2020-03-03, 11:17
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jaha så enligt svd har vi 9 nya fall och alla drabbade i Italien.

Varför i helskotta har de inte karantän från alla som varit i Italien när de landar vid Arlanda.
Enkel och effektiv lösning. Istället får folk ränna omkring och smitta andra innan man får tag på dom i bästa fall. Idiotiskt.
Ja, eller via fullpackade bussar med sportlovsfirande gymnasieelever, kan ge mig f-n på attde kan härbärgera hundratals infekterade!
Citera
2020-03-03, 11:18
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ca 20%, en av fem, behöver avancerad/intensivvård för att överleva. Vi har väldigt begränsade sådana platser. Tyvärr kommer dödligheten bara att öka.

20% av alla sjuka kommer inte behöva intensivvård.

Siffran i den värst drabbade provinsen, Hubei, ligger på 10,2% och i andra provinser är den andelen betydligt lägre, ner mot 1-2%
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Fast nu tycker jag det kommer väl mycket overifierad "fakta" va? 20% har en allvarligare sjukdom och behöver sjukvård. Finns inga siffror som visar på att 20% behover intensivvård eller avancerad vård. Bara vård. Intensivvård/kritiskt sjuka har väl uppskattats som mest till 5% av de mest tillförlitliga källorna.

Ja, det är så jag har förstått det också. Sedan är dödligheten för just dessa kritiska fall 50%. Vid en sjukdom med en dödlighet på 2-8% tror jag vi hade sett mycket mer dödsfall vid det här laget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Som jag sa innan är det en gissning utifrån smittade kontra döda i Sydkorea. Bevis får vi rimligtvis först efter utbrottet. Jag tycker mig dock inte se tendenser till en hög dödlighet till följd av covid-19.

Den kanadensiske mannen från WHO som var i wuhan berättade på sin presskonferens att Kina hade testat typ 60.000 random personer för att se om de hade eller hade haft Corona. Man hoppades att man skulle hitta botten på det mytiska isberget men visade sig att bara 0.014 procent hade eller hade haft det. Han sa att det därför inte finns något i nuläget som tyder på att det finns en massa asymtomatiska fall, utan de bedöms vara få. Jävligt dåliga nyheter för dödligheten i detta virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Gissar att ca 300st kommer vara officiellt smittade till nästa helg, tror första dödsfallet i Sverige kommer då. Enligt statistik från kina så inträffar döden ca 13-17 dagar efter första symptom. John Campbell har ju visat att i de flesta fall så är det avgörande vad som händer den andra veckan efter ca 11-12 dagar man fått Covid-19. En del blir riktigt dåliga SNABBT.

Om du tittar på Italien som nu aktivt testat folk i 13 dagar så har samtliga döda varit äldre multisjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är fler än 20% som behöver vanlig vård. Just nu är 18% av alla aktiva fall i allvarligt/kritiskt tillstånd.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

18% serious or critical. Critical kan jag gå med på är de som kräver intensivvård och avancerad vård. Men de klumpar ihop serious/critical där så att anta att alla de behöver INTENSIVvård tycker jag nog är en förhastad slutsats. Jag vet inte var de drar gränsen för allvarliga och kritiska fall men kan tänka mig (spekulation) att man anses ha ganska allvarlig sjukdom om man behöver syrgas för att klara sig t.ex.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Fast utifrån vad jag har läst är det inte 20% av de insjuknande som kräver respirator. Däremot kan de komma behöva syrgas, något som vi har gott om.

Har vi verkligen så gott om det? När väl syrgasmasker och vårdplatser är slut? Spelar inte så stor roll hur mycket gas vi har på lager då när väldigt många behöver samtidigt.
Citera
2020-03-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Inte så stor, men se upp så de inte nyser på dig eller hostar rätt ut! Eller låter barnen leka med lösgodiset.

Lösgodis usch, fy fan undvik eller dö!
Ja det bör man nog undvika! Finns det som fingrar i lådorna och ibland är lockena öppna.
Citera
2020-03-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sydkorea testar på ordentligt.

851 nya fall idag. Jämfört med Italien har de hälften antalet döda så borde inte Italien ha ungefär dubbelt så många smittade då? Typ 10000 om de testat lika intensivt som Sydkorea?

Kommer testverksamheten kunna hänga med i denna exponentiella utveckling? Blir de en synbar avmattning om en två veckor pga begränsad testförmåga?

Sydkorea rapporterar fortfarande alla som testar positivt.

Italien och Kina rapporterar endast symtomatiska patienter.
Citera
2020-03-03, 11:20
Medlem
naturtvåls avatar
Germany reports 31 new cases

The number of confirmed coronavirus cases in Germany has risen to 188, up from 157 yesterday afternoon, the Robert Koch Institute (RKI) said.

Thirteen of Germany's 16 federal states have now reported coronavirus cases, with the western state of North Rhine-Westphalia being most affected, according to the RKI.

Källa: https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-news-live-symptoms-update-map-cases-china-uk-deaths-a9371196.html#post-1185256246
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Har vi verkligen så gott om det? När väl syrgasmasker och vårdplatser är slut? Spelar inte så stor hur mycket gas vi har på lager då när väldigt många behöver samtidigt.

Jag har väldigt svårt att tro att 20% av alla drabbade kräver intensivvård. Om så var fallet hade vi, som sagt, sett många mer döda redan nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
20% av alla sjuka kommer inte behöva intensivvård.

Siffran i den värst drabbade provinsen, Hubei, ligger på 10,2% och i andra provinser är den andelen betydligt lägre, ner mot 1-2%

Avancerad vård kommer de behöva, t.ex. syrgas. 10.2% behöver intensivvård stämmer nog ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in