Citat:
Jag letar febrilt, medan jag samtidigt håller på med direktrapporteringen som jag sedan ska citera i tråden, men var det inte du som länkade till en jättebra artikel om (minns inte vad det heter); men fire and ice behandling kan man väl säga.
Det var exakt så han behandlade L*ena för att få in henne i den lilla ruta som han tyckte att hon kunde stå i.
Väldigt tydligt blir det ju när jag läste om bilincideten; SDs förslag på att fira hennes födelsedag i hans bil utanför hennes lägenhet. Detta för att han inte tycker att hon "uppför sig", hon låter sur. De hade bestämt att han skulle komma över och äta tårta/bullar först, sedan drar han åt skruvarna. Nu blir det bara en kort stund. Lite mer "ice" när hon blir besviken och säger att vi skulle ju ses en längre stund. Nu blir det nästan istid:
Födelsedagsfirande i bilen!
Man kan väl krasst konstatera att om han verkligen inte velat ses, då hade han bara struntat i det.
Nu använder han hennes önskan som ett vapen. Och skruvar åt värmen rejält. Nu ska hon frysa...
Det var exakt så han behandlade L*ena för att få in henne i den lilla ruta som han tyckte att hon kunde stå i.
Väldigt tydligt blir det ju när jag läste om bilincideten; SDs förslag på att fira hennes födelsedag i hans bil utanför hennes lägenhet. Detta för att han inte tycker att hon "uppför sig", hon låter sur. De hade bestämt att han skulle komma över och äta tårta/bullar först, sedan drar han åt skruvarna. Nu blir det bara en kort stund. Lite mer "ice" när hon blir besviken och säger att vi skulle ju ses en längre stund. Nu blir det nästan istid:
Födelsedagsfirande i bilen!
Man kan väl krasst konstatera att om han verkligen inte velat ses, då hade han bara struntat i det.
Nu använder han hennes önskan som ett vapen. Och skruvar åt värmen rejält. Nu ska hon frysa...
Ja, bilincidenten är ett tydligt exempel på detta. Om jag skulle göra en amatörpsykologisk analys av SD utifrån anknytningsteori så tyder hans beteende på att han tillhör de båda kategorierna "otrygga undvikande", och "otrygga ambivalenta". Det stämmer också överens med det lilla vi nu vet om hans uppväxt. Men det är inte bara det. SD visar även upp sadistiska tendenser; han njuter till synes av att göra LW illa. SD är väldigt skev. När han provocerar LW så ger det honom känsligmässig återkoppling på flera nivåer. Han får inte bara njutning av att göra henne illa, utan han får även njutning genom bekräftelsen av att LW har känslor för honom.
Ett oerhört kraftfullt vapen mot en sådan person som LW, som uppvisar stark rädsla för att bli övergiven.