2020-03-05, 09:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hennes smycken var nog lika mycket värda...inte ett enda sakndes...och bankkortet har aldrig använts.

Jag förstår väl att det inte är frågan om ett rånmord men det är försvarets enda "halmstrå" att ta till som förklaring till varför Lena mördades.

Sedan vet vi inte hur rätten resonerar (speciellt HR som bedömer "hårdare") om det skapar rimligt tvivel. Det beror mycket på hur väl åklagaren lyckats utesluta rånmordsalternativet, tror jag. Hon måste ju utesluta alla alternativa GM även rånare om SD ska kunna fällas.
Citera
2020-03-05, 09:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om det är tillräckligt långsökt för att skapa rimligt tvivel återstår att se. Som det ser ut har åklagaren inte uteslutit den möjligheten tillräckligt väl annars hade inte försvaret varit där och petat.

En del rånare lämnar smycken för att de tar tid att få av speciellt halsband och armband. Är man mitt ute i ingenstans finns både mod och tid att rensa offret på allt av värde men inte inne i ett bostadsområde där rånmördaren kan bli påkommen vilken sekund som helst av någon som hört skriken.

Ja, 17 slag tyder på personligt våld. Mycket hat som byggts upp över tid.
Dessutom skulle det inte krävas särskilt mycket tvång för att råna LW utan att behöva ödsla tid på att utdela 17 slag mot huvudet. Hade räckt att hota med kniv, kanske en smäll på käften. Vem riskerar livstids fängelse för mord för en mobiltelefon, ett bankkort och några guldsmycken? I Örebro.
Citera
2020-03-05, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Du behöver inte gissa mer då SD har klargjort i förhör att anledningen till tvätt var USA resan. Om det sen överensstämmer med verkligheten är en annan fråga...

(Hans nattliga aktiviteter verkar vara mer en regel än undantag).

Har ännu inte kommit till SD:s förhör i FUP ännu men är inte förvånad över att han har kreativa förklaringsmodeller till det mesta.
Citera
2020-03-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Du behöver inte gissa mer då SD har klargjort i förhör att anledningen till tvätt var USA resan. Om det sen överensstämmer med verkligheten är en annan fråga...

(Hans nattliga aktiviteter verkar vara mer en regel än undantag).
(min fetning nertill)
Ja, och som nåt vittne i ett förhör, här i tråden presenterat nu på morgonen (tack, glorious!), så hade vittnet gjort reflektionen om att varken SD eller LW tycktes sova särskilt mycket.
En varningssignal. Ingen av dem är/var psykiskt helt frisk.
Citera
2020-03-05, 10:11
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har ännu inte kommit till SD:s förhör i FUP ännu men är inte förvånad över att han har kreativa förklaringsmodeller till det mesta.

Du lär tappa hakan mer än en gång. Har sällan sett en misstänkt trassla in sig själv med alla dessa förklaringar...

Citera
2020-03-05, 10:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Stefan Hazianastaiou artikel från igår i lite mer utförlig version.

https://www.na.se/artikel/stefan-hazianastasiou-frias-han-har-jag-svart-att-se-att-polisen-nagonsin-kommer-att-kunna-satta-fas t-hjarstamordaren

Optimistisk men med ett sunt tvivel i botten, juridiken är inte helt glasklar i sina slutsatser ibland eller rättare sagt den är glasklar, det måste vara ställt bortom rimligt tvivel att någon är skyldig för att kunna döma.

I övrigt måste jag säga att det är rena rånet att bli prenumerant på NA trots kampanjerbjudandet.

Men - hans GoogleDrive-kontos aktivitet har ju inte utretts till fullo. NFC försökte inte ens och ÅK fick avslag från Google. Jag tycker att den biten skall är så pass viktig att utreda då det handlar om just de kritiska timmarna runt mordet.

Ja instämmer med dig. NAs direktrapportering lämnar mycket mycket att önska.
Deras reporter är ingen höjdare i bild heller. Väldigt sävlig och ger ibland ett förvirrat intryck i direktsändning.
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-05 kl. 10:19.
Citera
2020-03-05, 10:20
Medlem
notknapparens avatar
Saxat från NA direktrapportering, Rättegångens 6:e dag
Domstolen gör syn i Hjärsta. Det är domare, nämdemän, advokater och målsägarbiträden som har samlas på Byalagsgatan. Mgm kommer i bil lite senare.:

Ett stort polisuppbåd följer efter sällskapet och drönare bevakar synen. Grannar verkar nyfikna och några frågar vad som händer. Många polisbilar på plats enligt NA.

