2020-03-02, 18:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniorlax
Haha det är en bra fråga. Truckkort nämndes aldrig under min intervju. 3e veckan skulle jag testköra lite granna med trucken och det gick ju sådär, gjorde en skaplig buckla på fasadväggen. Har försökt att undvika trucken då jag inte vet hur försäkringen ligger till om jag skulle råka skada nån/nått då jag inte har behörigheten.
Nu är det ett måste att jag använder den, känns sådär men aja.
Personligen skulle jag inte kört en meter utan att ha jävligt klart för mig att det finns försäkringar som täcker ev. skador. Har arbetsgivaren gjort fel och anställt någon utan rätt kompetens så får han väl bita i det sura och skicka dig på utbildning.
Citera
2020-03-02, 18:03
Medlem
holmiums avatar
Det är VD eller platschef som skall utfärda en handling där du delegeras arbetsuppgiften att köra truck.

Truckkortet är inget lagkrav. Men som ansvarig på en arbetsplats brukar man föredra att den anställde har truckkort, då faller ett något mindre ansvar på platschef eller VD. Annars få ju denne kolla så att du har de nödvändiga kunskaperna, VD brukar ha annat att göra.
Dock på små arbetsplatser kan det vara VD eller platschef som både kollar att du kan köra truck och som delgerar jobbet till dig.
Du undertecknar antagligen som en part delegeringsdokumentet så det är upp till dig att se till att du har nödvändiga kunskaper för jobbet, antingen du har truckkort eller ej.
Senast redigerad av holmium 2020-03-02 kl. 18:07.
Citera
2020-03-02, 18:39
Medlem
pussluffares avatar
Självklart ska du ha ett truckkort.
Bilkörkort är helt oväsentligt så länge du håller dig på inhägnat område.

Men du ska också ha ett tillstånd från din arbetsgivare för att få lov att köra.
Här är en blankett från TYA som din chef ska fylla i 2 st exemplar.
https://www.tya.se/wp-content/upload...truck_2017.pdf

Se bara till att spara 1 ex för vid ev. olycka så kommer du vara första man som får gå på plankan.

Låter som ett riktigt oseriöst företag.

Mitt råd är att söka dig därifrån.
Citera
2020-03-02, 20:06
Medlem
Är det olagligt att cykla utan cykelkort?
Är det olagligt att bajsa utan toalettkort?

Kör truckjäveln om det behövs, det finns inga regler i världen som hindrar dig.

Om du tycker det är svårt så ta en timma träning en tidig morgon så du får känn för svängande bakhjul istället för framhjul osv.
Truckkortsutbildningar är ett skämt och är endast något företag gör för att det ska "se bra ut"

Kör hårt!
Citera
2020-03-02, 20:06
Medlem
Som nämnts tidigare krävs dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper (i de flesta fall samma som truckkort) och så krävs körtillstånd från arbetsgivaren. Det kan krävas körkort också, det beror på området och företagets bestämmelser, vissa företag kräver körkort även på inhägnat område.
Truckkort kostar inte så mycket, tycker det borde ligga i företagets intresse att fixa det åt dig.
Citera
2020-03-02, 20:25
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate

Om du tycker det är svårt så ta en timma träning en tidig morgon så du får känn för svängande bakhjul istället för framhjul osv.
Truckkortsutbildningar är ett skämt och är endast något företag gör för att det ska "se bra ut"

Kör hårt!

I mina yngre dagar jobbade jag flera år på olika lager som deltid/sommarjobb under studietiderna. Har kört en jävla massa truck och det har aldrig ens varit tal om någon truckkort. Detta var dessutom inte på något butikslager i Arjeplog utan på en av de stora speditörernas terminaler i ett av landets mest trafikerade hamnar.

Håller med andra ord helt och hållet med. I teorin ska man ha "praktisk och teoretisk" kunskap, i praktiken så fungerar det inte så.

Om man har tummen mitt i handen och noll erfarenhet så är det förstås bäst att låta bli, men det är ju ingen jävla raketforskning det handlar om.
Citera
2020-03-02, 20:32
Se till att du har en nödvändig truckutbildning och skaffa trucktillstånd först, sen får du köra vidare.
Annars vid olycka utan de tillstånd är det kört för dig.
Citera
2020-03-02, 20:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate

Kör hårt!

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
I mina yngre dagar jobbade jag flera år på olika lager som deltid/sommarjobb under studietiderna. Har kört en jävla massa truck och det har aldrig ens varit tal om någon truckkort. Detta var dessutom inte på något butikslager i Arjeplog utan på en av de stora speditörernas terminaler i ett av landets mest trafikerade hamnar.

Håller med andra ord helt och hållet med. I teorin ska man ha "praktisk och teoretisk" kunskap, i praktiken så fungerar det inte så.

