2020-03-04, 19:55
Bannlyst
https://www.dn.se/nyheter/sverige/italien-ber-om-hjalp-vi-behover-solidaritet-fran-vara-europeiska-vanner/

Citat:
Italiens ekonomi riskerar att drabbas hårt av det pågående utbrottet och den italienska regeringen har beslutat om flera ekonomiska stödpaket till landet i stort och till de drabbade regionerna. Särskilt allvarligt, säger Mario Cospito, om utbrottet skulle slå mot sommarens turism.

– Vi ber om förståelse från våra vänner, det finns ingen anledning att minska turismen i Italien. Om tre-fyra månader kanske det inte är någon kris längre, säger han.

Kanske? Jahapp då kan väl turismen återupptas om 3-4 månader. Många som försvarar turism i detta defcon 2. Räcker det inte med all (bra) mat vi importerar från Italien?

Italien skulle antagligen stängt flyg osv om de hade 50 coronafall och omvärlden mer.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-04 kl. 20:00.
Citera
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Jag tror det är klokt att huka nu.

Jag litar inte ett dugg på Myndighetspersoner, som upprepar Mantrat att allt är under Kontroll och Spridningen begränsad..

Ni andra gör precis som ni vill, men jag har förberett en lång period off-grid.

Jag hör till målgruppen som dör i den här smittan och jag tar inga chanser, varken själv eller för min familj.

Jag tror det här kommer att drabba hela Sverige på bred front mot maj-augusti.

Håll i hatten, för det här blir åka av för bortklemade trygghetsnarkomaner..
Kul att se vettigt folk här.

Det handlar helt om att sakta ned spridningen fram till det finns botemedel eller vaccin på plats. Spridningen är okontrollerad även ifall det låter politiskt häftigt med "vi har kontroll".
Omöjligt att spåra och gör mer eller mindre ingen skillnad.
De behöver satsa allt på att testa folk och få ut information om hur man ska gå tillväga.
Minsta symtom så ska man sätta sig i självkarantän.

Sen är det så jävla vidrigt att läsa "bara äldre som dör".
Jaha! Men då är det bara att köra på, vi låter gamla och svaga dö för att vi yngre är trygga...
IQn på noll för dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Med tanken på hur många som drabbas i just Stockholm:

Har ni märkt att någon börjat använda mask i tunnelbanan i Stockholm eller ej??
Nu får ni leta fram era rostiga cyklar Stockholmare!
Citera
Medlem
Någon som vet statistiken för Italien? Hur många fall var det tex för 1 vecka sen? Vill veta om Sverige följer samma mönster och vad som kan förväntas.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ja, min pappa är rökare och i 60+ åldern bl.a.

På de unga givetvis som du hänvisade till hade dött.
Citera
2020-03-04, 19:56
Medlem
severustheemperors avatar
MSB: Bunkra inte mat

Se videon: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
På onsdagskvällen var 31 personer i Stockholms län konstaterat smittade med corona. Över 400 har testats. DN följer 45-åriga Daniel och hans sambo under ett dygn i väntan på provsvar.

https://www.dn.se/sthlm/daniel-45-ar-en-av-over-400-stockholmare-som-coronatestats/

VART KOM ALLA DESSA IFRÅN ?!

Jag la en prognos tidigare i veckan på ca 100 smittade innan fredag, det var inte för att vara taskig utan för att vi testar för få misstänkta fall och idag pratar FHM om att vi ska testa fler.

FHM ligger alltid ett steg efter och agerar därefter, det är så jävla tragiskt med inkompetens när det påverkar så många.
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det lär det göra, fyra av de senaste fallen är under utredning. Det behöver inte betyda att de smittats i mörkret, kan lika gärna handla om folk som har svårt att kommunicera begripligt eller försöker dölja att de rest utomlands trots att de står som ”arbetssökande” i statistiken, men allt talar för att fri smittspridning snart är ett faktum.
Det är sant. Men å andra sidan verkar folk i Sverige vara duktiga på att söka sig till vården, så smittspridningen blir nog inte så okontrollerad som den är i Italien exempelvis.
Citera
Medlem
En risplockare som besökte jobbet idag, folk tog inte i handtaget på dörren där han hade tagit.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
DN hade ett helt tåg med resenärer nere i Norra Italien. Det är nog stor risk att det är någon av dem som nu insjuknat.
Tåget var till för prenumeranter med gott om tid över, tror du de skickar iväg anställda på resor för 80 lax?

Här är en glad tågresenär, hävdar att han mår bra.

https://facebook.com/sveninge.neij
Citera
2020-03-04, 19:57
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Ringde precis pappa, som jobbar på ett stort företag i Sverige som drivs av italienare. Det kommer folk från Italien dagligen till pappas jobb med lastbil osv.

Pappa hade feber hosta , och det var även många på hans jobb som också var sjuka nu helt plötsligt.

Jag fråga om han stött på någon italienare på jobbet men han sa nej. Men vafan har var sjuk för 2 månader sedan och nu igen. Och han är aldrig sjuk annars.

Eh, ring för vård?

Solklart corona
Citera
2020-03-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Med tanken på hur många som drabbas i just Stockholm:

Har ni märkt att någon börjat använda mask i tunnelbanan i Stockholm eller ej??

Idag såg jag för första gången någonsin en person med mask i Sverige. En som cyklade utanför Göteborg. Men har inte varit inne i någon stad eller större folksamling dom senaste veckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in