Och nu har synen avslutats och man har åkt därifrån.

(nerifrån och upp)

"Nu går tingsrätten ut i 45-åringens trädgård."
/.../
"Synen fortsätter nu i den misstänktes hus. Vi från media får inte ens gå på samma gata och har svårt att följa det som händer.
/.../
Lite extraordinärt”, säger presstalesmannen Kenneth Johannesson om synen som nu hålla i Nya Hjärsta.
/.../
Tingsrätten kommer att göra syn på tre platser idag, utanför Lena Wesströms bostad, bakom bullerplanket och i den misstänktes hus"
/.../
"Nu har domstolen flyttat till själva brottsplatsen bakom bullerplanket. Vi kan inte längre se dem från platsen vi är anvisad till."
/.../
"Nu rör sig hela sällskapet mot Lena Wesströms bostad."
/.../
"Nu kommer 45- åringen it. Han är klädd i en vit tröja och bär handfängelse."

https://www.na.se/artikel/just-nu-misstankte-45-aringen-pa-plats-i-hjarsta-vi-rapporterar-direkt
Citera
2020-03-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Gissar bevattningen där på natten med vattenspridaren är en lögn för att förklara en hög vattenförbrukning den natten.

Både tvättmaskin med kläder, duschen och tvätt av cykel, skor etc med vattenslang och annat har nog gått varma.

Så alibi är alltså flytta vattenspridaren ett antal ggr, mekar med växlar och är ute och cyklar ett antal ggr för och inte glömma att han sitter vid datorn och jobbar.

1. Personen hävdade att SD inte sprang in och ut i trädgården och undrade varför han ljög om vattenspridare.
2. Jag svarade att SD ljög om vattenspridaren av två anledningar: Dels för att grannar skulle kunna säga att han var i trädgården då och då om polisen undrade. Det är normalt att vattna under natten. Och dels för att han skulle kunna spola rent cykel, tillhyggen osv- med andra ord greja mycket med vattenslangen. En granne berättar att SD har spotlights i trädgården som går på automatiskt när det blir mörkt (SD har också medgivit att dom är tidsinställda). Just den här kvällen och natten så är dom avstängda. Därför gissar jag att han pysslar med något som han inte vill att nån ska se, men OM någon ser honom, så har det en förklaring: Han är ute och flyttar och grejar med slang och vattenspridare.
3. Han har berättat från första början att han tvättar kläder den natten inför resan..

Han VILL synas, men han vill inte att nån ska se vad han EGENTLIGEN håller på med. Det är väl därför han skickar sms till sina grannar och berättar vad han gjorde i sms och sedan skriver: "Det vore fint om ni såg mig den kvällen".

EDTIT: Men ja, det där med vattenförbrukningen, som du säger, är också en god förklaring!
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-05 kl. 10:23.
Citera
2020-03-05, 10:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Aktbilaga förhör LW sid 272

L*inda informeras om anledning till förhör och ombeds berätta om sin relation till Lena
Wesström.
Jag började jobba på utslussverksamheten den 12 mars 2018 och Lena och jag delade rum. Vi
hade varsitt skrivbord i samma rum. Jag hann inte lära känna henne så men hon var varm och
öppenhjärtlig, vi har barn i samma ålder och så. Hon pratade om geocashing, vi pratade om
barnen och hon pratade om barnens pappa och om de männen hon träffade. Vi blev ändå tajta
för vi båda är öppna personer. Jag blev chockad när hon försvann - hon sa inget om att någon
var våldsam mot henne eller hotfull eller att hon kände sig otrygg på något sätt.

Jag kunde
förstå att hon hade ett inte helt enkelt privatliv sammantaget utifrån det hon berättade för mig.
Jag förstod att det hände lite saker - hon var intresserad av en man men en annan man var
intresserad av henne. Hon sa ibland jag är "trashmamman" och Ulf är den perfekta pappan -
att han var hennes klippa.

