• 2
  • 3
2020-03-03, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juniorlax
Som rubriken lyder, får jag köra truck utan truckkort på inhägnat område?
Är ny på jobbet och har titeln "Lager ansvarig" och chefen/flera kollegor börjar bli lite halvt sura för jag inte tar emot leveranser då jag måste köra truck.

Kram

För att arbetsrättsligt få köra truck på inhängnat område, dvs på ett arbetsområde krävs det ett skriftligt godkännande från arbetsgivaren. Det är det enda som gäller. För att få detta godkännande ska det krävas ett truckkort eller för arbetsgivaren annan dokumenterad erfarenhet.

Körkort lägst AM krävs det om du skall framföra trucken på allmän väg.

Om du är sk. "lageransvarig" är det troligen du själv som ansvarar för trucktillstånden på arbetsplatsen. Således är det du som utfärdar dessa skriftliga tillstånd.
Citera
2020-03-03, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vsakp
På mitt arbete är vi 15 anställda där alla kör motviktstruck mer eller mindre dagligen. Två av oss har truckkort varav en knappt kan sätta sig i en truck utan att göra totala amatörmisstag som att backa in i saker och istället för att plocka upp en pall lyckas putta den ett par meter innan han förstår vad som är fel. Att ställa ner en pall verkar vara ännu svårare för honom. Det brukar behövas både öronbedövande smällar och gnissel innan han fått ur gafflarna.

Detta till trots har det inte inträffat en enda olycka på över 15 år. Och olyckan innan dess orsakades av att en nyfiken pappskalle av någon anledning bestämde sig för att gå fram och titta varför stolpen som min kollega försökte lyfta upp ur marken inte lossnade samtidigt som trucken stog och lyfte med typ 2 tons kraft, då plötsligt lossnade den. Han kom hem 3 fingrar fattigare den dagen men var ungefär 3cm från att dö.

Det låter som en farlig situation, om så många i personalen har så dåliga kunskaper i truckkörning, men ändå började köra truck. Och du själv vittnar ju om att sådant kan ge problem. Så, det är på sådana arbetsplatser ofta en klart större risk att en allvarlig olycka händer än på en arbetsplats där alla har erforderliga utbildningar och/eller kunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Jävla fjoll. Säger chefen att du ska ta emot leveranser då ska du göra det. Vad gör du när det kommer en lastbil idag då? Står du bara med händerna i fickan och åar dig? "Njäääaaaeeee jag vet inte..."
FJOLL! Sätt dig i trucken och gör ditt jobb.

Just denna attityd du uppvisar är en av de farligaste folk kan ha. Att bara tror att det bara är att göra saker, för man tror man kan, eller tror man måste.... Och all seriös statistik visar att risken att folk gör fel och skadar sig eller andra är mycket högre när folk inte har adekvat upplärning/utbildning etc, än om folk har det

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
För att arbetsrättsligt få köra truck på inhängnat område, dvs på ett arbetsområde krävs det ett skriftligt godkännande från arbetsgivaren. Det är det enda som gäller. För att få detta godkännande ska det krävas ett truckkort eller för arbetsgivaren annan dokumenterad erfarenhet.

Körkort lägst AM krävs det om du skall framföra trucken på allmän väg.

Om du är sk. "lageransvarig" är det troligen du själv som ansvarar för trucktillstånden på arbetsplatsen. Således är det du som utfärdar dessa skriftliga tillstånd.

En snabb koll på Arbetsmiljöverkets sida ger detta, och är rätt belysande läsning som alla i tråden som tror det är easy peasy att köra truck, och att man ska göra det fast man inte har gått truckförarkurs etc, så kanske de fattar att det är både korkat och farligt.

Citat:
Krav på dokumenterade kunskaper för truckförare
Alla truckförare ska ha dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper för att få köra truck. Det vanligaste sättet att få de kunskaperna är att genomgå en truckförarutbildning. Flera organisationer, både fristående och sådana som är knutna till trucktillverkare eller branscher erbjuder utbildningar.

Det är arbetsgivaren som har ansvaret att se till att personalen har tillräcklig kunskap för att köra truck i arbetet. Tillståndet ska vara skriftligt.

De större utbildningsföretagen har tillsammans med företrädare för arbetsmarknadens parter tagit fram gemensamma riktlinjer för truck*förares kunskaper och färdig*heter TLP, för truck*förar*utbildning. I vissa branscher har man tecknat avtal som kräver att truckförarna ska ha utbildning enligt TLP 10. Du hittar enkelt de utbildnings*organisationer som erbjuder TLP 10 på Internet. Information om truck*utbildningar, rekommenderade intyg med mera finns hos de olika utbildnings*organisationerna.

Källa: https://www.av.se/produktion-industr...ordon/truckar/

Som jag tolkar ovanstående så räcker det inte att lägerchefen skriver t ex ”Tage har erforderliga kunskaper för att köra trucken här på lagret”. Därför att det ska finnas skriftligt dokumenterat vad som gjort att Tage har denna kompetens, alltså vilka kurser eller utbildningar stege gått eller kunna spåras bakåt att Tage t ex jobbat på ett annat lager förr i tiden med truckkörning.

