Citat:
Ursprungligen postat av
uncommon-name
1. Personen hävdade att SD inte sprang in och ut i trädgården och undrade varför han ljög om vattenspridare.
2. Jag svarade att SD ljög om vattenspridaren av två anledningar: Dels för att grannar skulle kunna säga att han var i trädgården då och då om polisen undrade. Det är normalt att vattna under natten. Och dels för att han skulle kunna spola rent cykel, tillhyggen osv- med andra ord greja mycket med vattenslangen. En granne berättar att SD har spotlights i trädgården som går på automatiskt när det blir mörkt (SD har också medgivit att dom är tidsinställda). Just den här kvällen och natten så är dom avstängda. Därför gissar jag att han pysslar med något som han inte vill att nån ska se, men OM någon ser honom, så har det en förklaring: Han är ute och flyttar och grejar med slang och vattenspridare.
3. Han har berättat från första början att han tvättar kläder den natten inför resan..
Han VILL synas, men han vill inte att nån ska se vad han EGENTLIGEN håller på med. Det är väl därför han skickar sms till sina grannar och berättar vad han gjorde i sms och sedan skriver: "Det vore fint om ni såg mig den kvällen".
EDTIT: Men ja, det där med vattenförbrukningen, som du säger, är också en god förklaring!
Ja, det låter troligt.
Han har ju planerat det så till vida att han släcker ner utebelysningen och som det verkar fyller varenda minut nästan med "to does" allt för att fixa till et alibi.
Därför är det troligt att han tänker att det är bra om någon ser honom i trädgården: Han har ju redan pratat med grannen om hur tunt gräset såg ut, när de pratar över staketet, samtidigt som han vet att han kommer att behöva göra saker där ute som andra inte bör se. Han vill inte bi sedd när han går hemifrån eller kommer hem, och inte heller med efterarbetet.
Han är klurig när han frågar grannen på sitt hala sätt (underförstått jag har ju alibi, var ju hemma) om de inte sett honom. På samma gång som han försöker plantera in i deras huvuden att han har varit hemma, fiskar han efter information.
Kontroll, kontroll, kontroll.
På ett mycket sofistikerat och lömskt sätt. Nästan så man inte tänker på det...