2020-03-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
. När de får direkta frågor om de tror att detta ska drabba samhället hårt så svarar de nej.

Professorns oro: ”Värsta scenariot är det jag tror mest på”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset-varsta-basta-och-mest-troliga-scenariot/
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Tanter är groteskt feta i USA så de så! Är bevisat många gånger, t.ex dricker de 5liters läske blask!

Tror USA är ett av länderna som kommer drabbas stenhårt av detta. Inte kanske mest pga feta tanter! Men allmänna hälsan i staterna är nog under all kritik
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Tanter är groteskt feta i USA så de så! Är bevisat många gånger, t.ex dricker de 5liters läske blask!
Det är sant. Varje gång hon sträcker sig efter läskhinken hamnar Nebraska i skugga.
Citera
2020-03-03, 21:52
Medlem
Hur många av er skall låsa in sig inomhus indefintely??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sverige har faktiskt en extremt negativ utveckling.
Den 26:e februari upptäcktes det andra fallet i Sverige. Idag har vi 30.

Jag räknade på vad detta innebär, och det blir 57% ökning per dag. Vilket land liknar detta mest av alla? Gissa.... Iran. Irans snittökning de senaste dagarna har legat nästan exakt runt denna siffra.

Vilka likheter ser vi mellan Sverige och Iran som skiljer oss från många andra länder?
- Svag ledning
- Total avsaknad av smittbegränsande åtgärder
- Stort/mycket stort utbyte av resenärer mellan våra två länder

Men nu är det inte en utveckling av kollektiv spridning så får vänta lite...
Citera
Medlem
fendadens avatar
Citat:
I Frankrike, där det fjärde dödsfallet rapporterades på tisdagen, har president Emmanuel Macron meddelat att den franska staten kommer att beslagta alla lager av skyddsmasker. Det gäller även kommande produktion.

"Vi kommer att distribuera dem till vårdpersonal och till franska medborgare som smittats av viruset", skriver han på Twitter.

Detta är mycket skrämmande och bekräftar med all önskvärd tydlighet tesen om att EU och många europeiska länder när det kommer till kritan är kommuniststater.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Kan någon förklara en sak för mig? Eller iallafall försöka!

Cancerpatienter är ju extra känsliga för all form av sjukdom. Deras immunförsvar är ju längre? Korrekt?

Hur kan folk med högt blodtryck ha större risk att dö än folk med cancer? Hur kan folk med högt blodtryck ha samma risk att dö som folk med lungsjukdom? När detta sätter sig på lungorna?

Jag är orolig då jag själv (32) tar blodtrycksmedicin och har just nu 130/80 i tryck vilket är bra.

Men får lätt blodtrycksstegringar runt 200-230 tex vid panikångest osv. Så mitt tryck kan gå oroväckande högt. Och är Corona nu en risk för folk med högt blodtryck och jag lätt går upp till 200. så är jag 100% Dödsdömd om jag får skiten, Och läkarvården är full?

Jag funderade på att få en läkare att skriva ut betablockare till mig. Ifall jag skulle bli sjuk så kan jag ta en hög dos av betablockare kanske? Den jag äter nu är inte betablockare utan något som vidgar blodkärlen.

Hoppas någon kan ge lite tankar kring detta.

Det som gör att folk med cancer är extra känsliga är att vissa behandlingar är ordentligt krävande för kroppen och immunförsvaret.
Högt blodtryck om det är konstant kan vara ett symptom på någon annan sjukdom. Sen är hjärta och lungor väldigt nära länkade. Problem i det ena kan lätt ge problem i det andra.
Det är nog bra om du frågar din läkare om medicinen om du är orolig.
Citera
Medlem
Nu förstår jag att jag är på flashback.... MEN! Tycker att vissa bör ifrågasätta nyttan med att sprida overifierade skräckscenarion. Det är otäckt nog vad man faktiskt vet om situationen, att sprida påhitt eller "nån sa att..." hjälper föga.
Citera
2020-03-03, 21:53
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Okej, så för ett par veckor sedan var det en vanligt förekommande åsikt i tråden att alla östasiater var smittspridare varenda en, och att det var förenat med livsfara att åka hiss eller buss eller ens stå bakom ett koreanskt adoptivbarn i kön på ICA. Riksdagsledamoten och iraniern (oh the irony!) Hanif Bali delade denna åsikt, och menade på twitter att det inte var det minsta moraliskt eller etiskt tveksamt att behandla alla med östasiatiskt utseende som andra klassens medborgare - det fick de allt finna sig i, eftersom de ju "bevisat" var ett äckligt pestsmittat jävla pack.

