2020-03-04, 23:26
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Det enda jag vet är att om det blir så, så kommer jag bli rikare, Och jag har 5 personer på en lista jag kommer avrätta. Om man nu får chansen " Hoppas " 1 politiker är med i listan .

Njaaa, skulle nog undvika detta ändå om jag vore dig i en sådan situation, det är inte svårt att gräva fram information när allt har lugnat ned sig och allt återgår till det vanliga vet du... :/

Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Flata jävla Sverige. Samtliga resenärer som varit i Iran, Kina och Italien borde blivit satta i hemkarantän. Ofrivillig. Följer man den inte blir man straffad enligt smittskyddslagen.

Nu tror jag läget mycket väl kan komma att spåra ur fullständigt om 2-3 veckor när vi är uppe i 500 fall....

Tror nog 2-3 veckor var väldigt positivt skrivet om jag ska vara helt ärlig..

Trodde verkligen inte viruset skulle sprida sig såhär snabbt och över hela världen som det gjorde, som tur är, är siffrorna inte skyhöga förutom i 3 länder än sålänge så det finns fortfarande gott om tid för alla länder att förbereda sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Flata jävla Sverige. Samtliga resenärer som varit i Iran, Kina och Italien borde blivit satta i hemkarantän. Ofrivillig. Följer man den inte blir man straffad enligt smittskyddslagen.

Nu tror jag läget mycket väl kan komma att spåra ur fullständigt om 2-3 veckor när vi är uppe i 500 fall.... Minst....
8 dagar om 1*1,3 stämmer...

2020-03-04 52
2020-03-05 68
2020-03-06 88
2020-03-07 114
2020-03-08 148
2020-03-09 192
2020-03-10 250
2020-03-11 325
2020-03-12 423
2020-03-13 550
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det verkar som om en del av läkarvetenskapen menar att det rör sig om bakterier - inte ett virus
Din källa är ju trams, hur kan det vara en del av "läkarvetenskapen"?
Citera
Medlem
Några saker som är helt säkert är att

1) Ni är idioter om ni tror att det är typ ensamkommande afghaner som är smittade. Jobbar på en skola i Stockholm och där har vi MÅNGA svennefamiljer som varit på dyr skidresa i norra Italien. Alla deras föräldrar sitter i karantän hemma men ungarna/ungdomarna är i skolorna och snorar. En modersmålslärare i italienska som kör extra fin bil satt i skolan idag och torkade svett ur pannan. En kollega frågade om modersmålsläraren varit hemma i Italien under sportlovet. Gissa vad modersmålsläraren svarade.. (jag drog direkt från rummet).

Om det kommer att bli en allmän spridning av viruset så kan man vara rätt säker på att det kommer starta i någon kommunal verksamhet. Här får ingen arbetstagare vara hemma för säkerhets skull. Stor skillnad på privata och kommunala åtgärder.

2) Det är konstaterat att de flesta som dör i covid-19 dör av viruset i sig. Det är en stor skillnad jämfört med säsongsinfluensan där folk dör av följdsjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Grymt bra. Hoppas Sverige kan ta efter. Tack för infon, mycket mer än jag visste. Men tror fortfarande att det finns fall som har slunkit igenom med tanke på att Turkiet har 80 miljoner invånare. Vet du om det har tagits stickprov på grupper? T.ex. på influensasjuka?

Det vet jag inte, så mycket delar de inte med sig.
Dock så såg jag nu att de för två dagarna sen, införde en rekommendation om 14 dagars karantän för alla som kommer in i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Istanbul Airport med Turkish Airlines är på riktigt en enormt stor knytpunkt för flyg som får Keflavik att framstå som mikroskopisk. Därmed är det helt orimligt att turkiet inte fått sitt första fall ännu.

Titta bara på BNO-kartan hur landet ligger orört mellan två härdar. Inte möjligt.

Helt orimligt är det ju inte med tanke på att de har stoppat all flyg mellan Italien, Kina, Sydkorea och Irak och stängt gränsen mot Iran, Syrien och Armenien och alla som kommer in i landet rekommenderas att sitta i 14 dagars karantän.
Citera
2020-03-04, 23:27
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NetworkRambo
Om vi har tur så är det under 150 fall..

Min prognos är att sjukvården tvingas att skicka hem sjuka smittade av covid-19 om ca 3 veckor. Fram tills dess kan dom säkerligen hantera uppkomna fallen som uppdagas dagligen.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Vart kan man läsa att dödligheten i italien uppgår till hela 50% ?

Låter otroligt högt.

Det måste handla om enstaka avdelningar med kritiskt sjuka.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
De som har svårt att få luft i händelse av influensa eller annat.

Tag ett enkel blodprov och kolla era lever värden ang. en brist av ett protein.
Denna brist (genetisk) kan ge upphov till KOL och ge problem med syresättning.

Alfa 1 antittripsina ett protein som saknas i levern

Alfa-1-antitrypsinbrist
https://www.hjart-lung.se/diagnoser/lungor/alfa-1-antitrypsinbrist/
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Ingen kommer att sättas i karantän i Sverige eller i Stockholm för det finns ingen möjlighet att utföra det, så är det bara.

Precis det jag menar. Killen jag svarade menade att det kommer bli utbredd karantän, jag menar att det inte kommer ske, men att det skulle vara fördelaktigt ur smittsynpunkt.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
VA!? Har Kina lämnat felaktigt arvsmassa på COVID-19 till omvärlden? Betyder det att Kina har grundlurat omvärlden och medvetet spridit en bakteriekultur som orsakar dessa många dödsfall?

Jag vet inte hur jag ska tolka dessa data annars..
Bara om denna del av den skickligaste läkarvetenskapen har rätt. Vi kan inte vara helt säkra på att det är en bakterie förrän Tegnell bekräftar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vänligen ange källan till ditt påstående, och berätta på vilket vis viruset har blivit agressivare.

Vill du bli tagen på allvar så anger du källor till dina påståenden.
Men för helvete, detta är nu 6:e gången jag länkar källan. Partiell blindhet?

https://www.telegraph.co.uk/science/2020/03/04/coronavirus-has-mutated-aggressive-disease-say-scientists/
Citera
2020-03-04, 23:28
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Kom ihåg att prio #1 är att hålla befolkningen lugn, motverka panik.

Man ska nog ta det mesta man läser och hör med en nypa salt, både det som är positivt respektive negativt.

Dock frågan återstår, vad händer om paniken tar över och polisen inte längre kan utföra sitt jobb för fem öre?
Vad gör regeringen? Vad gör befolkningen? Hur överlever vi en anarkistisk krissituation som urartat och spridit sig i hela sverige där ingen går säker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in