2020-03-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Lägger till en länk. Sydsvenskan, kl 11:07. Samtliga smittade i norra Italien.

När jag tog upp misstänkta fall igår i Malmö så blev jag kallad hypokondriker.

Har jag blivit smittad så vill jag inte ens tänka på hur många jag kommer föra vidare det till med tanke på att jag träffar ett hundratals människor i mitt yrke varje vecka.
Citera
2020-03-05, 11:31
Bannlyst
Nu har ett svensk/italienskt pastaföretag vaknat, full smittskyddsmundering, importerar pasta direkt från Parma. Är det något utbrott i Parma?
Citera
2020-03-05, 11:32
Medlem
7 nya fall i Skåne idag enligt GP.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Tacka kineserna för deras vidrigheter kring matvanor och djurhantering. En sanitär katastrof som nu tagit formen av en pandemi som dödar människor. Det är priset för att kineserna ska få äta sin jävla fladdermussoppa och pestgryta.

Och nu kommer snart hundratusentals män från tredje världen till Europa för att göra det hela desto mer spännande.

Våra myndigheter är helt och hållet värdelöst förberedda. Ingen kommer heller ta ansvar när/om detta blir ett problem av bibliska mått, trots att förebyggande åtgärder borde ha diskuterats långt tidigare.

Nu kan det förstås bli så att dödligheten är mindre alarmerande än vad som är känt eftersom vi inte känner till hur många som de facto är smittade eller påverkade av det. Och det verkar vara gamla och svaga som främst dör. Men utvecklingen ser knappast trevlig ut.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Naturligtvis kan barn bli smittade. Men inget smittat barn under 9 år har avlidit. Barn får i allmänhet mild symptom. Och barn smittar inte vuxna.

Att stänga skolor är helt onödigt. Att de stängde Estelles skola är bara ett exempel på överklassens panik och dubbelmoral.

Sluta att gubbgoogla diverse desinformation!

Det spelar väl ingen roll att inget barn har avlidit, de är potentiella smittspridare.

Jag har inte påstått att man i nuläget bör stänga skolor, jag kritiserar att man inte tycks ha planer och beredskap, man vet inte hur man skall agera när det plötsligt står ett smittat barn i korridoren.

Sluta spela Allan, du gör dig till åtlöje med ditt översitteri.
Citera
2020-03-05, 11:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja herregud.. När nu svenska myndigheter verkar vara helt handlingsförlamade, så borde man väl kunna förvänta sig att folk ska tänka till lite. Sätt er för fan i hemkarantän i ett par veckor om ni varit i norra Italien!!!!!

Just nu importerar vi massor av fall från norra Italien och vi kommer att åka på ett jätteutbrott pga detta.

Jävla Dum-Sabuni!

Känner hon sig minsta krasslig så bör hon ringa 1177 och hur som helst stanna hemma i två veckor.

Vi vill inte ha en iransk situation i vår riksdag!
Citera
2020-03-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tänker att de inte är så fruktansvärt sjuka då. De flesta som kommer dit vanligtvis, är ju småbarnsföräldrar med väldigt pigga barn som skriker och äter godis.

Haha, precis! Föräldrarna facebookar medan barnen springer runt och välter stolar och sparkar på godisautomaten. Själv åker man bara till akuten när det är akut operation som är resultatet, eller brutna ben och armar. Har aldrig åkt dit med ett barn som både orkade äta och gå omkring.
Citera
2020-03-05, 11:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Beror väl på hur många Tegnell smittade igår efter att ha hostat rakt i båda händerna. Kanske är hela FHM hemma med feber idag.

Gjorde verkligen Bagdad-Bob detta? Är det inte han som hela tiden har talat om armvecken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Känner hon sig minsta krasslig så bör hon ringa 1177 och hur som helst stanna hemma i två veckor.

Vi vill inte ha en iransk situation i vår riksdag!

...eller vill vi det?
Citera
Medlem
Problemet är här att svenska myndigheter baserar sina resurser och kunskap på ett land som inte längre finns dvs etnisk Sverige. Idag har vi allt mellan 200 000 till 400 000 männiksor som bor här och som reser som om dom vore medborgare men är utanför systemet dvs litar inte på myndigheten och väljer hellre klanen eller gruppen över att lyssna på råd som kan rädda ens liv och samhället. Att dessutom räkna med trångboddhet där upp till 12 personer kan bo i en 3a legalt/illegalt. Jag tror på riktig att sveriges öppna gränser och skuggsanhälle kommer kosta Sverige allt vi har tyvärr
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Folk verkar ha väldigt svårt med dödlighetskonceptet vilket tyder på att det överenskomna sättet att räkna går emot intuition.

Det som det handlar om är två mörkertal som inte tas kan tas med beräkningen.
1. Döda av smittan som inte hittas.
2. Smittade som inte hittas p.g.a inga symptom / ej besökt läkare.

Att dessa två grupper skulle förhålla sig på samma sätt som grupperna döda/hittade smittade är väl ganska otroligt, då mörkertalet av grupp 1 tordes vara ganska lågt i ett civiliserat samhälle medan grupp 2 bör vara väldigt högt.

Ställer mig frågande till det påståendet. Hittills har en väldigt snäv grupp testats. Igår sades det att man skulle utöka och börja testa de med svår lunginflammation. Hur många har dött av lunginflammation, eller andra Covid dödsorsaker, senaste tiden utan att ha blivit testade?
Citera
2020-03-05, 11:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Är Sabuni helt blåst? Borde ju fatta att man håller sig hemma efter en Italienresa.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-05/sabuni-stoppad-fran-intervju-var-i-italien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in