2020-03-04, 09:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Precis. I mina öron låter det ofattbart att advokaten väljer att ta upp detta...

Han är bara i början av sin sakframställan och han har säkert en anledning med att ta upp det nu. Dessutom lär åklagaren ta upp det om inte han gör det ändå.
Citera
2020-03-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är inga goda nyheter för åklagaren att SMS:et lästes på morgonen. Det omkullkastar hennes teori att mordet begicks 23.30 och mobilen stängdes av vid 1.47.

Nu är det öppet för möjligheten att polisen både missat att Lena dödats senare och att mobilens senaste aktivitet inte var 1.47 heller. Försvarsadvokaten lär ta upp detta också.
Det är inte förrän vid förhöret 2018-11-19 som N*oa upptäcker att smset står som läst.
Citera
2020-03-04, 09:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Kan inte vara så svårt att skaffa sig ”alibi” med en bärbar dator som använder samma uppkopplingsmast både hos MGM, BO och hos HD.

Dessutom fanns Telegram installerad.

https://imgur.com/gYTUY4S

Så du menar att han skulle tagit med sin laptop och direkt efter mordet använt den 23.34 med blodiga händer och allt?
Citera
2020-03-04, 09:56
Medlem
Reimers avatar
Lite intressant med den här kommentaren från reportern.

Citat:
I rättssalen på åhörarplats sitter spaningsledaren för mordutredningen Mikael Nyqvist. Han lyssnar uppmärksamt på det som advokaterna framför. Han tuggar på ett tuggummi och sitter med armarna i kors.
Tre andra poliser sitter bredvid honom och för intensivt anteckningar i blocken de har framför sig.
https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet

De verkar inte lita fullt ut på sitt eget arbete med tanke på att tre poliser sitter och antecknar intensivt det som advokaten säger.
Citera
2020-03-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Måste man ha premium på NA?
Vet inte faktiskt vad man måste ha. Jag har inte tidningen normalt, det var något erbjudande jag nappade på som dessutom var väldigt billigt. Du får ringa och höra om det finns kvar.
Citera
2020-03-04, 10:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lite intressant med den här kommentaren från reportern.

https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet

De verkar inte lita fullt ut på sitt eget arbete med tanke på att tre poliser sitter och antecknar intensivt det som advokaten säger.

Ja, de behöver allt jobba om de ska lyckas få bort de frågetecken advokaten tar upp nu. De har ju 15 dagar på sig fortfarande att utreda och arbeta på fallet innan rättegången är slut.
Citera
2020-03-04, 10:02
Medlem
T34Panzers avatar
Fått lite reflektioner från gårdagen.
Postaren själv kan just nu inte skriva i tråden.

”Åsa är vaass efter det jag hört IRL .

Stefan ser mager blek ut inte alls så vältränad. Han gäspade några gånger.

Stefan skrattar när Åsa berättar om spädbarns död mm mm mm.

Stefan ryckte med hela kroppen, gungade på stolen satt och lekte med en penna på näsan.

När rätten spelade upp hans samtal till polisen när han säger sig blivit trängd-
det låter som om det är en kille i målbrottet, och han låter inte rädd.
Ingen verkar tro på det, flera åhörare skrattade till.

Även Lenas barn tittar på Stefan skakar på huvudet. Även dom satt och antecknade.

Rätten som sitter där framme tittar på honom och är jättevakna och med när åklagaren pratar och bilder visas upp.

En av hans advokater en äldre sitter mest och tittar ser sliten ut.

Någon från Expressen ska vittna då Stefan sagt i tal och skrift till andra att det är Lena som är död och han läst det i Expressen. Det stämmer inte för polis åklagare har undersökt det med Expressen, och åklagaren sa något att det var det försvaret gick på osäker om när hans tidigare häktning hävdes. Advokaten sa att det var Stefan som sagt det och inte han, och då sa åklagaren att det va det som tyvärr gjorde han levde på fri fot så länge.

Om rimlig tvivel så har åklagaren bevis, utdrag mm som hon kommer slänga fram till hans advokat sa hon i rätten idag. Hon var mycket tydlig att hon kommer lägga fram alla saker utom rimligt tvivel och sa till domaren att då fick det läggas på fler dagar på förhandlingarna. Domaren sa något vi ser var vi landar.

Åklagaren sa till Stefans advokat att alla andra undersökta personer hade alibi, bevis kvitto, vittnen, övervakningsfilmer mm och att bon lägger gärna fram det om så behövs. Det finns ingen annan än Stefan Davidsson som är misstänkt sa hon flera flera gånger.

Synd inte Na skriver mer för det sägs så mycket mer. Dem var två idag och borde skriva mer.

