2020-03-05, 07:39
Medlem
Hej
Jag undrar om det finns några "bestämmelser" kring rättigheter som tjänstledig eller föräldraledig.

Om jag är ledig för tjänstledighet eller föräldraledighet så är det olika vad som händer med ens "information" på arbetsplatsen.

Får arbetsgivaren stänga av ens mail när man är ledig?
Dvs man slutar få information om vad som sker på arbetet, man blir inte inbjuden till julbordet eller den där AWn?

Är det skillnad på föräldraledig och tjänstledig i dessa rättigheter eller är det samma?

Tar gärna referenser där man kan läsa mer om just detta.
Citera
2020-03-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eclipseTomte
Dvs man slutar få information om vad som sker på arbetet, man blir inte inbjuden till julbordet eller den där AWn?

Alltså, mail, julbord och AW är ju ingen rättighet så det är inget arbetsgivaren är tvungen att erbjuda oavsett om du jobbar eller är ledig?
Citera
2020-03-05, 08:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eclipseTomte
Hej
Jag undrar om det finns några "bestämmelser" kring rättigheter som tjänstledig eller föräldraledig.

Om jag är ledig för tjänstledighet eller föräldraledighet så är det olika vad som händer med ens "information" på arbetsplatsen.

Är det skillnad på föräldraledig och tjänstledig i dessa rättigheter eller är det samma?

Tar gärna referenser där man kan läsa mer om just detta.

Arbetsgivaren ska inte besvära dig över huvud taget när du är föäldra- eller tjänstledig. På mitt jobb får du lämna in jobbdatorn och behörighetskortet. Om du vill ha info om vad som händer på jobbet får du nog be särskilt om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in