2020-03-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Intressant är ju dock att det inte är "otroligt många som verkar smittas"... Hubei-provinsen har 11 miljoner invånare, Kina totalt 1.3 miljarder invånare. Det betyder att i Kina har 0.06 ‰ av befolkningen smittats just nu och den siffran sjunker.
Jag vill inte förringa läget men det är ju lite intressant att den största mängden infekterade befinner sig i den största populationen på planeten i några av de mest tätbefolkade regionerna men inte leder till en mer explosiv ökning av antalet infekterade.

Kina har vidtagit extrema åtgärder, hur tror du situationen hade sett ut utan dessa åtgärder?
Citera
2020-03-04, 17:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
För att spåra smittspridningen kanske?

Annars borde ju nätdoktorerna funka ypperligt vid dessa tillfällen så du har en poäng helt klart..

Ju fler tillfällen folk besöker vården desto fler potentiella smittöverföringar, behöver man inte sjukhusvård bör man inte besöka eller belasta vården.

I nuläget har vi i stort sett enbart smittade som har varit i utlandet, har man inte varit utomlands eller vet att man har varit i kontakt med någon som har varit det är sannolikheten för att man har Covid-19 mindre än att träffas av blixten.

EDIT; Och i vilket fall som helst bör man inte göra en Tegnell, hosta på andras dricksglas, eller i händerna samt smeka sig i ansiktet.
Senast redigerad av OY 2020-03-04 kl. 17:15.
Citera
2020-03-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Tror dubbar dålig koll på spanska sjukan.

Hur vet du att den var värre än vad detta är?

Först vågen av spanska sjukan var som en influensa! Andra vågen däremot var betydligt värre. Så än vet vi inte. Lysssna på P3 dystopia ”pandemi” handlar om spanska sjukan mycket.

Spanska sjukan var en influensa. Och en pandemi.

Dess genetiska sammansättning vet man numera; H1N1, dvs. det var exakt samma virus som nästan 100 år senare orsakade den s.k. svininfluensan. Den influensan går numera runt som en vanlig säsongsinfluensa som det finns vaccin emot.
Citera
2020-03-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Vad är det för idioter som reser till andra länder i dagsläget om det inte är absolut nödvändigt?

Det kan man undra men några sjuksköterskor från Östergötland ska resa till norra Italien den här veckan.
Det finns idioter till allt.
Citera
2020-03-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Ja ok!! det visste jag med, detalj, men om inte CoV2 är sesongsbetonat... det var det jag menade!!
Jag skulle inte utgå ifrån att CoV2 är säsongsbunden, nej. Risken är att man blir besviken om man tror det. Viruset verkar tåla måttliga till höga temperaturer (med svenska mått mätt).

Borde inte det här vara möjligt att utröna i lab undrar jag?
Citera
2020-03-04, 17:16
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Tvål dödar inga virus. Du får bort dem från händer och hud in i avloppet. Men inte mer än så.

Tvål skadar virusets hölje och det blir därmed inaktivt.
Men det är sant att det åker ner i avloppet med vattnet
Citera
2020-03-04, 17:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Mina rekommendationer är fortfarande, precis som det alltid har varit, att lyssna på myndigheter, experter och organisationer som jobbar inom området och inte basera ens uppfattning om situationen på känslor. Den rådande rekommendationerna är att inte åka till Italien och Wuhan. Om du trodde jag skulle rekommendera något annat så vet jag inte hur du skulle ha fått för dig det. Sen vet jag inte vad du menar när du säger tidigare tvärsäkra poster. Om jag har sagt något felaktigt så får du gärna peka ut det istället för att bara säga så.

Ibland måste man tänka efter lite själv också och man ska inte ge råd om man inte vet.

Tex gav du råd till en person till en person som skulle åka till Kina. Du skrev:

Citat:
Enligt WHO så behöver resenärer inte vidta några särskilda säkerhetsåtgärder vid resor till området. Viruset visar egentligen inga tecken för ökad oro överlag. Så du borde inte oroa dig över att åka till landet.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Så svårt var det väl inte att förstå att en allvarlig situation hade uppstått och att det rätt snabbt riskerade att påverka flygresor? Bara några veckor efter att du skrev det där så evakuerades svenskar från Kina.

På samma sätt drabbas folk nu när UD inte avråder från resor till Italien. Tänk vad överraskade de kommer att bli när de upptäcker att det blir svårt att komma hem igen nu när bolag efter bolag har stänger ner flygtrafiken till Italien.

Lite för fan inte så jävla mycket på myndigheter och experter!
Citera
2020-03-04, 17:17
Medlem
Vad är de första huvudsymptomen? Har lätt huvudvärk och har ont i ena lungan, kan vara vad som helst, men är lite nojig
Citera
2020-03-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det är ett jäkla tjat om det här virusets dödlighet, ca 3% nu i Italien. Men det är ju ganska ointressant när man inte får reda på hur många i en befolkning som blir sjuka. I Wuhan har det ju pågått ett tag, vet man någon om hur många procent av befolkningen som blev smittad på ett ungefär?

Menar 3procents dödlighet om 10% av befolkningen smittas är ju en jävla skillnad mot om 99% smittas

Är det som är oklart och skapar hysteri, blir inget bättre av att ingen har respekt för svenska myndigheter och deras kunnande. Alla har sin egna sanning så att säga..
Citera
2020-03-04, 17:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khidr
Vad är de första huvudsymptomen? Har lätt huvudvärk och har ont i ena lungan, kan vara vad som helst, men är lite nojig

Hosta/feber enligt WHO för någon dag sedan.
Citera
2020-03-04, 17:18
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Normalt ett bra svar ja. Men i nuläget, så påstår han indirekt att Kina, Sydkorea, Singapore och flera andra länder är magiker.
De lyckas uppenbarligen testa tusentals per dag, och de hade mycket kortare tid än vi haft.

Nej, det påstår han inte. Det han säger (och det ganska direkt), är att han betvivlar kvaliteten på de Sydkoreanska testerna.
Citera
2020-03-04, 17:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Som sagt, mina rekommendationer är att lyssna på myndigheter, experter och organisationer inom områden. Däremot så har deras rekommendation ändras utifrån den information som finns tillgänglig och beroende på hur situationen utvecklades, vilket inte är något märkvärdigt. Det jag skrev i det inlägg du citerade var den rådande rekommendationen och synen på situationen vid den tidpunkten.

Och vad hade hänt om man följt din rekommendation i januari och åkt till Wuhan? Tycker du fortfarande att vi ska lyssna på FHM som påstått saker som att "det inte finns belägg för att det smittar mellan människor" när det fanns tusen bekräftade fall eller "du behöver inte desinfecera ytor för det överlever inte där" när det är vetenskapligt vedertaget att det överlever i snitt 9 dagar på i princip alla ytor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in