2020-03-03, 11:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Detta kan även bro på testmetoden och inte på något karaktäristiskt hos viruset. Vad jag förstår kan den nuvarande testmetoden upptäcka ytterst små virusmängder som kan kvarstå hos en person som de facto är tillfrisknad.

Ja, metoden kan även användas för att testa t.ex. finnar/bölder efter virusrester för att fastställa om någon person faktiskt varit sjuk nyligen men tillfrisknat.
Citera
2020-03-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Tror det var i en av Dr Campbells senaste videor jag hörde det. Kan minnas fel med just 24h men något sådant var det.

Du minns fel, man smittar TIDIGAST 48 timmar efter det att viruset har äntrat kroppen. Oftast tar det flera dagar
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Som jag sa innan är det en gissning utifrån smittade kontra döda i Sydkorea. Bevis får vi rimligtvis först efter utbrottet. Jag tycker mig dock inte se tendenser till en hög dödlighet till följd av covid-19.

Enligt media är väl dödligheten kring 2%?

Och det är då om man får den sjukvård som behövs, kan bli betydligt värre vid brist på sjukvård om smittan exploderar.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Gissar att ca 300st kommer vara officiellt smittade till nästa helg, tror första dödsfallet i Sverige kommer då. Enligt statistik från kina så inträffar döden ca 13-17 dagar efter första symptom. John Campbell har ju visat att i de flesta fall så är det avgörande vad som händer den andra veckan efter ca 11-12 dagar man fått Covid-19. En del blir riktigt dåliga SNABBT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Stäng munnen för i helvete. Detta trams har totalt förstört tråden.
Varför skulle det vara trams? Inbukationstiden är upp till 14 dagar. Dvs det kan finnas hundratals människor i Stockholm som va i nyligen för 13 dagar sedan som får sjukdomen först imorn.
Citera
2020-03-03, 11:15
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ca 20%, en av fem, behöver intensivvård för att överleva. Vi har väldigt begränsade sådana platser. Tyvärr kommer dödligheten bara att öka.

Fast utifrån vad jag har läst är det inte 20% av de insjuknande som kräver respirator. Däremot kan de komma behöva syrgas, något som vi har gott om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja och totalt 9 fall i västra götaland men endast 5 i region stockholm.

Jag tvivlar starkt på att det är fler smittade i västra götaland än i stockholm. Jag misstänker att det är usel provtagningskapacitet i Stockholm. Det är ju i stockholm som man t ex byggt det dysfunktionella sjukhuset nya karolinska.

Iran Air har haft 2 direktflyg i veckan till Arlanda men bara ett till Landvetter. För övrigt bor det fler i region stockholm.

Det är ju det som är det fina med detta virus. Det är en kameleont och smyger upp i skuggorna innan det slår till.

Många vet inte ens om att de är smittade men de är där ute..! Frågan är bara vilka?
Det kommer som sagt följa samma mall som resten av världen.... 2-3-4-6-8-11-15-20-27-36-48-64-85- osv ... ibland mer ibland färre men Detta tåg har inga bromsar och åker just nu i nedförsbacke så bara att hålla i sig och hoppas på det bästa! och på forskningen
Citera
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hur går det med vaccin? Vet att Australien testar något. Finns det andra länder som är heta när det gäller framtagande av vaccin?

På djur ja, har ju inte ens kommit till några fas 1 ännu, de första testen på människor kommer inte komma igång förrän senare i vår, sen följer ett antal faser och studier efter det, finns med största sannolikhet inga vaccin det här året och kanske inte ens nästa år heller. Möjligen bromsmediciner
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Svenska staten har inte de resurserna, kan inte se någon annan anledning.

Om man inte vill ha hit smittan då.

Blir så jävla förbannad på de styrande

FHM tror inte att smittan går att stoppa. De försöker bara fördröja den. Men man kan inte fördröja den på ett sätt som kostar för mycket pengar, de åtgärder vi ser är resultatet av den kompromissen.
Citera
Medlem
Nu när Sverige av alla länder stoppat Iran Air bör det väl bara vara en tidsfråga innan fler gör det?

Sverige som hittills bara reagerat och aldrig innan agerat så när Sverige till slut agerar känns det rimligt att andra länder reagerar.

Hänger ni med?

Att bara stoppa ett flygbolag är långt ifrån tillräckligt. Snarare ett sätt att försöka "lugna" men det är mer än de gjort innan. Förhoppningsvis kan det ge ringar på vattnet.

Nu är ju viruset redan här och det sprids antagligen hela tiden så denna åtgärd kommer för sent som alla vet men desto mindre import av viruset, desto mer tid över att smittspåra.

Hög tid att stoppa alla resenärer från Iran, Italien osv. Obl karantän för våra hemkommande medborgare torde vara enda vettiga just nu.

Frivillig karantän lär det brytas mot så fort snuset tar slut, då ska man bara...
Senast redigerad av Enelalm 2020-03-03 kl. 11:19.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Du minns fel, man smittar TIDIGAST 48 timmar efter det att viruset har äntrat kroppen. Oftast tar det flera dagar

Kan stämma. Men då inkubationstiden kan vara så lång som 14 dagar eller kanske t.om. mer så smittar man alltså under majoriteten av den. Det som var poängen.
Citera
Medlem
Citat:
Ca 20%, en av fem, behöver avancerad/intensivvård för att överleva. Vi har väldigt begränsade sådana platser. Tyvärr kommer dödligheten bara att öka.

Fast nu tycker jag det kommer väl mycket overifierad "fakta" va? 20% har en allvarligare sjukdom och behöver sjukvård. Finns inga siffror som visar på att 20% behover intensivvård eller avancerad vård. Bara vård. Intensivvård/kritiskt sjuka har väl uppskattats som mest till 5% av de mest tillförlitliga källorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in