Skulle Tage råka välta nåt med trucken så nån dör och det blir en granskning och man upptäcker att intyget som lägerchefen skrivit inte var korrekt, så kan det nog få dyra ekonomiska följder för företaget.
Citera
2020-03-03, 11:14
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Köra truck är jäkligt ansvarsfullt, det är gott om olyckor med personskada/död som skett med truck, där folk trott de kunde och hade koll, men uppenbarligen inte hade så jäkla bra koll som de trodde....

Och andra sidan dör det också folk i trafiken så gott som varje dag, trots att de har körkort och därmed borde vara kompetenta att framföra ett fordon. Eller med andra ord; att man har ett papper, som på många arbetsplatser i stort sett bara är en formalitet, gör inte en till en bra truckförare.

Det finns gott om såna som inte egentligen ens borde vara nära en truck, "utbildningar" till trots.

Med det sagt skadar det ju givetvis inte att det ordnas dylika utbildningar.
Citera
2020-03-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Och andra sidan dör det också folk i trafiken så gott som varje dag, trots att de har körkort och därmed borde vara kompetenta att framföra ett fordon. Eller med andra ord; att man har ett papper, som på många arbetsplatser i stort sett bara är en formalitet, gör inte en till en bra truckförare.

Det finns gott om såna som inte egentligen ens borde vara nära en truck, "utbildningar" till trots.

Ja, det lär ju inte bli bättre utan seriös upplärning/utbildning. Så egentligen är din jämförelse rätt irrelevant.

Folk är olika, och vissa verkar ha korsdrag i skallen för de glömmer eller skiter i vad de lärt sig, och är naiva och har dålig riskmedvetenhet oavsett hur många utbildningar de går.
Citera
2020-03-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Nu är det som Tinnitus skriver. Det är för att arvetsmiljön ligger i det arbetsrättsliga området och det är arbetsgivaren som är ytterst ansvarig för arbetsmiljön.

Det finns många saker som är banala med detta; ett rejält banalt exempel är att vi med CE kort och erfarenhet med dragare och påhängsvagnar inte får köra terminaltruck utan Truck-D. Vi måste koppla från vagnen och sedan låta en person UTAN KÖRKORT dra vagnen med en terminaltruck! Truck-D finns bara som terminalspecifik utbildning och är inget som lastbilschaufförer får, det även om vi får köra samma truck på allmän väg!

Mycket stoff i utbildningen är rejält bra att kunna. Hela utbildningen centreras egentligen till balanspunkter och hantering av godset. Det enda som inte går in i utbildningen, som jag tycker SKA gå in, är hur man lastar en lastbil och säkrar godset. Jag sliter mitt hår varje gång jag ser en terminalare utan C/CE lasta flaket, det ser för djävligt ut.
Citera
2020-03-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu är det som Tinnitus skriver. Det är för att arvetsmiljön ligger i det arbetsrättsliga området och det är arbetsgivaren som är ytterst ansvarig för arbetsmiljön.

Det finns många saker som är banala med detta; ett rejält banalt exempel är att vi med CE kort och erfarenhet med dragare och påhängsvagnar inte får köra terminaltruck utan Truck-D. Vi måste koppla från vagnen och sedan låta en person UTAN KÖRKORT dra vagnen med en terminaltruck! Truck-D finns bara som terminalspecifik utbildning och är inget som lastbilschaufförer får, det även om vi får köra samma truck på allmän väg!

Mycket stoff i utbildningen är rejält bra att kunna. Hela utbildningen centreras egentligen till balanspunkter och hantering av godset. Det enda som inte går in i utbildningen, som jag tycker SKA gå in, är hur man lastar en lastbil och säkrar godset. Jag sliter mitt hår varje gång jag ser en terminalare utan C/CE lasta flaket, det ser för djävligt ut.

Och i det håller jag helt med.
Citera
2020-03-03, 12:44
Medlem
Frater_Frags avatar
Truckförarbevis är nog att rekommendera!

https://www.youtube.com/watch?v=4DILjd69C0o
Citera
2020-03-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Truckförarbevis är nog att rekommendera!

https://www.youtube.com/watch?v=4DILjd69C0o

Nu är det ju inte truckförarbeviset som ger TS rätt att köra truck på sin arbetsplats, utan enkom hans chefs medgivande genom skriftligt tillstånd. Med tillståndet medger arbetsgivaren ansvar om en olycka skulle ske. I gengäld vill AG ha dokumentation på att arbetstagaren kan behärska trucken de har. I praktiken är det bara så här det fungerar på fasta lager. Vi chaufförer har sällan tillstånd till alla kunder och terminaler vi är på, utan skador på gods brukar lösas genom andra regler.

Herr Klaus är en lite överdriven video om läget. En video som tilläggas bör fokuserar mer på motorsågsmassaker än säkerhet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in