Om man har tummen mitt i handen och noll erfarenhet så är det förstås bäst att låta bli, men det är ju ingen jävla raketforskning det handlar om.
Det spelar mindre roll hur många timmar man kört truck eller tycker att man "kan" det, har man inte den formella kompetensen, dvs. ett utbildningsbevis, så lär man var jävligt rökt om det händer något så att ett försäkringsbolag blir inblandade.

Jag har precis som tobes gjort samma sak i yngre dagar. Fick ett vikariat på ett lager och där ingick bl.a. lastning och lossning av gods och framkörning av material till verkstaden. "Utbildningen" var väl mest att någon pekade på spakarna upp-ner, tilt och gaffelspridning. Tänker man efter idag vad det var man lossade och vilka pengar det rörde sig om så blir man nästan lite svettig.
Citera
2020-03-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det spelar mindre roll hur många timmar man kört truck eller tycker att man "kan" det, har man inte den formella kompetensen, dvs. ett utbildningsbevis, så lär man var jävligt rökt om det händer något så att ett försäkringsbolag blir inblandade.

Jag har precis som tobes gjort samma sak i yngre dagar. Fick ett vikariat på ett lager och där ingick bl.a. lastning och lossning av gods och framkörning av material till verkstaden. "Utbildningen" var väl mest att någon pekade på spakarna upp-ner, tilt och gaffelspridning. Tänker man efter idag vad det var man lossade och vilka pengar det rörde sig om så blir man nästan lite svettig.

Här håller jag helt och fullt med zepofan, och de två ovanför har ta mig fan ingen aning om hur fel de har...

Att folk kan lära sig köra truck själva, ja det kan funka. Men, kollar vi statistik för olycksfall personskador död och elände inom arbete/industri så är det genomgående temat att orsakerna väldigt ofta beror på att folk men bristfällig utbildning/kompetens har ställt till det.
Att tro att man är kompetent är inte detsamma som att genom fullföljd utbildning veta att kan är kompetent.

Själv har jag en satans lång räcka med utbildningar och kurser i mitt jobb, och det kommer nya hela tiden, som jag måste ta för att ens få fortsätta med mitt jobb. Och vi har en massa säkerhetsmöten regelbundet. På dessa möten så gås händelser och olyckor igenom och statistiken är obarmhärtigt tydlig, folk ofta fel och skapar risker just för att de inte har upplärning/utbildning på det det gör eller de maskiner t o m enkla handhållna, som de ska jobba med. Det kostar fingrar och annat elände som vi kunnat slippa med bättre utbildning, kompetens och riskmedvetenhet.

Senast var tre fingertoppar som klipptes under en stålbalk som skulle flyttas, de ”skulle bara....” och en annan händelse där de skulle fylla Nitrogen på en liten gasflaska och flaskan överfylldes och det kostande en ung kille ena benet, första turen ute på plattformsjobb.... De ”skulle bara....” och det var inte heller raketforskning.....

Fan, folk utan upplärning kan ju för fan göra fel t o m med på nåt så enkelt som att använda spännband......

Köra truck är jäkligt ansvarsfullt, det är gott om olyckor med personskada/död som skett med truck, där folk trott de kunde och hade koll, men uppenbarligen inte hade så jäkla bra koll som de trodde....
Citera
2020-03-02, 21:28
Medlem
zepofans avatar
Fan det är väl ingen raketforskning att köra truck!
Föräkring? Haha, varför då?

https://www.youtube.com/watch?v=JS5yscP72yA
Citera
2020-03-02, 22:04
Medlem
På mitt arbete är vi 15 anställda där alla kör motviktstruck mer eller mindre dagligen. Två av oss har truckkort varav en knappt kan sätta sig i en truck utan att göra totala amatörmisstag som att backa in i saker och istället för att plocka upp en pall lyckas putta den ett par meter innan han förstår vad som är fel. Att ställa ner en pall verkar vara ännu svårare för honom. Det brukar behövas både öronbedövande smällar och gnissel innan han fått ur gafflarna.

Detta till trots har det inte inträffat en enda olycka på över 15 år. Och olyckan innan dess orsakades av att en nyfiken pappskalle av någon anledning bestämde sig för att gå fram och titta varför stolpen som min kollega försökte lyfta upp ur marken inte lossnade samtidigt som trucken stog och lyfte med typ 2 tons kraft, då plötsligt lossnade den. Han kom hem 3 fingrar fattigare den dagen men var ungefär 3cm från att dö.
Citera
2020-03-02, 23:26
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Jävla fjoll. Säger chefen att du ska ta emot leveranser då ska du göra det. Vad gör du när det kommer en lastbil idag då? Står du bara med händerna i fickan och åar dig? "Njäääaaaeeee jag vet inte..."
FJOLL! Sätt dig i trucken och gör ditt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in