Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
I mina yngre dagar jobbade jag flera år på olika lager som deltid/sommarjobb under studietiderna. Har kört en jävla massa truck och det har aldrig ens varit tal om någon truckkort. Detta var dessutom inte på något butikslager i Arjeplog utan på en av de stora speditörernas terminaler i ett av landets mest trafikerade hamnar.
Håller med andra ord helt och hållet med. I teorin ska man ha "praktisk och teoretisk" kunskap, i praktiken så fungerar det inte så.
Om man har tummen mitt i handen och noll erfarenhet så är det förstås bäst att låta bli, men det är ju ingen jävla raketforskning det handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Det spelar mindre roll hur många timmar man kört truck eller tycker att man "kan" det, har man inte den formella kompetensen, dvs. ett utbildningsbevis, så lär man var jävligt rökt om det händer något så att ett försäkringsbolag blir inblandade.
Jag har precis som tobes gjort samma sak i yngre dagar. Fick ett vikariat på ett lager och där ingick bl.a. lastning och lossning av gods och framkörning av material till verkstaden. "Utbildningen" var väl mest att någon pekade på spakarna upp-ner, tilt och gaffelspridning. Tänker man efter idag vad det var man lossade och vilka pengar det rörde sig om så blir man nästan lite svettig.
Här håller jag helt och fullt med zepofan, och de två ovanför har ta mig fan ingen aning om hur fel de har...
Att folk kan lära sig köra truck själva, ja det kan funka. Men, kollar vi statistik för olycksfall personskador död och elände inom arbete/industri så är det genomgående temat att orsakerna väldigt ofta beror på att folk men bristfällig utbildning/kompetens har ställt till det.
Att tro att man är kompetent är inte detsamma som att genom fullföljd utbildning veta att kan är kompetent.
Själv har jag en satans lång räcka med utbildningar och kurser i mitt jobb, och det kommer nya hela tiden, som jag måste ta för att ens få fortsätta med mitt jobb. Och vi har en massa säkerhetsmöten regelbundet. På dessa möten så gås händelser och olyckor igenom och statistiken är obarmhärtigt tydlig, folk ofta fel och skapar risker just för att de inte har upplärning/utbildning på det det gör eller de maskiner t o m enkla handhållna, som de ska jobba med. Det kostar fingrar och annat elände som vi kunnat slippa med bättre utbildning, kompetens och riskmedvetenhet.
Senast var tre fingertoppar som klipptes under en stålbalk som skulle flyttas, de ”skulle bara....” och en annan händelse där de skulle fylla Nitrogen på en liten gasflaska och flaskan överfylldes och det kostande en ung kille ena benet, första turen ute på plattformsjobb.... De ”skulle bara....” och det var inte heller raketforskning.....
Fan, folk utan upplärning kan ju för fan göra fel t o m med på nåt så enkelt som att använda spännband......
Köra truck är jäkligt ansvarsfullt, det är gott om olyckor med personskada/död som skett med truck, där folk trott de kunde och hade koll, men uppenbarligen inte hade så jäkla bra koll som de trodde....