2020-03-03, 13:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Kika omx30... den har backat 1.2 % de senaste fem åren
Nej, plus 20%.

Ah, du eldar upp dina utdelningar?

Vi andra gör inte det.
Citera
2020-03-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Precis, det råder väldigt stor okunnighet bland folk. All information som är känd är redan diskonterad i kurserna. Det är förändrade förväntningar som påverkar börsen.
Fast det är ju en hypotes och det finns många fall som talar emot.
T.ex CUBA fonden som ökade kraftigt i pris efter Obama tog bort internationella hinder mot Kuba.
Fonden ökade kraftigt trots att den inte hade något alls att göra med Kuba, liknande läge skedde med Grekiska obligationer (ingen ny information) men helt plötsligt insåg folk att de hade för låg riskpremium.
Dot-com bubblan, Bitcoin bubblan... Etc, etc.

Man kan väl använda den effektiva marknadshypotesen som en tumregel, men jag tror inte den stämmer i lägen som dessa då vi möjligen kan få paradigmskift pga. styrräntor i botten samtidigt som vi möjligen går in i en lågkonjuktur.
Tror inte marknaden har förstått risken med inflation pga. helikopterpengar eller ett domino av defaults både vad gäller statsskulder (t.ex Italien) och privata skulder (t.ex i Sverige).
Citera
2020-03-03, 14:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakflak
Fast det är ju en hypotes och det finns många fall som talar emot.
T.ex CUBA fonden som ökade kraftigt i pris efter Obama tog bort internationella hinder mot Kuba.
Fonden ökade kraftigt trots att den inte hade något alls att göra med Kuba, liknande läge skedde med Grekiska obligationer (ingen ny information) men helt plötsligt insåg folk att de hade för låg riskpremium.
Dot-com bubblan, Bitcoin bubblan... Etc, etc.

Man kan väl använda den effektiva marknadshypotesen som en tumregel, men jag tror inte den stämmer i lägen som dessa då vi möjligen kan få paradigmskift pga. styrräntor i botten samtidigt som vi möjligen går in i en lågkonjuktur.
Tror inte marknaden har förstått risken med inflation pga. helikopterpengar eller ett domino av defaults både vad gäller statsskulder (t.ex Italien) och privata skulder (t.ex i Sverige).

Vad i din text motsäger det jag skrev menar du?
Citera
2020-03-03, 14:17
Medlem
Citat:
Vad i din text motsäger det jag skrev menar du?
Du skrev "All information som är känd är redan diskonterad i kurserna. ".
Om vi tar fallet med CUBA-fonden så var det känt att fonden inte hade något att göra med Kuba.
Efter ändring gällande internationella hinder mot Kuba blev fonden kraftigt övervärderad.
Det stämmer alltså inte nödvändigtvist att all information som är känd redan är diskonterad i kurserna, om så var fallet hade fonden aldrig blivit övervärderad.
Citera
2020-03-03, 14:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du skrev "All information som är känd är redan diskonterad i kurserna. ".
Om vi tar fallet med CUBA-fonden så var det känt att fonden inte hade något att göra med Kuba.
Efter ändring gällande internationella hinder mot Kuba blev fonden kraftigt övervärderad.
Det stämmer alltså inte nödvändigtvist att all information som är känd redan är diskonterad i kurserna, om så var fallet hade fonden aldrig blivit övervärderad.

Japp och jag skrev också "Det är förändrade förväntningar som påverkar börsen.".

Marknaden gör en bedömning av framtiden utifrån all känd information, det är vad som menas med att all känd information är diskonterad. Sedan kan förväntningarna förändras och då påverkas kurserna.

Inget av det du skrivit motsäger detta.
Citera
2020-03-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, plus 20%.

Ah, du eldar upp dina utdelningar?

Vi andra gör inte det.

Återinvesteing är det effektivaste som finns
Domedagsprofeterna får rätt till slut men tills dess ökar vi bara på antal aktier och värdet på utdelningarna
Börsen är 80% upp
20% ner
Gäller att spela på rätt sida av planen
Citera
2020-03-03, 14:39
Medlem
Citat:
Japp och jag skrev också "Det är förändrade förväntningar som påverkar börsen.".

