Citat:
Ursprungligen postat av
styrlund
Hans vittnesmål har inte förändrats. iM har i samtliga förhör besvarat de frågorna som har ställts.
Inget av de förhören jag har läst får han en DIREKT fråga om hur länge han såg GM på mordplatsen.
Jag tog mig faktiskt till att gå igenom hans förhör efter hans intervju med Expressen för 4 år sedan.
Personligen tror jag IM fick klart för sig väldigt tidigt han enbart skulle besvara de frågorna han fick.
Han han gått ut i media och berättat, hade de antingen förstört hans trovärdighet genom ett karaktärsmord, eller ännu värre.
Inge Morelius vittnesmål förändras inte men det blir mer och mer detaljerat med tiden. Den rimligaste tolkningen är att det består av sanningsenliga minnesfragment, men att hans tidsuppskattning inte är att lita på.
Tydligast blir det när det gäller gruppen om 5-7 personer som rör sig norrut på Sveavägen.
I det första förhöret,
den 1 mars, säger han ingenting alls om sällskapet. I det andra förhöret,
den 14 mars, säger han att mannen vid hörnan står där samtidigt som sällskapet rör sig norrut:
Citat:
Jag ser en kille som står, det går folk som, alltså på andra sidan Sveavägen från mig sett, går mot Wennergrens Center. Den kan ha varit, fem, sex, sju personer som går ner mot Wennergrens Center, så kommer det två personer, varav den ena går något före, och som jag uppfattade så var det en kvinna.
I det tredje förhöret,
den 8 april, uppger han sedan att sällskapet passerade korsningen max 10-15 sekunder före skotten.
Citat:
F: Hur lång tid har förflutit då ungefär? Ett par minuter?
M: Nej. Nej, det kan inte ha varit så lång tid. Det kan röra sig om, ja, det är svårt att säga, 10-15 sekunder max.
Men eftersom gruppen i fråga bara kan handla om AB med sällskap så vet vi att de gjorde sitt sista bankomatuttag kl. 23:17. Nicola Fauzzi la inte heller märke till någon större grupp varken när han passerade platsen eller när han blickade bakåt strax efter skotten.
IM:s tidsuppskattning om 10-15 sekunder är med andra ord helt off. Jag tvivlar inte på att han faktiskt såg gruppen, men han måste ha dragit ihop tidsförloppet när han i efterhand försökt dra sig till minnes vad det är han har sett.
Det samma gäller antagligen för mannen/GM som han ser väntandes vid hörnet. Sannolikt så är det först AB han ser, när denne stannar kvar och velar mellan att gå hemåt eller vänta in eftersläntrarna i deras sällskap. IM har registrerat honom som ståendes där, men missat när han senare börjat gå norrut på Sveavägen.
Kom ihåg att IM sitter i en bil och antagligen är lite lätt uttråkad medan han väntar på sitt sällskap som tar ut pengar. Han växlar mellan att kolla in omgivningarna och att kasta ett öga mot bankomaten för att se hur det går för dem. Däremellan är det lätt hänt att han missar att AB rör sig från platsen. Ingen sitter ju still i fyra minuter med blicken fokuserad på ett enda ställe om man inte nu har det som specifik uppgift.
När han sedan ser en man gå upp bakom LOP och skjuta så kopplar han däremot ihop GM med mannen som han såg stå vid hörnet bara en kort stund tidigare. I de tre förhören så drar han slutligen ihop alla minnen till ett och samma skede under en kortare tid.