Lena var intresserad av en man som heter Jimmy - han bor i Stockholm eller Uppsala. Hon
skulle åka med honom till Norge, jag tror de var 8 personer som skulle dit tillsammans. Det
såg Lena fram emot jättemycket. Den mannen som var kär i henne minns jag inte vad han
hette men hon beskrev honom och sa: "han skulle säga ja direkt om jag sa ja". Det var inte
Ulf eller Stefan, det var en annan person. Jag tror att den mannen bodde någon annanstans -
fick känslan av att han inte bodde i Örebro.

Det fanns också en som heter Mats i Västerås.
Han har fastnat lite hos mig - jag kan inte förklara varför men jag och Marie Ström blad på
jobbet har pratat mycket om honom och hon har känt Lena mycket längre. Både hon och jag
har fastnat lite för honom.

Forts, Sid 273
Sista dagen du träffade henne, när var det?
Hon försvann ju på en tisdag och jag jobbar alltid måndag och torsdag kväll så det måste varit
måndag den 11 maj? Hon jobbade på måndag kväll till kl. 20. Hon bö1jade 11.30 eller nu
kanske jag säger fel för hon jobbade 75 % så då måste hon börjat på eftermiddagen. Sen vet
jag att hon gick hem, Aron fyllde år - nu kommer jag inte ihåg om hon sagt detta själv eller
att jag förstått det nu efteråt. Ulf, Noa och Ester skulle komma hem till henne. Hon pratade i
telefon vid cirka kl. 22.35 på måndag kvällen. Eller förlåt, hon chattade via Messenger med
Jimmy som hon är förälskad i. Det vet jag för att Marie talade med Jimmy sen. Marie och jag
pratade om det dagen efter för Jimmy hade sagt att han skrev en emoji och skrev: hallå vart är
du.

------------------
Mannen som var kär i henne (som hon direkt skulle säga ja till hette R*oger) och dom skulle gemensamt skulle till Norge för att dela rum. Förstår utredningen skrev att LW hade ett mycket stort kontaktnät då det verkligen är svårt att hålla reda på alla gubbar.

Det hade varit betydligt lättare att få ordning på dom i tid om hon inte träffat dom i ett tidstrassel. En avsevärd tid av förundersökningen har ägnats dessa gubbar. Undrar om dom räknat hur många dom var.

Honan6 som är så suverän på sånt kanske kan lägga upp ett tidsschema så det går att få en helhetssyn/bättre perspektiv på hennes manliga "vänner"?

Som detta Honan6 hjälpte oss med. Nu har dock iom, FUP tillkommit ett antal till.
https://www.bildtagg.se/bild/1ay4qkea82hsuaxrn1uxq30b
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-05 kl. 10:31.
Citera
2020-03-05, 10:22
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgatonSax
Kan ju vara så att man hört rösten på någon av de otaliga filmer han lagt ut, till exempel denna "Skepp ohoj" film

https://www.youtube.com/watch?v=GKInWdWT59M&feature=youtu.be&t=00m19s

Ja jag hörde ju inte ens vad han sade, det lät som ”kör på”
Min källa sa att han lät som en ”tonåring i målbrottet”, nästan som en kvinna, när de spelade upp hans samtal till polisen igår.

Ja den om finge vara med i rättsalen under förhören med honom....
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-05 kl. 10:57.
Citera
2020-03-05, 10:23
Medlem
Citat:
Hennes smycken var nog lika mycket värda...inte ett enda sakndes...och bankkortet har aldrig använts.
Om jag inte minns fel så saknades en ring från vänster pekfinger. Anhöriga blev även tillfrågade om detta smycke, men de visste inte vem hon fått den av.
Något rånmord tror jag dock inte på, bankkortet har väl inte använts vid någon bankomat vilket ju brukar ske om någon är ute efter pengarna.
Ringen kanske mördaren tog som trofé, eller togs tillbaka av givaren
Citera
2020-03-05, 10:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Men - hans GoogleDrive-kontos aktivitet har ju inte utretts till fullo. NFC försökte inte ens och ÅK fick avslag från Google. Jag tycker att den biten skall är så pass viktig att utreda då det handlar om just de kritiska timmarna runt mordet.

Ja instämmer med dig. NAs direktrapportering lämnar mycket mycket att önska.
Deras reporter är ingen höjdare i bild heller. Väldigt sävlig och ger ibland ett förvirrat intryck i direktsändning.

Ja, sådana saker borde ha bottnats bättre, "liten tuva stjälper ofta stort lass" sägs det ju, utan mordvapen och säker bindning till brottsplats så blir varje länk i indiciekedjan så mycket viktigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in