Marknaden gör en bedömning av framtiden utifrån all känd information, det är vad som menas med att all känd information är diskonterad. Sedan kan förväntningarna förändras och då påverkas kurserna.

Inget av det du skrivit motsäger detta.
Varför skall en förväntning ändras gällande en fond som råkar ha namnet CUBA när ny information gällande landet Kuba når marknaden?
Nu minns jag inte exakta siffror men låt säga att fonden hade ett innehav av värdepapper för $100M.
Fonden handlades för ca. $100M innan informationen om Kuba nått marknaden och ca. $200M efter informationen om Kuba nått marknaden.
Samtidigt är informationen om innehav och värdering av tillgångar känd samt att fonden inte har något att göra med Kuba.

Det stämmer det du säger att ändring i förväntningar påverkar kurserna.
Men jag vet inte om jag håller med att marknaden alltid gör en bedömning utifrån all känd information.
I det fallet jag beskrivit tycks det snarare som att fokus viss information kan styra marknaden, men knappast utifrån all känd information.
Möjligen att man kan beskriva fokus på viss information som en förväntning, men det innefattar ju att man ignorerar känd information.
Senast redigerad av flakflak 2020-03-03 kl. 14:41.
Citera
2020-03-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det spelar ingen roll. Så fort det kommer nyheter om att vaccinet snart är på plats och att FED dopar marknaden ytterligare kommer detta vara glömt och vi kommer gå mot nya ATH. En rejäl börskrasch kanske kommer, men inte än på ett par år. Så länge räntorna är låga och marknaden tror att de kan bli ännu lägre kommer vi fortsätta uppåt.

Vad är snart? Ett vaccin redo för massproduktion inom ett år är snabbt. Dels måste de få fram ett vaccin, sen testa det på djur, sedan med människor, kontrollera bieffekter osv sen måste man kunna producera hundratals miljoner - miljarder av doser.

Det ser ut som ett faktum att detta blir allvarligaste utbrottet av denna typen sen spanska sjukan.

FED kan (kommer) dopa marknaden, men marknaden är redan dopad så effekten kommer inte bli fullt så stor som den hade kunnat vara, inte med samma metoder som man hållit på med åtminstone. Sen är låga räntor ingen garanti i sig att börsen sticker upp igen om realekonomin går dåligt.

Vi får se hur det blir, men man ska inte vara för säker på att ett större fall är omöjligt.
Citera
2020-03-03, 14:41
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Okej, har du sagt det så. Jag tror det är kopplat till Kinas låga inköpschefsindex och att Italien är på väg in i recession igen.

Men det är hur jag tänker. Jag antar vi går på olika data.
Som är helt kopplat till virusets utbredning och dödlighet. Du ändrade bara dagens situation till framtidens följder.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Än så länge peakade antalet aktiva fall 16e februari.
Citera
2020-03-03, 14:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför skall en förväntning ändras gällande en fond som råkar ha namnet CUBA när ny information gällande landet Kuba når marknaden?

Jag känner inte till det fallet men efter hu du beskriver det låter det som förväntningarna förändras pga ett felaktigt antagande. Var det en ETF eller en traditionell fond?
Citera
2020-03-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Som är helt kopplat till virusets utbredning och dödlighet. Du ändrade bara dagens situation till framtidens följder.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Än så länge peakade antalet aktiva fall 16e februari.

Nej, det är kopplat till huruvida människor är på jobbet eller inte. Om människor konsumerar eller inte. Om arbetsplatserna är öppna eller inte.
Citera
2020-03-03, 14:52
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, det är kopplat till huruvida människor är på jobbet eller inte. Om människor konsumerar eller inte. Om arbetsplatserna är öppna eller inte.
Nu hoppar du ju bara tillbaka till förra steget som är dagens situation. Om folk är på jobbet eller inte beror på virusets utbredning och dödlighet. Om människor konsumerar beror på virusets utbredning och dödlighet, om arbetsplatser är öppna eller inte beror på viruset utbredning och dödlighet.

Citat:
Det handlar inte om hur många som dör, utan hur många som stannar hemma från jobbet samtidigt. Samt hur många som inte åker till köpcentrat, resturangen, eller på skidsemester till Italien.

Folk behöver inte dö för att ekonomin skall stanna av.

I princip samma sak som du skrev först
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in