2020-03-05, 14:04
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Kommer halva Sverige att bli smittad och 50000 människor att dö som experter säger?????
Ja, kan bli värre också, men låt oss hoppas på det bästa!
Citera
2020-03-05, 14:04
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Samtliga av de du nämnde har också ca 6 gånger fler invånare att hålla koll på

Du får ju jämföra med Europeiska länder i samma storlek om det ska vara någon vits.

Och det skulle vara ett argument för att de skulle vara slappare i sin smittohantering? eller?

Eh...
Citera
2020-03-05, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050499/i-am-not-virus-i-am-human-being-italian-chinese-mans-video

And undvika potentiellt smittade har knappast något med rasism att göra, det där var allt ett ordentligt skitnödigt inlägg i debatten!
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ja, lite egendomligt faktiskt. Jag hade räknat med att nedstängningen av flyg från Iran och norra Italien skulle minska ner antalet fall.

Men å andra sidan så verkar det ju också som att FHM ökat bredden på provtagningar. Det kan ju ge ett extra antal sjukdomsfall.

Om någon/några dagar så havererar FHM:s floskler om att "det är ingen fara, alla har blivit smittade utomlands". Då räknar jag med att spridningen blir mer förutsägbar. Exponentiell tillväxt kan ge ganska 'spretiga' prognoser i början. Bara ett par falls avvikelse i början, ger ett mycket stort utslag längre fram.

Blir det ett högre antal om två dagar, vid nästa uppdatering, kan det vara läge att justera fördubblingstiden till 2.5 dagar (vilket också gäller för Wuhan) istället för 3.

Ja jag håller med dig, jag tror FHMs "vidare nät" kommer fiska upp fler fall. Samt att även folk som bara är lite snuviga eller hostar kanske testar sig för säkerhets skull och att fler fall då konstateras.

Intressant med fördubblingstiden i Wuhan. Vet du om man har sett där att de första veckornas fall var fler (snabbare dubblering) för att sedan stabilisera sig på 2,5? Nu när Sverige gått från 15 till 30 till 60 fall på 3 dagar har det ju verkligen ökat mycket.

Förresten, kan du inte skicka din prognos till nån tidning och se om de nappar? Tycker media skriver nada om "worst case scenario" (men ska givetvis ske i en nykter och icke-panikartad ton). Tror att det behövs eftersom folk undrar men myndigheterna ger ingen info och stormedierna skriver inte om detta. I både England och USA har man ju nu okontrollerad smittspridning, vilket jag tror bara är en tidsfråga innan det sker i Sverige. Ge det en vecka så är vi där också.
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Tyskland verkar snart vara uppe i 500 smittade. Vet man någonting om hur deras rutiner ser ut för vilka de testar?
Citera
2020-03-05, 14:06
Avslutad
Citat:
Kommer halva Sverige att bli smittad och 50000 människor att dö som experter säger?????

Man kan ju förståss lita på att Stefan Löfve’ns regering sätter in kraftfulla åtgärder för att skydda sin befolkning, det har de ju gjort förr..eller drömde jag
Citera
2020-03-05, 14:06
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Ja jag håller med dig, jag tror FHMs "vidare nät" kommer fiska upp fler fall. Samt att även folk som bara är lite snuviga eller hostar kanske testar sig för säkerhets skull och att fler fall då konstateras.

Intressant med fördubblingstiden i Wuhan. Vet du om man har sett där att de första veckornas fall var fler (snabbare dubblering) för att sedan stabilisera sig på 2,5? Nu när Sverige gått från 15 till 30 till 60 fall på 3 dagar har det ju verkligen ökat mycket.

Förresten, kan du inte skicka din prognos till nån tidning och se om de nappar? Tycker media skriver nada om "worst case scenario" (men ska givetvis ske i en nykter och icke-panikartad ton). Tror att det behövs eftersom folk undrar men myndigheterna ger ingen info och stormedierna skriver inte om detta. I både England och USA har man ju nu okontrollerad smittspridning, vilket jag tror bara är en tidsfråga innan det sker i Sverige. Ge det en vecka så är vi där också.

Ökningen är helt naturlig i Sverige och inte på något sätt utom kontroll.
Citera
2020-03-05, 14:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Professorernas kritik: Man har spelat ned riskerna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAqjg/professorernas-kritik-man-har-spelat-ned-riskerna

https://web.archive.org/web/20200305130827/http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAqjg/professorernas-kritik-man-har-spelat-ned-riskerna
Citera
2020-03-05, 14:08
Medlem
Lao Tzus avatar
Nu jävlar pojkar och flickor blir det åka av.

Schweiz har fått sitt första dödsfall enligt Reuters. Det sades på nätet att Tegnell redan för länge sedan hörts mumla att om Schweiz drabbas faller Europa. Men vad vet jag?
Citat:
Swiss report first coronavirus death

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-swiss/swiss-report-first-coronavirus-death-idUSKBN20S0YC
Citera
Medlem
Citat:

Det går ju inte att veta men de experter du pratar om menar att detta är något Sverige bör vara beredda på. Ett sk Worst case scenario Kan jag tänka mig.
Citera
Medlem
fyras avatar
Citat:

Absolut inte det antalet i Sverige. Men man ska ändå ta högsta försiktighetsåtgärd eftersom man knappt vet något om viruset än. Inte gå till jobbet om man vart i smittområden och heller inte om man eller barnen är förkylda. Mycket ligger i egenansvar har vi märkt i medier och agerande från FHN
Citera
Medlem
”Så vi inte får en sån omfattande epidemi som i Italien och Sverige”

Inte första gången verkligheten lyser igenom på den mannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in