2020-03-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Dom är fria inom naturlagarnas gränser. Dvs både determinerade och förutbestämda. Ristade i sten men samtidigt fria ur ett psykologiskt perspektiv. Svårsmält men det är så compatibilism fungerar.

Fri vilja är en känsla och ett psykologiskt, icke-vetenskapligt begrepp. Kanske filosofiskt. Det är helt enkelt när jag beskriver för dig att jag kan stå på ett ben om jag önskar det. Det är ingenting annat. Jag å andra sidan är en marionettdocka i universums klockspel. Alla mina framtida handlingar är redan bestämda. När du gör ett val påverkar du universums framtida historik samtidigt som det valet aldrig hade kunnat vara annorlunda.
Gott. Så fri vilja handlar mer om hur vi tolkar något vi gjort? Hur ser det ut om vi tolkar något som att det inte sker med fri vilja, det har också mest med känslan att göra? Om jag till exempel kontrollerar min andning medvetet så sker det fritt, men innan jag kom på det och efter jag glömmer bort det så är det inte fritt?
Citera
2020-03-04, 13:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag kan välja att bli raketforskare genom att utbilda mig. Däremot kan jag inte välja att tycka raketforskning är kul eller intressant. Sådana ”val” sker automatiskt/undermedvetet. Däremot kan man säkert försöka tycka saker är kul eller intressant, och därmed så kanske de blir så.
Det jag menar är att jag inte med enbart vilja kan välja vissa saker, som t.ex. vad jag ska tro på.
Framförallt kristna vill ju få det till att jag väljer att inte tro att Gud existerar, vilket naturligtvis inte är sant.
Du upprepar dig bara om religion. I inlägget du svarar på argumenterar jag ju för att även det ytterst handlar om dina fria val, men att det också är en process som måste börja på ett mer grundläggande plan om hur man tänker. Med enbart vilja kan du t ex börja omvärdera dina kriterier som du nu anser måste vara uppfyllda för att du ska tro på det. Eller också väljer du att inte omvärdera, eller kanske att omvärdera åt rakt motsatt håll än det som så småningom skulle kunna leda till religion. Det händer inte bara av sig själv. DU sitter på förarplatsen i din personliga resa. Eller vem menar du annars skulle göra det? Gud?
Citera
2020-03-04, 14:00
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men påverkar det hans hjärnprocesser?

Och även om det påverkade hans hjärnprocesser, så skulle det som man kallar hans vilja inte vara fri utan bero på elektronens spinn. Som jag nu har upprepat till leda: viljan hos en person är ingen oberoende instans. Vad jag kan hålla med om är att känslan av det man uppfattar som fri vilja är en av de saker som håller en vid liv, men strikt vetenskapligt kan det helt enkelt inte finnas något sådant.
Nu flyttade du målstolparna från det jag faktiskt svarade på.

Vilken "strikt vetenskap"? Länk, silvoplä.
Citera
2020-03-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Slumpen är ett argument för ett indeterministiskt universum, men det i sig kan inte utgöra någon fri vilja, eftersom partikeln var tvungen att bete sig som den gjorde (av slumpen). Att agera utifrån fri vilja är ingen slump.
Free will theorem kan du kika på ifall du vill. Det är tanken om att elementarpartiklar utövar fri vilja i bermärkelsen "oberoende av tidigare händelser," något som gäller ifall vi har den typen av vilja. Så en teori för varför kvantgrejer (som givet samma initialtillstånd kan hamna i olika sluttillstånd) hamnar i ett visst tillstånd är att dom väljer det, fritt.