Idag är 30 smittade och inte en enda svensk (fall 1 var kines själv) har blivit smittad i Kina eller av en kines (och gillar du inte den avgränsningen, säg "de 29 senaste fallen" istället då för att min poäng ska gå hem). Hoppsan!

Så frågan är då vem Flashback - och Hanif Bali - undviker nu. Iranier står redo att välla in tusenfalt från ett område med fullständigt okontrollerad smittspridning och obefintliga (?) kontroller. Så är det alla med bakgrund i Mellanöstern som ska undvikas nu? Fast medelklass/överklass-svenskar med skidintresse verkar ju minst lika farliga, hur kan man identifiera sådana?
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2020-03-03 kl. 21:56.
Citera
2020-03-03, 21:54
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Än så länge.

Italien stängde kina-flygen samma dag som första fallet och har sjukvård som får Sverige att se ut som.. ja. Sverige med lägst kapacitet per Kapita i hela Europa.

Vi har flygplatserna öppna och den riktiga anledningen till stoppet av flygen från Iran var inte iran utan att smittspårning av hemkomna var typ omöjlig pga vill inte samarbeta och går till jobb ändå (samtrans Stockholm)

Iranierna i Sverige blir vår död. Fy fan, är det tacken vi får för att vi gav asyl?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Ett virus som primärt orsakar milda till måttliga förkylningssymptom kan absolut klassas som förkylningsvirus. Det är endast semantik att inte göra det.

Dumheter. Är man inte helt IQ-befriad så har man fattat att detta (och andra coronavirus) är betydligt värre än random vanligt förkylningsvirus. I allra bästa fall så är milda symtom huvudregeln, men vi vet inte så mycket om det än, och viruset tycks ofta finnas kvar i kroppen även när relativt milda symtom försvunnit - därav så få som kunnat friskförklaras, även vårt första svenska fall har fortfarande idag kvar viruset.

Bara genom att läsa kvällstidningarna, med intervjuer av smittskyddsläkare, så kan man få en någorlunda bild.
Från Expressen, idag:

"Här är dock tre skillnader mellan vanlig influensa och covid-19: 1) Ingen har något immunskydd från tidigare infektioner. 2) Vi saknar vaccin. 3) Vi saknar antivirala medel. Detta gör i mina ögon det nya viruset potentiellt värre än vanlig influensa."

"Enligt data hittills har coronaviruset en dödlighet på 2-3 procent. Vanlig influensa har en dödlighet på 0,1-0,5 enligt Björn Olsen.– Vanlig säsongsinfluensa är inte i närheten när det gäller sjuka och döda."

"Benjamin Kalischer Wellander, ST-läkare i internmedicin i Region Gävleborg, är också kritisk. –Sannolikheten att säsongsinfluensa tar livet av tiotusentals svenskar och lamslår sjukvårdsapparaten är obefintlig, men för coronaviruset är det ett reellt hot, säger han."
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fy vad obehagligt! Fick hon inte ventilator på sjukhuset?

Det framgick inte. Men det är ju möjligt att de hade brist på respirator.

Men den verkar enligt den här artikeln som viruset kan ta sig in i hjärnstammen och hypothalamus. Jag tror att det är den delen av hjärnan som styr de automatiska funktionerna som andning.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-03-03 kl. 21:58. Anledning: Stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in