2020-03-03, 12:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Mycket kloka ord - människan blir i osäkerhetstider ännu mer irrationella och försätter sig i ett slags rädda-mig-själv-och-mina-nära fokus, det kvittar hur mycket myndigheter försöker informera och lugna befolkningen detta är och blir mer allvarligt än många tror. COVID-19 är som du säger sjukhuskrävande i upp till 20% av fallen, sjukvården kommer aldrig att hinna med det inser mer o mer så nån slags självkarantär tror jag blir vanligt!
Nej, det vanliga beteendet i orostider är att folk blir mycket samarbetsfokuserade.
Egoister har en tendens att uteslutas ur gemenskapen rätt omgående.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Du kan inte jämföra Sketna sverige med Kina! Kina svetsar igen dörrar, Hämtar folk mot deras vilja. Skulle det funka i Sverige? Nej för då bryter det mot det ena och det andra. Sverige kommer aldrig stängas ner som kina har gjort. Är 10 araber sjuka i Corona och dom vill ha fest och bjuda dit 5000 kusiner så kommer dom få göra det i Sverige. Annars är det rasistiskt och bryter mot bla bla.

Du borde veta hur fega svenskar fungerar. ( Ja jag är svensk)

Er nok bare Nord-Korea som er på samme nivå (dock mye værre). Tror faen ikke mange land i verden hadde klart å stenge inne 760 millioner av befolkningen i landet, altså ca 50% av befolkningen.

Hadde aldri gått i Norge, USA, Sverige osv, really really doubt it. I Kina blir man jo skutt om man sier Xi Ping Pong ligner på Ole Brum så skjønner godt at folk er redde der ang å bryte loven
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Börjar det bli ont om vårdplatser i norra Italien? Dödstalen ökar hela tiden.
Svar, ja.
Citera
2020-03-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Sansa dig. Det är därför man försöker sakta ner spridningen. Vilket man lyckats med i Kina t.ex. I västvärlden har vi nu en relativt hög beredskap jämfört med vad Kina (som hade 0), och t.ex. Italien hade när deras utbrott började. I Italien verkar det ju ha pyrt i veckor innan man blev varse om det. Sitt ner i båten, i krissituation måste man kunna hålla sig lugn och bibehålla någon slags optimism annars blir det kaos.

Det är sant att vi är medvetna om smittan.. men det var även kinesiska staten i slutet av November/början av dec... de la locket på och tystade ned virusets framfart redan då. Kineserna och lärda avskyr styret där borta.

Det skulle kunnat stoppa detta i december men idioterna negligerade all fakta och visselblåsare försvann.
I januari blev det för utbrett för att få bort alla visselblåsare så i slutet av januari blev det allmänt känt.

I början av Feb. Först då fick WHO komma in i landet för att rapportera en transparent och nyanserad bild av omfattningen och läget. Även då de ”upptaxerade” de sjuka. Dvs tog även med de som fick bekräftad Corona från lungröntgen.

Vi vet om det i Sverige och kunde varit proaktiva genom att vi borde stängt flyg innan sportlovet men det kostar väl för mycket... hehe karma kommer direkt med lamslaget samhälle samt flyg som kommer stå stilla så japp det blir dyrare nota och karma.
Citera
2020-03-03, 12:40
Medlem
IMBILDENs avatar
En sak jag funderat över.

Vad gäller denna smittspridning finns ju så vitt jag ser det egentligen bara två vägar att gå:

1) Antingen stänger man gränserna helt från alla länder. Upphör med allt flyg utrikes såvida inte anlända resenärer är villiga att underkasta sig minst 14 dagars obligatorisk karantän. Detsamma gäller allt annat inresande också. Oberoende av om det sker med båtfärjor etc. Sedan satsar man stenhårt med smittspårning på de som redan kommit hit, om det nu inte är för sent. Kombinera gärna genom 2-4 veckors obligatorisk karantän. Inga förskolor, inga skolor och inget arbete. Undantag då för vårdperson, polis och räddningstjänst. En begränsad shutdown m.a.o.

