2020-03-04, 10:55
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Risken ökar inte, den är vad den är.
Man skulle kunna säga att sannolikheten för att smittas ökar om det finns flera smittbärare ute i samhället.

Men, smittbärarna hittills har varit kopplade till resor i utlandet. Och dessa har smittat närstående.
Någon fri smitta finns inte i dagsläget.
Det vet du inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Se dokumentären på SVT om corona så förstår man att kineserna jobbar på en helt annan nivå för att få ner spridningen
SNÄLLA. Det var en massa läkare som försökte varna och blev gripna. Hade inte Kina lagt locket på i en månad så hade det inte blivit som det blev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Risken ökar inte, den är vad den är.
Man skulle kunna säga att sannolikheten för att smittas ökar om det finns flera smittbärare ute i samhället.

Men, smittbärarna hittills har varit kopplade till resor i utlandet. Och dessa har smittat närstående.
Någon fri smitta finns inte i dagsläget.

Vilket är otroligt positivt.
Kontrollen på de smittade och deras kontakter har uppenbarligen fungerat mycket bra.
Citera
2020-03-04, 10:56
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Förutom dödligheten, är inte det farligaste med det här viruset att symptomen på coronaviruset behöver inte sträcka sig mer än en vanlig förkylning?
Dvs att mörkerantalet bör vara enormt, folket som har dom värsta symptomen är väl dom enda som söker hjälp/får hjälp just nu i Sverige?
Jag tror mörkertalet för Corona är ovanligt lågt,,tyvärr, eftersom medvetenheten är så stor så testas nog många med vanliga förkylningssymptom.
Jämför med influensa, känner du någon som har testats för influensa? Jag har då aldrig blivit testad och tror 90% aldrig blir det så de relativa dödstalen influensa/corona är nog enormt mycket högre för corona än säsongsinfluensorna.
Ingen stor andel coronadrabbade kommer gå oupptäckta är min gissning.
Citera
2020-03-04, 10:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Man testar inte folk som inte har varit i riskområden pga resurser, så det är ju högst sannolikt att det finns smittade som sjukvården vägrar testa.

Tex
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/maria-sjuk-efter-utlandsresa-de-tar-det-inte-ett-dugg-pa-allvar
Man vägrar inte testa.
Men man testar endast om det finns en indikation på smitta.

Det är en stor skillnad.

Du måste förstå att resurserna är inte oändliga, och att då testa Kalle som inte har varit utsatt för smitta är oekonomiskt.
Och patienten Kalle är naturligtvis välkommen tillbaka (via telefon) när han uppvisar symptom som motiverar ett test.
Citera
2020-03-04, 10:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det vet du inte.
Och du vet inte motsatsen.
Citera
2020-03-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Du gissar.
Inget annat.

Jag skrev verkligheten som den är nu. Inte gissar.

... och som sagt, som jag skrev - Med det inte sagt att man ska blunda för det och tro att det behöver vara likadant för all framtid.
Men som läget är nu och vad vi har att förhålla oss till är läget exceptionellt bra.

Självklart är det en gissning, jag kan inte se in i framtiden. MEN jag kan analysera nutiden och få en ganska tydlig bild hur det kommer att gå. Det kan du nog också om du vill.

Verkligheten idag är inte lika viktig som verkligheten i morgon och det går fort.

Spelar du datorspel? Du är exakt som mina teammates jag haft genom åren. När man leder i ett spel tror många att man vinner, men när deras lag får 100 score i sekunden och vi får 0, spelar en ledning på några tusen inte roll längre. Vi leder, men de vinner. Och när jag säger "come on guys we gotta work together" svara de bara "nah its fine, we are leading" men sen boom torsk.

Samma här, ja, just nu "leder" vi mot viruset, men viruset kommer vinna snart. Att vara positiv är tyvärr meningslöst, det är bara kortvarigt, snart är det kört.
Citera
2020-03-04, 10:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Sverige testar ju bara människor som varit i kontakt med utlandet så att säga, (och inte alla länder, räcker inte med att ha varit i Bayern trots okontrollerad spridning där). Skulle vi testa alla med svåra influensasymtom i nuläget skulle det nog trilla tio/hundratalet fall, men inte många tror jag. Vården skulle larmat om det kom stora massor med lunginflammation. Precis det som hände i Italien. Lombardiet hade sett mycket lunginflammation senaste veckorna UTAN att misstänka Corona, får hoppas att svensk sjukvård är klokare.

Ja, de borde ju vara mer observanta kan jag tycka. Gäller även allmänheten. Jag är orolig för hur situationen ser ut om några veckor och månader. Om det s.a.s. får fri spridning.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vilket är otroligt positivt.
Kontrollen på de smittade och deras kontakter har uppenbarligen fungerat mycket bra.
Om en vecka/10 dagar vet vi om det stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Förutom dödligheten, är inte det farligaste med det här viruset att symptomen på coronaviruset behöver inte sträcka sig mer än en vanlig förkylning?
Dvs att mörkerantalet bör vara enormt, folket som har dom värsta symptomen är väl dom enda som söker hjälp/får hjälp just nu i Sverige?
Är det nån som räknat på mörkertalet? 30%?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Har någon sett att folk har börjat använda skyddsmask ute i offentligheten?

Jag funderar på att man kanske ska ta på sig foliehatten samtidigt med masken, det blir ju lite humor åtminstone.
Citera
2020-03-04, 10:59
Medlem
Roskorss avatar
Nu har vi över 30 fall i Sverige. Man vet inte så mycket om dem som smittats men det ska bli intressant att se hur det svenska folket reagerar när vi fått det första dödsfallet i landet. Förhoppningsvis förstår folk att dödligheten är mycket låg för personer under 50 år. Jag undrar om man då, vid dödsfall, kommer att gå ut med ålder och övrig hälsostatus för den som avlidit p.g.a. Corona. Jag misstänket starkt att man kommer göra det just för att lugna allmänheten. Med all förmodan är det ju en person över 75 år med bakomliggande sjukdomar som kommer att gå åt först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in