2020-03-03, 16:50
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Snart har jag suttit strandsatt på flygplatsen i Seoul i snart 3,5 dygn. Imorgon bitti har jag goda chanser att äntligen lämna flygplatsen. Covid-19 har verkligen ställt till mina resplaner. Det kommer vara ett mirakel om jag inte får det viruset efter så lång tid i riskabel miljö. Mitt flyg som jag äntligen kommer att eventuellt kunna åka med på, har bytt destinationsort pga att karantänfaciliteterna är fulla på de största orterna (jag ska resa till Vietnam). Att sitta i karantän i minst 14 dagar kommer vara rena lyxen i jämförelse med hur jag har haft det under de senaste dagarna.
Det är vill jag veta mer om!
Hur vet du att du kommer att hamna i karantän, och vilket land är ditt hem?
Korea eller Vietnam?
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Jepp! Glemte å ta med kjønn osv som personen spurte om i innlegget så tar det bare med her

SEX------------DEATH RATE (confirmed cases) ----------------- DEATH RATE (all cases)
Male-------------------4.7%-----------------------------------------------2.8%
Female----------------2.8%-----------------------------------------------1.7%

PRE-EXISTING CONDITION------------DEATH RATE (confirmed cases) -----------DEATH RATE (all cases)
Cardiovascular disease---------------------------13.2%-------------------------------------10.5%
Diabetes-------------------------------------------9.2%--------------------------------------7.3%
Chronic respiratory disease-----------------------8.0%--------------------------------------6.3%
Hypertension--------------------------------------8.4%---------------------------------------6.0%
Cancer----------------------------------------------7.6%--------------------------------------5.6%
no pre-existing conditions---------------------------------------------------------------------0.9%

De flesta sjukdomar är kopplade till metaboliska sjukdomar. I världen finns det 2 miljader människor med metaboliska underliggande sjukdomar 40% av människor över 18 år Winning
Citera
Medlem
9.999...s avatar
Är det här viruset något som har funnits i evigheter tills någon kines valde att stoppa i sig illa vald underkokt fladdermus? Eller är det något som har muterat eller vad det kallas relativt nyligen?

Hur kan förresten ett virus vidareutveckla sig själv? Det är känns nästan som att Gud har skickat det här. Dan Eliasson var rikspolischef under uppgången av migranter 2015 och nu ansvarig på MSB. Det kan inte handla om slumpen då Gud inte kastar tärning!
Citera
2020-03-03, 16:51
Medlem
SAS STANSER ALLE FLYGNINGER TIL NORD-ITALIA

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e5e74954339d80011aee3db
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag följer med intresse tråden, och lägger ut ett par öppna frågor för de som är intresserade:

- Hur många tror, på riktigt, att denna virus inte kommer spridas världen över?

Sedan är det såklart en fråga om hur fort, vilket leder till hur lång tid det tar till totalpentration i hela jordens befolkning, anser jag

- Hur många tror, vet, att just detta virus är mer dödligt än andra liknande?

Det finns indikationer på lite mer dödlighet än andra pandemier, men än så länge är det alldeles för få och olika typ av grupper som drabbats, i alldeles för få länder, och med regimer som inte är helt pålitliga. För att få mer säkerställda statisktiska data över t.ex. dödlighet, krävs mycket mer "material", fler smittade, och inte minst, mörkertalet på smittade utan större symtom och därmed ej registrerade är sannolikt högt.

- Hur många förstår att så länge antal smittade verkar ha en närmast exponentiell ökning, kommer det att gå allt snabbare att t.ex. fördubbla antal smittade världen över?

Världens befolkning rör sig kors och tvärs hela tiden. Med en inkubationstid på en 10-14 dagar är det svår för individer att undvika att smitta andra, även om de har den inställningen ( de flesta har nog den, den kinesiska studenten i Jönköping är kanske ett exempel på det..).

- Till sist: hur många tror att man genom diverse åtgärder kan hindra spridning?

Det bästa man kan göra, förmodligen, är att så mycket som möjligt försöka skydda individer med hög risk för att dö i epidemin, de flesta kommer knappt att märka att de har den....Det som är lite läskigt med den, är att den verkar ha en ganska snabb förmåga att mutera....så jag är denna gång lite mer försiktig än vid tidigare pandemier.....

Median inkubationstid är 3 dagar i någon studie och 5 dagar i en annan. I några tillfällen upp mot 14 dagar. Inkubationstiden är inte 10-14 dagar. Det är många myter i omlopp.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kommer kanske tillbaka när du minst anar det. Kul med överraskningar?

Kan ta sig in i nervsystemet. Inte säkert man blir av med det.... "where the brainstem was heavily infected" https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915
Breinstemen var på försöksdjuren, har vi nån som skurit upp en avliden människa?
Citera
2020-03-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
De flesta sjukdomar är kopplade till metaboliska sjukdomar. I världen finns det 2 miljader människor med metaboliska underliggande sjukdomar 40% av människor över 18 år Winning

HAhah jepp. Jeg tok bare stats fra https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/ tho ;p
Citera
2020-03-03, 16:55
Medlem
Kanske kan vara av intresse att länka till denna sida igen, för att uppdatera hur många som drabbats av coronavirus i respektive land.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
...

Det finns bara ett sätt att lösa krisen, och det är att stänga ner flygtrafiken från alla drabbade områden.

...
Så om man åker bil, buss, tåg eller båt så smittar man inte..?
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är man dessutom fet, har diabetes eller hjärt- kärlbekymmer, är man rökare, har man cancer, KOL odyl ökar också risken att dö. Oavsett ålder.

Sedan att cirka 20 procent behöver sjukvård. Vidare att viruset är smittsamt så om man vill ha de äldre vid liv så bör man ta sitt ansvar att begränsa spridningen. Sedan är ju pandemin inte över så en absolut siffra på dödlighet får man nog först efteråt.
Citera
2020-03-03, 16:56
Medlem
vittne-xs avatar
Igår rapporterade jag om säljstopp hos de flesta leverantörer gällande desinfektionsmedel med 85%, som nu reserveras till Landstingen och för "tandläkare". Idag fick jag följande överraskning när jag skulle fylla på förrådet med Isopropylalkohol som vi använder för kretskorts-rengöring...
Säljstopp utfärdat 20/2 (vilket har samma datum som för desinfektionsmedel) men nu hette det plötsligt att det är för eldfarligt för att frakta, "nya riktlinjer ska tas fram" (man har sålt detta i minst 20 års tid). Firman ifråga sitter på hundratals liter som inte får säljas ens till företag längre, t.om säljaren i telefonen skrattade åt den "versionen".
Citera
2020-03-03, 16:56
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det verkar inte bli så allvarligt. De som fått smittan i Sverige är bara lindrigt sjuka. De som har dött i världen har varit folk med andra bakomliggande sjukdomar, ungefär som vid vilken influensa som helst.

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117

Undra om de i riskzonen resonerar likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in