2020-03-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Gillar den tjejen! Hon har fina sidor som har framkommit i tråden. Charmig dessutom. Mordet hade aldrig behövt ske om mördaren inte hade varit helt rutten i huvudet!
Ja, hon har helt klart charm, verkar öppen, leende. Verkar inte svår att komma inpå livet. Synd på så rara ärtor. Henne lyckades SD knäcka fullständigt, tills hon bara var en spillra av sig själv. Till slut gav han henne dödsstöten, i bokstavlig bemärkelse. Må han ruttna.
Citera
2020-03-05, 12:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD såg himla osäker ut. En fullfjädrad psykopat hade tagit hela scenen och publiken med storm. Börjar tro att han likt Lena "bara" hade enormt bekräftelsebehov och anknytningsproblematik.

När så Lena avslöjade affären för HD, hans enda trygga punkt i livet som jag tolkat det, så kom hans separationsångest och han började med hot och stalking. På samma sätt som Lena agerade hotfullt och provocerande p g a sin separationsångest när SD valde HD.

Är du verkligen psykolog??
Det är en berättigad fråga eftersom inga av dina kunskaper ens skymtas i detta svar.
En psykopat är manipulativ det vet du ju innebär en anpassningsbarhet, en kameleont som anpassar sig efter situationer beroende på vad de vill uppnå.
Citera
2020-03-05, 12:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Håller väl halvt med dig, beror lite på vad du lägger i ordet "fullfjädrad", men av de 20 grundkriterierna med en tregradig skala (0,1,2) så behövs 30 "poäng" för att uppnå gränsvärdet för psykopat så kan man, såklart, ligga på 0 avseende talför/ytlig charmig, men ändå hamna i psykopat-facket.

Om jag gör en halvt ambitiös bedömning genom Hares checklista för psykopati så hamnar SD i gränslandet, troligen precis under:

Talför/ytlig charmig 1
Förhöjd självuppfattning/grandios 2
Behov av spänning/blir lätt uttråkad 1
Patologiskt lögnaktig 2
Bedräglig/manipulativ 2
Saknar ånger och skuldkänslor 2
Flackt, ytligt känsloliv 2
Kall/bristande empatisk förmåga 2
Parasiterande livsstil 0
Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet 2
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv 2
Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder) 1 (om incident avseende pinne i cykelhjul stämmer)
Saknar realistiska, långsiktiga mål; 0 (Svårt att avgöra - kanske ska bli etta med tanke på hjältedrömmarna?)
Impulsiv 1
Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef 2 (Förhöret med dottern)
Tar inte ansvar för sina handlingar 2
Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden 0 (svårt att avgöra: nekad av många kvinnor?)
Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder) 0 (saknar data)
Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, 0 (Ej haft möjlighet)
Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: 0 (eventuellt 1 eller 2 beroende på om han verkligen har misshandlat LW eller inte.

Troligen över 24 på listan, men med all sannolikhet under 35. Hade varit riktigt, riktigt intressant att låta ett team psykologer göra en ambitiös utredning av SD.

Fullfjädrad menar jag väl i still med Madsen. Har bara kort ögnat igenom din poängsättning. Varför 2 för ansvarslöshet? Han lyckas upprätthålla ett stabilt medelklassliv. Det innefattar en hel del ansvar att upprätthålla det exempelvis ska man ha arbete som ansvarsfullt ska skötas annars får man sparken, han äger ett hem som han ansvarsfullt betalar för annars skulle banken återtagit den, han betalar ansvarsfullt sina räkningar annars hade han varken haft el och andra kommoditeter i sitt hem.

Han lyckas ta hand om sina barn vv om än med en hel del brister men betänk att barnen är tonåringar och att SD anpassar sig till en ny situation som ensamstående föräldrer när de tidigare varit två i samma hem om att dela allt ansvar med barnen.

Om vi ska ranka ansvar så hårt som du gör hamnar Lena också på 2. Om du går efter endast barnen och deras uppfostran. Lena lyckades inte heller särskilt väl med åtminstone äldste sonen NW som sedan flera år tillbaka bodde hos sin far.
Senast redigerad av Rosamund 2020-03-05 kl. 12:32.
Citera
2020-03-05, 12:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Är du verkligen psykolog??
Det är en berättigad fråga eftersom inga av dina kunskaper ens skymtas i detta svar.
En psykopat är manipulativ det vet du ju innebär en anpassningsbarhet, en kameleont som anpassar sig efter situationer beroende på vad de vill uppnå.

Ja du, det är nog uppenbart för de flesta i tråden att jag är en av få som aldrig ljugit här. Tack vare FUP står det numera klart att alla anklagelser jag fått utstå för att vara lögnare (t ex när jag berättade om orosanmälan för NW, fler affärer med gifta män, Lenas leverne och hälsa i övrigt) har varit helt orättfärdiga och falska. Du var en av dessa som kallade mig lögnare om exakt dessa punkter.

