2020-03-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fast jag kallade det inte en prognos, jag sa att det är vad siffran ligger på just nu, samt att siffran faktiskt sjunker (jag kollade imorse, och då låg det på 6,13%, och nu 6,12%). Den aktuella siffran HAR sjunkit i flera veckor, däremot så har jag aldrig någonsin vågat gissa mig på en slutlig procentsats. Det får tiden utvisa. Jag konstaterar bara att procenten har, och just nu i alla fall så fortsätter den, sjunkit.

Då ber jag om ursäkt för min något ironiska kommentar. Jag uppfattade att du postade informationen som något underlag för beslut. Vilket det då inte håller för. Den siffran är ju också ointressant då det är estimerade dödligheten som är intressant. Inte nuvarande kända dödsfall dividerat med nuvarande kända tillfrisknade plus dödsfall. WHO och andra har tagit vad de vet om sjukdomen samt vad de lärt sig från tidigare pandemier och statistik och gjort en prognos. Det känns som en mer relevant siffra att använda som beslutsunderlag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Läste du tweeten?
Officiella siffror från Sydkorea:

0,6% dödlighet

4,6% för de över 70år

Även i Kina har dödligheten sjunkit rejält för de senast insjuknade:

"The overall CFR varies by location and intensity of transmission (i.e. 5.8% in Wuhan vs. 0.7% in other areas in China). In China, the overall CFR was higher in the early stages of the outbreak (17.3% for cases with symptom onset from 1- 10 January) and has reduced over time to 0.7% for patients with symptom onset after 1 February (Figure 4). The Joint Mission noted that the standard of care has evolved over the course of the outbreak."

Källa: WHO - who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.
Citera
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag förstår fortfarande inte vitsen med att stänga skolor då barn inte smittar vuxna med covid-19 Barn blir dessutom inte speciellt sjuka i covid-19. Inget dödsfall har rapporterats hos barn under 9 år.

Det där med att barn inte smittar är helt fel. Att FHM gick ut och antydde det är högst oprofessionellt. Inget annat land har gått ut med sådan information och WHO har sagt klart och tydligt att man INTE kan dra den slutsatsen.

Sedan kan man ju själv används hjärnan och tänka till lite. Varför, rent tekniskt, skulle inte ett barn kunna smitta?

Sedan att barn inte blir sjuka är ju bra för dom men det hjälper inte att mormo och morfar/farmor och farfar smittas och dör.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
En adekvat frågeställning utifall en större epidemi lamslår samhället.

Misstänker sjukhusen i samarbete med militär personal står för kontrollerat descinfekterat/noga övervakat boende som hyser vårdarbetare i närheten/direkt anslutning till sjukhuset/fältsjukhus.

De kan inte riskera dessa resurser. Antar personal informeras/beordras.

Varje sektion ges en stab som har möte och ser till platsens säkerhet.

Vad det gäller kollektivtrafik kommer den med största sannolikhet stängas av vid en större epidemi.

Militär/Sjukhus har transporter för behövande.

Lokala avgränsade matstationer sätts upp under kontrollerade former.

Finns antagligen författat i beredskapsplan hur mindre nätverk byggs upp för att begränsa rörlighet/större folksamlingar.

Lugn i baljan ni som läser detta. Detta är inget vi ser i nuläget samt med största sannolikhet inte kommer att hända.

Frågan är om detta fungerar i praktiken? Det är bara en tidsfråga tills att personalen smittas genom sitt arbete. Och under inkubationstid tiden smittas kollegorna.
Citera
2020-03-05, 11:12
Medlem
+ sju fall i Skåne
Citera
2020-03-05, 11:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Ja för regeringen blir det nya utmaningar att bita i. Just ordet utmaningar spyr man på. Det heter problem om man inte ordbajsar.

I New York har man börjat tvätta världens skitigaste transportsystem (tunnelbana o bussar) så folk ska känna sig trygga.

Just tunnelbanorna kommer visa sig vara förödande att ha igång. Även fullproppade bussar.
Citera
2020-03-05, 11:13
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Drastisk ökning av smittade barn i Shenzen/Kina.
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/03/study-reveals-sharp-increase-covid-19-kids-shenzhen
Citera
2020-03-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag förstår fortfarande inte vitsen med att stänga skolor då barn inte smittar vuxna med covid-19 Barn blir dessutom inte speciellt sjuka i covid-19. Inget dödsfall har rapporterats hos barn under 9 år.

Sluta sprida desinformation eller bekräfta dina uppgifter med fakta.
FHMs uttalande är inte korrekt då rapport dom hänvisar till utryckligen säger att det inte går att dra sådana slutsatser.
Erfarenhet från Wuhan går inte att ta då skolorna väar stängd när utbrottet började och hölls fortsatt stängda.
Citera
2020-03-05, 11:16
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
+ sju fall i Skåne

Lägger till en länk. Sydsvenskan, kl 11:07. Samtliga smittade i norra Italien.
Citera
2020-03-05, 11:16
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Drastisk ökning av smittade barn i Shenzen/Kina.
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/03/study-reveals-sharp-increase-covid-19-kids-shenzhen

Kina har ju gjort samma jävla sak genom hela denna historia. När det börjar bli för många läckor
så säger de "sanningen".
Samma med krematorierna.

Bra länk by the way.....
Citera
2020-03-05, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Frågan är om detta fungerar i praktiken? Det är bara en tidsfråga tills att personalen smittas genom sitt arbete. Och under inkubationstid tiden smittas kollegorna.

Tja, blir situationen så pass allvarlig bor personal i rymddräkter/arbetar i fältsjukhus med luftslussar osv.

Men det är absurt att diskutera i nuläget.

Spär bara på människors rädsla/paranoia.
Citera
2020-03-05, 11:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
För 48 timmar sedan så hette det att barn o ungdomar inte blev smittade.

Nu är det tydligen ett fall i en skola i Kista o ett fall i Västerås.

Tycker det blir allt mer clown circus av det hela...

Ja, det är ju bara pajaseri med det mesta.

Jag postade igår, tror jag, och undrade om någon kände till om det finns skolor som har planer för att hantera en situation med smittad elev, eller smitta inom skola, och det tog inte många timmar innan vi fick ett sådant fall.

Skolledningen behöver minst ett dygn med eleverna hemma för att klura ut hur de ska hantera situationen, skrämmande dålig beredskap, de har för fan haft snart två månader på sig att planera. Kanske varit viktigare att sitta och fila på likabehandlingsplanen?

Hur kan man påstå att Sverige har en god beredskap och komma undan med det?

MSB ska samordna myndigheterna, vad sysslar de med, huvudet tycks ju inte veta vad röven gör, vad är det för jäkla samordning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in