2) Har noterat att de dragit in tillståndet för direktflyget Iran-Sverige. Det är bra, men det lär väl i längden inte hjälpa särskilt mycket. Vi får in nya fall från Italien. Sedan har vi resten Europa där spridningen visserligen inte är lika stor, men den finns där. Förr eller senare har vi sådana fall i Sverige också. Sedan finns förstås en betydande risk att bli smittad av någon som varit utomlands och den risken ökar ju hela tiden för varje flygplan som landar i Sverige. Det blir smittspårningen alltmer meninglös. Till sist har vi tillräckligt mycket fall och smittan kommer bara gå runt runt, tills i princip alla fått den. Då är det bara att hoppas att man själv och anhöriga tillhör de som drabbas "lindrigt", men med tanke på att uppåt 20% kommer behöva läkarvård känns det scenariot som en mardröm.

Jag kanske gör en förenklad analys, men jag ser bara de två vägarna framför mig. Man kan liksom inte gör version 1,3, 1,5 eller 1,7 mellan både dessa strategier. Det går inte att kompromissa. Finns ingen mellanmjölk i det här läget om man vill begränsa smittan.
Citera
2020-03-03, 12:41
Medlem
Detta med att beräkna dödlighet ska ni nog sluta ge er på. Det blir skrattretande dålig "vetenskap" ibland alltså. Officiella siffror är det närmsta korrekta siffror ni kan komma än.
Citera
2020-03-03, 12:41
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Är inte så märkligt om de jobbat trots att de varit smittade. Ska man tro de som kommit hit från Iran är informationen dålig där. Om inte basic information som stanna hemma från jobbet, hosta/nys i armvecket, tvätta händerna, hur smittsamt det är, symptom man ska akta sig för osv är i allas medvetande så smittar det också i större utsträckning.
Det är väl så att jag har överskattat Iran som nation. Man tänker ändå att folk som lyckas hålla makten i ett land på det sättet har något innanför pannbenet och skyddar sig själva. Men det verkar faktiskt inte vara så.
Citera
2020-03-03, 12:42
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Du är ju skitkorkad.
I Sydkorea så har de testat 100 000 människor av sammanlagt 50 miljoner sydkoreaner. Du är panikslagen och ganska korkad då du inte förstår dig på simpel matematik.

Varför gör du dig bara dum?

Det skulle motsvara att vi gjort 20.000 tester, vi har gjort 1000.

Med andra ord har jag rätt och du har fel.
Citera
2020-03-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Enligt mina källor verkar det vara fastställt OCH även om det inte är det; så finns det alltid risken att viruset muterar och att du därmed drabbas lika illa - om inte värre än vid det första insjuknandet.
Kan du länka till dina källor på att man inte blir immun?
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Du kan inte jämföra Sketna sverige med Kina! Kina svetsar igen dörrar, Hämtar folk mot deras vilja. Skulle det funka i Sverige? Nej för då bryter det mot det ena och det andra. Sverige kommer aldrig stängas ner som kina har gjort. Är 10 araber sjuka i Corona och dom vill ha fest och bjuda dit 5000 kusiner så kommer dom få göra det i Sverige. Annars är det rasistiskt och bryter mot bla bla.

Du borde veta hur fega svenskar fungerar. ( Ja jag är svensk)

Jag reser runt en del, skulle våga påstå att svenskar är de mest fegaste typer som finns. Riktigt mycket luft online dock eller när de har supit annars majoritet är riktiga mesar. Och som jag farar är nog det som kommer att göra att många svenskar kommer att bli smittade.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Börjar det bli ont om vårdplatser i norra Italien? Dödstalen ökar hela tiden.
Så kan det vara. Men tänk på att det tar ett par veckor innan man dör efter att symptomen startar. Det bidrar starkt till att det kommer en våg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Varför gör du dig bara dum?

Det skulle motsvara att vi gjort 20.000 tester, vi har gjort 1000.

Med andra ord har jag rätt och du har fel.

Nej, för du går på orimliga spekulationer och jag går på fakta.
Det finns ingenting som tyder på att dina spekulationer blir verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in