2020-03-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Italien är ett EU-land. Hur skulle det se ut om ett EU-land skar av ett annat? Kommer inte att ske på grund av den heliga Schengen.

Skar av nej, men avrådde.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Grejen är ju att den uträkningen endast fungerar om man antar att lika många ska få sjukvård osv som just nu. Den tar inte alls med i beräkningarna att läget kommer förändras och platser kommer ta slut.

När det händer kommer dödligheten tyvärr öka, det är ganska enkel logik.

Om dödligheten för sjukdomen ligger under 1% och närmar sig den för säsongsinfluensa ser jag ingen anledning till att sjukvården skulle klappa ihop.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
Vet någon hur många kontrollerade fall vi har i nuläget? Hittar inte källor på uppdaterade kontrollerade fall och behöver uppdatera coronakartan
Svt liverapporterar här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Totalt 24 fall i sverige nu.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
18% serious or critical. Critical kan jag gå med på är de som kräver intensivvård och avancerad vård. Men de klumpar ihop serious/critical där så att anta att alla de behöver INTENSIVvård tycker jag nog är en förhastad slutsats. Jag vet inte var de drar gränsen för allvarliga och kritiska fall men kan tänka mig (spekulation) att man anses ha ganska allvarlig sjukdom om man behöver syrgas för att klara sig t.ex.

De fetmarkerade behöver mycket vård. Kritiska fall är nära döden medan allvarliga fall har allvarlig sjukdomsbild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Då borde väl även Thailand och Indien och Australien klara sig för där är det över 40 grader
Tror viruset generellt smittar MEST vid nära kontakt med sjuk och mindre via små droppar på ytor. Vid varmare väder så smittar det betydligt mindre via ytor och i stort sett bara via nära kontakt med smittad person.
Citera
2020-03-03, 11:29
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Tillkrånglat sportlovsfirande?
Då kan det värsta hända, "panik"...

Om "panik" leder till att folk umgås mindre så ökar det våra odds för att kunna begränsa spridningen av corona och undvika fullständig katastof. Myndigheterna verkar dock inte dela dessa åsikter.
Citera
Medlem
MissTravels avatar
Jag fattar inte riktigt hur de hela tiden kan trycka på att det inte finns en allmän smittspridning när kriterierna för att få testas exkluderar de som eventuellt blivit smittade på ett sådant sätt.
Du måste antingen varit i ett av de drabbade områdena eller varit i kontakt med någon som bekräftats smittad, så om inga andra testas kan man väl egentligen inte vifta med sådana uppgifter som att de betyder någonting?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Om du tittar på Italien som nu aktivt testat folk i 13 dagar så har samtliga döda varit äldre multisjuka.

Helt riktigt, men de är väl också människor? Jag skrev allmänt att vi kommer säkert ha 300 sjuka nästa helg och ev. dödsfall. Vilket troligtvis också kommer vara äldre med bakomliggande sjukdom.

Sen finns det fall med unga människor som strukit med också men underrepresenterade i statistiken.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja det bör man nog undvika! Finns det som fingrar i lådorna och ibland är lockena öppna.

Förvånande att många matbutiket fortfarande har salladsbufferna öppna.

Tyder på att folk fortfarande handlar ur dem...
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Spanska sjukan slog också till under krig och en tidsålder då man varken hade antibiotika, antivirala, eller ens möjligheten att undersöka virus (man hade inte teknik att se virus 1918). Informationsflödet länder emellan var också enormt begränsat särskilt iom pågående (om än på väg mot slutet) krig.

Ja det är en fördel vi har idag.

Dock en STOR nackdel vi har idag är en globaliserad värld där alla flyger hela tiden kors och tvärs över alla länder dvs smittan sprids därmed snabbare och kan slå till mycket hårdare och således drabba sjukvården hårdare.
Citera
2020-03-03, 11:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Jag vet inte? Men du får det ju att låta som att det är en dålig idé att stänga flygplatserna i Italien. För att du undrar hur svenskarna ska ta sig hem. Du ställer inte den frågan till dom som är i Iran?

Om man kan stänga Iran så kan man stänga Italien.
Nu bygger du halmgubbar så det smäller om det.
Det är ju svenskar som har varit där på semester, och vi kan väl knappast vägra dem att få komma hem?
Iran har inget med denna diskussion att göra, utan den handlar om ankommande flyg från Italien.

Självfallet ska de få komma hem, men man borde då t ex undersöka dem och sätta dem i karantän. Det rör sig ändå inte om ett ohanterligt antal för en sån sak.

Vidare så kan det vara folk som ska vidare till andra länder och bara mellanlandar i Sverige (eller då Italien). Vad tror du det innebär om alla länder skulle stänga sina flygplatser? Det drabbar t ex också våra landsmän.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-03-03 kl. 11:33.
Citera
2020-03-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Virus under skosulan?? Herregud vilka muppar det finns i denna tråd

Det är så man resonerar då man bygger skyddslaboratorier för att inte läcka virus. Men i Wuhans BSL4 labb resonerade man nog som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in