Det sista håller jag med om- väldigt andefattig rapportering från NA. Viktiga iakttagelser dom inte får med. Dom är faktiskt 2 på plats! Och är inte särskilt bra på att direktrapporetera. I början lade dom, o mina ögon, ned alltför mycket tid på att besvara läsarfrågor. Så mycket att det nog gick utöver rapporteringen.
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-04 kl. 10:08.
Citera
2020-03-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Det är inte förrän vid förhöret 2018-11-19 som N*oa upptäcker att smset står som läst.
Hoppas det går att se när i tid detta sms öppnades, kanske polisen som har haft tillgång till lösenord eller någon annan...
Citera
Medlem
Citat:
Så du menar att han skulle tagit med sin laptop och direkt efter mordet använt den 23.34 med blodiga händer och allt?

Nja ser möjlighet att han haft tillhåll med cykel, datorn, mobil etc. på HD:s uteplats.

Bara någon minut mellan BP och HD:s lägenhet.

Tror det är stor sannolikhet att han haft handskar och dubbla tröjor på som han snabba dragit av efter dådet.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Okej

De har 8 kr för 8 veckor tror jag.
Det får jag upp nästan varje gång jag öppnar sidan.
Citera
2020-03-04, 10:05
Medlem
Citat:
Fast åklagaren har ju inte slagit hål på det. Under hennes sakframställan kom det fram att NFC inte velat utreda saken och därför hamnade det bara hos polisens it-tekniker och de kunde inte avgöra om aktivitererna på SD dator var på grund av aktiva handlingar d v s att han satt framför eller automatiska eller distansstyrda.

Så SD kan ha suttit framför sin dator under mordet. Åklagaren har inte kunnat visa att han inte gjorde det.

Man har heller inte kunnat påvisa ett vattentätt alibi så det går knappast att räkna bort SD pga detta. Men det är klart att polisens IT-tekniker har ett viktigt vittnesmål att göra.
Citera
2020-03-04, 10:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Fått lite reflektioner från gårdagen.
Postaren själv kan just nu inte skriva i tråden.

”Åsa är vaass efter det jag hört IRL .

Stefan ser mager blek ut inte alls så vältränad. Han gäspade några gånger.

Stefan skrattar när Åsa berättar om spädbarns död mm mm mm.

Stefan ryckte med hela kroppen, gungade på stolen satt och lekte med en penna på näsan.

När rätten spelade upp hans samtal till polisen när han säger sig blivit trängd-
det låter som om det är en kille i målbrottet, och han låter inte rädd.
Ingen verkar tro på det, flera åhörare skrattade till.

Även Lenas barn tittar på Stefan skakar på huvudet. Även dom satt och antecknade.

Rätten som sitter där framme tittar på honom och är jättevakna och med när åklagaren pratar och bilder visas upp.

En av hans advokater en äldre sitter mest och tittar ser sliten ut.

Någon från Expressen ska vittna då Stefan sagt i tal och skrift till andra att det är Lena som är död och han läst det i Expressen. Det stämmer inte för polis åklagare har undersökt det med Expressen, och åklagaren sa något att det var det försvaret gick på osäker om när hans tidigare häktning hävdes. Advokaten sa att det var Stefan som sagt det och inte han, och då sa åklagaren att det va det som tyvärr gjorde han levde på fri fot så länge.

Om rimlig tvivel så har åklagaren bevis, utdrag mm som hon kommer slänga fram till hans advokat sa hon i rätten idag. Hon var mycket tydlig att hon kommer lägga fram alla saker utom rimligt tvivel och sa till domaren att då fick det läggas på fler dagar på förhandlingarna. Domaren sa något vi ser var vi landar.

Åklagaren sa till Stefans advokat att alla andra undersökta personer hade alibi, bevis kvitto, vittnen, övervakningsfilmer mm och att bon lägger gärna fram det om så behövs. Det finns ingen annan än Stefan Davidsson som är misstänkt sa hon flera flera gånger.

Synd inte Na skriver mer för det sägs så mycket mer. Dem var två idag och borde skriva mer.

Det sista håller jag med om- väldigt andefattig rapportering från NA. Viktiga iakttagelser dom inte får med. Dom är faktiskt 2 på plats! Och är inte särskilt bra på att direktrapporetera. I början lade dom, o mina ögon, ned alltför mycket tid på att besvara läsarfrågor. Så mycket att det nog gick utöver rapporteringen.

Bra rapportering från postaren.
Jag stör mig på att båda reportrarna på NA ibland skriver liknande saker också. Tycker även jag att de ska lägga fokus på rapportering istället för besvara läsarfrågor. Det kan de göra på pauserna eller efter förhandlingarna är slut isf.

Sen vet jag inte om jag håller med åklagaren om att ingen annan än han kunde begått mordet och alla andra var undersökta och avskrivna. HD är det inte enligt min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in