Jag var nog den första som tog upp att Lena hade anknytningsproblemarik och dålig självkänsla och det andra som är uppenbart om hennes liv och mående i FUP.

Du var alltså en av dem som anklagade mig för lögn när jag sa att Lena har anknytningsproblematik, dålig självkänsla, orosanmälan på sig och en hel del annat som visat sig stämma i FUP.

Det berör mig därför inte det minsta att du fortsätter med samma fasoner med anklagelser och personangrepp när du vill skapa misstro mot andra skribenters åsikter. Det säger mycket om dig och inget om mig.
Senast redigerad av Rosamund 2020-03-05 kl. 12:27.
Citera
2020-03-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Gärna.
Varsågod, här ett litet startpaket:
Hypomania
OCD
Depressivitet
(även om jag är medveten om att LW i sin tyggsäck hade en karta med Mirtazapin)
Ångest (något hon gissningsvis temporärt kunde kupera mha sina Oxycodone-tabletter, även de påträffade i hennes ryggsäck)

Ingen läkare har haft ett helhetsgrepp kring denna förvirrade kvinna. Hade hon "låtit sig ges" adekvat terapi inkl medel mot manin och övriga störningar, så hade hon på det viset kunnat få hjälp för att så småningom kunna bryta sitt farliga, destruktiva beteende.

Är du av annan uppfattning, så lyssnar jag gärna. Är du rädd att ditt inlägg kan gå OffT, så finns ju en alternativtråd att tillgå.
Behandla ångest med oxycontin du vet absolut inte vad du pratar om så sluta utge dej för att ha medecinska kunskaper / från en som har varit. Opiatberoende i 20.år.
Citera
2020-03-05, 12:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Troligen sådant hon hade med sig när hon blev mördad. Försvann samtidigt som mobilen kan jag tänka. I nån dagvattenbrunn. (Hörlurar och bankkort i bakficka kan jag själv ta med mig ut - slipper själva plånboken och hörlurarna är alltid med).

Nu ligge jag lååååååånt efter, så detta kanske redan är avklarat.

Så här berättar AW om mammas mobil:

Aktbil 146, s 42-43
(min fetning)

"F: Mm okej. Mm. Kan du beskriva hur mammas telefon såg ut
A: Eh det är en Sony. Den va heter är liksom ljusgrå och den har som ett extra eh ... Den har
ett vanligt fodral, inge plånboksfodral, och sen så på baksidan äre som en liten ficka så hon
kan ha kort i och så.

F: Hade hon kort i fickan?
A: Eh ja.
F: Mm. Vad var det för kort?
A: Eh jag minns inte helt men ja kanske bankkort, kanske legitimation.
F:Mm.
A: Men sen om hon inte hade sina kort där hade hon det oftast i plånboken eller va heter
väskan.
F: Mm okej. Och vad var det för färg på ... ?
A: På fickan?
F: Ja.
A: Eh svart.
F: Svati. Mm.
A:Gummi
"

Det troligaste är att bankkortet åkte med hela mobilfodralet. Inte att hon blev bestulen. Försvaret måste förstås ta upp detta, men det blir nästan patetiskt.

Det finns väl ingen som tror att det är rånmord bakom ett plank?

Inget är väl stulet hemifrån, inget uttaget, inga smycken eller annat är borta.
Vem krossar någons huvud för ett rån från någon som man inte ens vet har pengar på kontot?
Citera
2020-03-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Aktbil 146, s 42-43
(min fetning)

A: Eh det är en Sony. Den va heter är liksom ljusgrå och den har som ett extra eh ... Den har
ett vanligt fodral, inge plånboksfodral, och sen så på baksidan äre som en liten ficka så hon
kan ha kort i och så.

A: Men sen om hon inte hade sina kort där hade hon det oftast i plånboken eller va heter
väskan.
"

Det troligaste är att bankkortet åkte med hela mobilfodralet. Inte att hon blev bestulen. Försvaret måste förstås ta upp detta, men det blir nästan patetiskt.

Vem krossar någons huvud för ett rån från någon som man inte ens vet har pengar på kontot?
Så är det nog. Bankkortet i nån liten ficka i fodralet till mobilen. Ja, herregud. Den stackars advokaten måste vara förtvivlad. Här finns inget som går att ta på.
Citera
2020-03-05, 12:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ni som följt tråden från start minns nog hur hårt MH kritiserade LW i sin blogg. Hon presenterade sig även för eventuella läsare till ett speciellt underground-forum, men sen försvann bloggen. Jag hann ju kopiera den och kanske fler hann göra det som t ex Carina78 som är väldigt aktiv i tråden?