Vad är det som talar för att den typen av vilja inte finns enligt dig?
Citera
2020-03-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ingen fri vilja i meningen att det finns verkliga val.
Kan du beskriva vad ett verkligt val skulle vara? Hur skulle vi identifiera det du pratar om i verkligheten?
Citera
2020-03-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du upprepar dig bara om religion. I inlägget du svarar på argumenterar jag ju för att även det ytterst handlar om dina fria val, men att det också är en process som måste börja på ett mer grundläggande plan om hur man tänker. Med enbart vilja kan du t ex börja omvärdera dina kriterier som du nu anser måste vara uppfyllda för att du ska tro på det. Eller också väljer du att inte omvärdera, eller kanske att omvärdera åt rakt motsatt håll än det som så småningom skulle kunna leda till religion. Det händer inte bara av sig själv. DU sitter på förarplatsen i din personliga resa. Eller vem menar du annars skulle göra det? Gud?
Det behöver inte vara religion. Jag kan inte välja att tro på jultomten, älvor, troll, o.s.v.
Det jag kan välja är hur mycket jag undersöker dessa påståenden, men det är inte min vilja som står för beslutsfattandet.
Citera
2020-03-04, 14:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det behöver inte vara religion. Jag kan inte välja att tro på jultomten, älvor, troll, o.s.v.
Det jag kan välja är hur mycket jag undersöker dessa påståenden, men det är inte min vilja som står för beslutsfattandet.
Nu upprepar du dig bara igen. Vem eller vad beslutar då? Och vem eller vad har bestämt kriterierna? Vem eller vad kan påverka hur detta ev kan ändras?
Citera
2020-03-04, 14:40
Medlem
Citat:
Nu upprepar du dig bara igen. Vem eller vad beslutar då? Och vem eller vad har bestämt kriterierna? Vem eller vad kan påverka hur detta ev kan ändras?
Det finns nog mycket som påverkar. Bland annat logik, belägg, bevis, o.s.v. Dessa saker är avgörande för mig. (och för alla, tror jag) Jag tror ingen egentligen bara kan bestämma sig för att tro på något.
Citera
2020-03-04, 14:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det finns nog mycket som påverkar. Bland annat logik, belägg, bevis, o.s.v. Dessa saker är avgörande för mig. (och för alla, tror jag) Jag tror ingen egentligen bara kan bestämma sig för att tro på något.
Varför är logik viktigt? Vem eller vad har bestämt att du bara kan tro på något som du uppfattar som logiskt? (F ö är "logiskt" ett ord som ofta missbrukas.)

Vad exakt godtas som belägg och bevis, och vad eller vem har bestämt det? Enl Bibeln tyckte iaf Moses att en brinnande buske och en röst med ett ej omedelbart uppenbart ursprung var ett tungt och övertygande bevis. Vem eller vad bestämmer vad som gäller för dig?
Senast redigerad av nerdnerd 2020-03-04 kl. 14:49.
Citera
2020-03-04, 14:57
Medlem
Citat:
Varför är logik viktigt? Vem eller vad har bestämt att du bara kan tro på något som du uppfattar som logiskt? (F ö är "logiskt" ett ord som ofta missbrukas.)

Vad exakt godtas som belägg och bevis, och vad eller vem har bestämt det? Enl Bibeln tyckte iaf Moses att en brinnande buske och en röst med ett ej omedelbart uppenbart ursprung var ett tungt och övertygande bevis. Vem eller vad bestämmer vad som gäller för dig?
Vem eller vad som bestämt detta har jag ingen aning om. Det kan vara så att verkligheten ”bara är så”.
Vad som godtas som bevis är olika bland människor. Det är på sätt och vis jag som avgör vad som jag själv tycker är bra bevis eller inte, men det är inte ett val baserat på vad jag vill ska vara sant. Och mycket sker i det undermedvetna.
Citera
2020-03-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ja, jag är fri att göra detta, men det är inte min vilja som avgör. Jag måste bli övertygad.

Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Säg att det handlar om att stoppa handen i en hink med vatten som är lite för varmt för att det ska vara behagligt, eller att stoppa den i en eld. Vad är det som gör det till ett tvång att stoppa handen i hinken istället för elden, mer än vårt förra exempel där ena vägen är 10 gånger jobbigare att gå på? Må så vara att det kanske är 10000 gånger jobbigare att stoppa handen i elden men det är en värdeskillnad. Det är inte en helt annan sak vad jag förstår. Fast du kanske tänker att tvång också är på ett spektrum? Om nåt är 100 gånger jobbigare så är det mer tvingat än nåt som bara är dubbelt så jobbigt?
Eldgrejen är jämförbar med exemplet med vägen så länge jag tycker att jag kan stå ut med smärtan och inte får några större skador så kan jag välja både den och vattenhinken. Är ju först när jag känner att jag bara kan välja det ena alternativet som jag blir tvingad att välja det. Kanske blir bättre om man pratar om olika grader av valbarhet men att sen göra en skala av det blir inte så lätt.
Citera
2020-03-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
Eldgrejen är jämförbar med exemplet med vägen så länge jag tycker att jag kan stå ut med smärtan och inte får några större skador så kan jag välja både den och vattenhinken. Är ju först när jag känner att jag bara kan välja det ena alternativet som jag blir tvingad att välja det. Kanske blir bättre om man pratar om olika grader av valbarhet men att sen göra en skala av det blir inte så lätt.
Gradvis fri vilja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in