2020-03-04, 10:22
Medlem
Hej! Jag får följande meddelande från Handelsbanken när jag försöker göra en överföring utomlands.
Jag har försökt undersöka det här, men får ingen klarhet. Jag undrar om någon känner till vad som gäller?
--------------------
Summan av denna betalning och ev. tidigare registrerade betalningar
överstiger det maximalt tillåtna beloppet för utlandsbetalningar per dag.
Observera att vid inloggning och signering med Mobilt BankID är maxbeloppet 30 000 SEK/dag till sparade mottagare. Kortläsare utan sladd/användarnamn kan användas för betalning upp till 50 000 SEK/st.Totalt kan 150 000 SEK godkännas per dag för privatpersoner.
------------------
Jag har ett utländskt konto och förde över 90 000 kr, följt av 145 000 i fredags förra veckan och i måndags. I skrivande stund är det onsdag. Det står ju att 150 000 godkänns per dag och de har inte meddelat att något annat gäller, så jag är osäker på vad problemet är.
Någon som vet?
Citera
2020-03-04, 10:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tofsmes
Hej! Jag får följande meddelande från Handelsbanken när jag försöker göra en överföring utomlands.
Jag har försökt undersöka det här, men får ingen klarhet. Jag undrar om någon känner till vad som gäller?
--------------------
Observera att vid inloggning och signering med Mobilt BankID är maxbeloppet 30 000 SEK/dag till sparade mottagare. Kortläsare utan sladd/användarnamn kan användas för betalning upp till 50 000 SEK/st.Totalt kan 150 000 SEK godkännas per dag för privatpersoner.
------------------
Jag har ett utländskt konto och förde över 90 000 kr, följt av 145 000 i fredags förra veckan och i måndags. I skrivande stund är det onsdag. Det står ju att 150 000 godkänns per dag och de har inte meddelat att något annat gäller, så jag är osäker på vad problemet är.
Någon som vet?

Det kan bero på hur din KYC ser ut, ring ditt bankkontor.
Det är viktigt att du gör överföringarna med dosa och sladd.

Du kan ringa 040 245740 Handelsbanken Transaktionsanalys, de kan se vad som har hakat upp sig.
Senast redigerad av trottwell 2020-03-04 kl. 10:45.
Citera
2020-03-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tofsmes
--------------------
------------------
Någon som vet?

Du får överföra hur mycket du vill, men måste redovisa varje utlandsbetalning om de tillsammans överstiger 150k/ år. Det enklaste är att gå till ett bankkontor och göra större överföringar.

SKV:
Citat:
Uppgiftslämnaren ska även lämna kontrolluppgift om beloppet är en delbetalning och den totala summan av delbetalningarna överstiger 150 000 kr under ett kalenderår. En delbetalning är en betalning av en viss del av ett på förhand bestämt belopp.
Citera
2020-03-04, 17:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Offshore och skatteplanering --> Privatekonomi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem