2020-03-03, 18:49
Medlem
Människor är olika bra på att ljuga. En psykopat kan ljuga helt obehindrat o se en i ögonen. Man ser inte på en psykopat om den ljuger eller talar sanning.
En person som inte har den egenskapen och har svårt för att ljuga kan då istället bli luddig, svamlig, snurrig o okontaktbar. Helt plötsligt är minnet blankt. Man minns inget. Det spännande är då att se att om man frågar något utanför ”ljugarzonen”, något vardagligt - då finns lättheten i att svara direkt o minnet är det inget fel på.
Citera
2020-03-03, 19:03
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandraren13
Snillen spekulerar (kanske överdrev lite där)
Jag funderar på vad tusan som händer om ingen blir dömd. Hemska tanke.
Tänk all info som kommit fram genom FUP och här i tråden. Det finns många som har delgivit info som förmodligen inte är helt osanna.
Oavsett skyldig till mord eller inte så har det ju framkommit många hemska saker som MGM har gjort å hotat med. Både mot nära och sina kära. Sånt kan väl inte bara rinna ut i sanden om han döms som oskyldig. Eller??? Den killen vill iaf inte jag ha i min närhet.

Håller med. Ruskig historia detta.
Och mitt i allt så har tanken slagit mig att SD "njuter lite" av all uppmärksamhet han får nu. I rätten är det ett helt rum fullt med folk där han är jordbävningens epicentrum. Det "passsar" hans personlighet.

Marionetten JG kan väl ändå inte tro fortfarande att SD är helt oskyldig till detta??? Hoppas att han läser FUP!!
Citera
2020-03-03, 19:03
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jo, det var han. Han kan förstås skickat ngn annan? Sedan var det en ur GCgänget som letade efter LW på ungefär det stället typ ett dygn innan hon hittades.
Vapendragaren Jerry? Det hade varit bra om ett av fotona vid fotokonfrontation hade varit på honom!
Senast redigerad av Kallix 2020-03-03 kl. 19:20. Anledning: Ett tillägg
Citera
2020-03-03, 19:06
Medlem
https://www.na.se/artikel/christina-eriksson-en-dag-i-tingsratten-och-det-finns-en-vardag-mitt-i-det-hemska-och-sorgliga?refer rer=app
Citera
2020-03-03, 19:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
SDs svar när han förhörs av polisen 2017 visar så tydligt hur han saknar ett normalt tankesätt kring vad som är okej att göra och inte, att han har en allvarligt bristande empati, att han saknar de spärrar normala människor har och att han resonerar på ett mycket avvikande sätt.

Polisen förhör honom om de skador han fysiskt åsamkat Lena och han är mån om att förklara att han faktiskt hade ett resonemang bakom att han blev fysiskt våldsam. Jag tror att han på riktigt har uppfattningen om att denna förklaring är "rimlig" till varför fysiskt våld brukades, vilket den ju ABSOLUT inte är. Ur SDs polisförhör ang LWs ofredande/misshandelsanmälan:

"Anledningen till att han tog tag i henne var att försöka få ut henne och att på ett tydligt sätt visa henne att han var fysiskt starkare än henne.
(...)

De stod i hallen några minuter och pratade. Stefan är osäker på om han trampade henne på foten vid detta tillfälle eller om det var vid något annat tillfälle. De lämnade varandra med en viss samsyn om att det skulle respektera varandra och att Stefan skulle undvika att använda våld för att lösa deras problem.

Stefan uppger att han ville vara tydlig med att han var starkare och att hon skulle upphöra med sina hotelser mot honom.

Lena har vid flera tillfällen hotat Stefan med att avslöja deras relation för Stefans fru. Stefan ville inte att hans fru skulle få reda på detta och ville därför vara tydlig med att han inte accepterade hennes hot om att avslöja relationen.

Stefan förnekar brott då han inte ha för avsikt att skada Lena. Tillfället som nämns att han skulle trampat Lena på foten var ett sådant tillfälle att han "markerade" att hon skulle sluta hota honom.

Stefan och Lena har under en längre tid ha en hemlig relation och att den aktuella dagen hade Lena bestämt att Stefan skulle berätta om relationen för sin fru. Lena ville att Stefan skulle "lägga alla kort på bordet."

En verkligt skruvad idé om att han genom att visa att det är genom att han är henne fysiskt överlägsen som han kan klara ut problemen som han upplever med hotelser från L*ena.

Att han på allvar ens tar upp det i den här situationen visar att han inte förstår att lösa problem på annat sätt. Så skruvat.

Det var ju något liknande ha sa på den rättsmedicinska undersökningen också, att han hade ett fysiskt och psykiskt övertag, eller något liknande.

I L*enas först intervju (har inte läst färdig om bilincidenten) så nämner hon inte att hon skulle ha hotat att berätta om deras förhållande för hans fru. Det kanske kommer. Däremot berättat hon att hon berättat om deras förhållande till en vän.

Det verkar vara det som utlöser något som urartar i knoggnuggningen.

https://www.flashback.org/t2942694p6805
Citera
2020-03-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandraren13
Snillen spekulerar (kanske överdrev lite där)
Jag funderar på vad tusan som händer om ingen blir dömd. Hemska tanke.
Tänk all info som kommit fram genom FUP och här i tråden. Det finns många som har delgivit info som förmodligen inte är helt osanna.
Oavsett skyldig till mord eller inte så har det ju framkommit många hemska saker som MGM har gjort å hotat med. Både mot nära och sina kära. Sånt kan väl inte bara rinna ut i sanden om han döms som oskyldig. Eller??? Den killen vill iaf inte jag ha i min närhet.

Har precis läst (igen) om hur han läxar upp dottern T*ea 8 år för att ha småätit. Strössel och ev. lite mandelmassa. Han spelar in, på sin mobil, ett 47 minuters förhör med dottern om hur olämpligt det var, om förtroendebrist och att hon aldrig ska göra det igen. Sen skickar han "beviset" till sin fru HD så hon får ta del av hur illa dottern uppfört sig..

Alltså...går SD fri så kan jag tänka mig många som gärna tar en "privat stund" med SD kring hur man uppför sig mot sin 8-åriga dotter. Inte för att jag uppmanar någon att göra det, men det är nog ganska många som kokar över genom att bara läsa om vilket övergrepp det är mot sin 8-åriga dotter..

Och HD säger i förhör, sidnumrering 385 i Aktbilaga 149, att hon inte vill ta ställning för att det är mellan SD och T*ea...
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-03-03 kl. 19:23. Anledning: förtydligande igen
Citera
2020-03-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
...och där droppat "något" som sedermera återfanns av polis på fredagen? Dock osäker på vilken dag, men något fann man, förutsatt det är Vivallaskogen som åsyftas?

Den 15e maj är SD's granne ute i skogen med sina hundar.
Klockan är då mellan 16-17 då hon ser HD i skogen. Hon upplever det som att HD först försöker gömma sig bakom ett träd. Det är därefter hon skickar det där sms:et till SD.
Ja, hon var i Hjärstaskogen mellan Hjärsta och Vivalla.
Edit: Sedan ser hon att HD går in på SD's tomt, vilket hon inte brukar göra.
Citera
2020-03-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och då är det här intressant också:

Aktbil 151, sid 13

"F*ilip bor i Hjärsta och går varje dag över en cykel- och gångbro som leder över E 18/E20
mellan Rättarevägen och Hjalmar Bergmansväg. Han går den vägen för att komma till
busshållplatsen.
F*ilip är inte helt säker men han tror det var i onsdags 16/5, förmiddag/lunch som han gick
över bron i riktning mot Hjärsta. I höjd med det södra brofästet på Hjärstasidan såg han en
mansperson som stod ca 3 m utanför gångbanan på gräset (södra sidan). Han stod och tittade
ner mot slänten (på den södra sidan av bron) som leder ner till motorvägen. Filip beskriver
som om han letade efter något.

När Fi*lip var ungefär 10 m från mannen så tittade manspersonen upp mot Fi*lip men fortsatte
sedan sitt letande/tittande.
Som närmast så passerade F*ilip med ett avstånd på 10 m. Fi*lip reagerade först på mannens
position men kom sedan på att han någon dag tidigare sett en lapp som satt på brofästet om en
försvunnen katt. F*ilip lade därför inte så mycket notis om mannen.
"

Det finns en kartbild i FUP, sid 20, där vittnet ritat ut platsen:

https://kartor.eniro.se/?c=59.290203,15.188558&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.290154,15.187834,%22Vittne%20FB%20Aktbil%20151% 2C%20sid%2020%2C%20Iaakttagelse%2016%20maj-18%20vi d%20lunchtid%20%2Cen%20man%20som%20ser%20ut%20att% 20leta%20efter%20n%C3%A5got%20vid%20brof%C3%A4stet %22,0]]}

Tyvärr verkar vittnet inte kunna peka ut mannen.

Kanske SD var där och letade efter något?
Mobilen?????
Och krattningarna får en ännu tydligare begriplighet.

Minnet är bra, men det är kort...! Jag läste ett förhör med en vän el dyl till Lena som sa att han var ute och letade efter något som kunde vara till hjälp och funderade då på om det var honom man iakttog i gräset.

Attans att jag inte skrev ner datum och namn...
Citera
2020-03-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Här är en som han försökte med:
(Aktbilaga 145)
FB mess 2018-05-15 Från Stef*n D*vidsson Till T*ss P*ttersson (*=a,e)
Du, jag ska sluta skriva övertydliga och grova inviter till dig. Du är bra. Jag gillar dig. Vil ha dig som kompis.

Så hur många andra har han varit otrogen med, eller försökt med?
Ett av tecknen för en psykopat är sexuell promiskuitet.
Källa: https://www.expressen.se/halsoliv/psykologi/20-tecken-pa-att-du-kanner-en-psykopat/

Så SD skrev alltså detta meddelande till T*ss P*ttersson dagen efter att Lena mördades!?

"Du är bra. Jag gillar dig. Vill ha dig som kompis". Hm, och skriver att han ska sluta
med att skriva övertydliga och grova inviter till henne...Han har nog haft ute sina
tentakler åt flera håll, kan man tänka sig.
Citera
2020-03-03, 19:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Den 15e maj är SD's granne ute i skogen med sina hundar.
Klockan är då mellan 16-17 då hon ser HD i skogen. Hon upplever det som att HD först försöker gömma sig bakom ett träd. Det är därefter hon skickar det där sms:et till SD.
Ja, hon var i Hjärstaskogen mellan Hjärsta och Vivalla.
Edit: Sedan ser hon att HD går in på SD's tomt, vilket hon inte brukar göra.

Ja, jag läste det där också.
Så konstigt beteende från HD.
Citera
2020-03-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Idag från rapporteringen i Nerikes Allehanda:

Mycket intressant. Kan knappast vara en ren tillfällighet?

Mmm.. men grejen är den att INGEN har sett honom på gymmet den dagen och det framgår av deras förhör. Vare sig personal eller folk som var på gymmet då. Städaren som sägs ha släppt förbi SD har inget minne av att han släppt in någon eller grejat med några skor som SD pratar om. Enligt loggen på gymmet så var han där i början av maj och den 11e eller nåt (finns ett kvitto från gymmet som skrevs ut för att kolla loggen)
Aktbilaga 151 längst ner.

Sååå…. ja... vad är sanningen?
Citera
2020-03-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag läste det där också.
Så konstigt beteende från HD.

Håll kvar den där händelsen i minnet till senare! Vi är ju inne på spåret att HD kanske inte är oskyldig även om hon är avförd från utredningen i detta nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in