Isf är jag intresserad av att höra vilken bild Carina78 fått av MH och skulle du kunna se henne som en alternativ mördare om det visar sig att det inte är SD? Har du läst något av MH:s material om manipulation?
Tacksam för svar!

Har du möjlighet att dela med dig av den? Via pm om du inte vill lägga ut den i tråden?
Citera
2020-03-05, 12:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja du, det är nog uppenbart för de flesta i tråden att jag är en av få som aldrig ljugit här. Tack vare FUP står det numera klart att alla anklagelser jag fått utstå för att vara lögnare (t ex när jag berättade om orosanmälan för NW, fler affärer med gifta män, Lenas leverne och hälsa i övrigt) har varit helt orättfärdiga och falska.[/b] [b]Du var en av dessa som kallade mig lögnare om exakt dessa punkter.
Jag var nog den första som tog upp att Lena hade anknytningsproblemarik och dålig självkänsla och det andra som är uppenbart om hennes liv och mående i FUP.

Du var alltså en av dem som anklagade mig för lögn när jag sa att Lena har anknytningsproblematik, dålig självkänsla, orosanmälan på sig och en hel del annat som visat sig stämma i FUP.

Det berör mig därför inte det minsta att du fortsätter med samma fasoner med anklagelser och personangrepp när du vill skapa misstro mot andra skribenters åsikter. Det säger mycket om dig och inget om mig.

Va???
Är nog av motsatt åsikt då just dina psykologkunskaper ifrågasatts, ja kritiserats hårt och av många.
Och inte bara i denna tråden.

Håll dig till sanningen så är det lättare att föra en sansad diskussion om trådämnet, mordet på Lena.
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-05 kl. 12:50.
Citera
2020-03-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Aktbil 146, s 42-43
(min fetning)

kan ha kort i och så.

väskan.
"

Pengar är viktigt för Stefan då kan han köpa "Magiska stunder" med andra trasiga filurer.
Huvudet på LW var nog det Stefan fruktade mest, tänk om hon hade GeoCachat mer med det huvudet.
Stefan är svartsjuk och har problem sedan barndomen med mamma
Snålheten hos honom när han inte tillåter sin dotter äta strössel är bara för tragiskt
Vad tror Carina88 ?
Citera
2020-03-05, 13:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
1. Personen hävdade att SD inte sprang in och ut i trädgården och undrade varför han ljög om vattenspridare.
2. Jag svarade att SD ljög om vattenspridaren av två anledningar: Dels för att grannar skulle kunna säga att han var i trädgården då och då om polisen undrade. Det är normalt att vattna under natten. Och dels för att han skulle kunna spola rent cykel, tillhyggen osv- med andra ord greja mycket med vattenslangen. En granne berättar att SD har spotlights i trädgården som går på automatiskt när det blir mörkt (SD har också medgivit att dom är tidsinställda). Just den här kvällen och natten så är dom avstängda. Därför gissar jag att han pysslar med något som han inte vill att nån ska se, men OM någon ser honom, så har det en förklaring: Han är ute och flyttar och grejar med slang och vattenspridare.
3. Han har berättat från första början att han tvättar kläder den natten inför resan..

Han VILL synas, men han vill inte att nån ska se vad han EGENTLIGEN håller på med. Det är väl därför han skickar sms till sina grannar och berättar vad han gjorde i sms och sedan skriver: "Det vore fint om ni såg mig den kvällen".

EDTIT: Men ja, det där med vattenförbrukningen, som du säger, är också en god förklaring!

Ja, det låter troligt.
Han har ju planerat det så till vida att han släcker ner utebelysningen och som det verkar fyller varenda minut nästan med "to does" allt för att fixa till et alibi.

Därför är det troligt att han tänker att det är bra om någon ser honom i trädgården: Han har ju redan pratat med grannen om hur tunt gräset såg ut, när de pratar över staketet, samtidigt som han vet att han kommer att behöva göra saker där ute som andra inte bör se. Han vill inte bi sedd när han går hemifrån eller kommer hem, och inte heller med efterarbetet.

Han är klurig när han frågar grannen på sitt hala sätt (underförstått jag har ju alibi, var ju hemma) om de inte sett honom. På samma gång som han försöker plantera in i deras huvuden att han har varit hemma, fiskar han efter information.

Kontroll, kontroll, kontroll.
På ett mycket sofistikerat och lömskt sätt. Nästan så man inte tänker på det...
Citera
2020-03-05, 13:40
Medlem
Vad tror ni om Lenas geo- vän H. Åoch hennes utsaga 150/685? Hon hävdar att Lena under våren 2018 skulle förlova sig med Stefan på Kilimanjaro. Lena sade detta åt henne vt. 2018. Var det därför han mördade henne istället för att avblåsa det hela? Hur förstår ni saken?
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-05 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in