är en tidsfråga innan det sker i Sverige. Ge det en vecka så är vi där också.