2020-03-02, 19:01
Medlem
Hej på er.

Som rubriken antyder, min kontorsstol lämnar spår i golvet, fördelen är att jag kan köra stolen tills jag hittar märkena och då vet jag att jag sitter rätt, men det är inte så snygg med stolspår i golvet, och jag kan ju vilja flytta mitt skrivbord någon gång. Alltså måste jag försöka bygga bort det där. En variant är ju ett sådant där golvskydd från Jysk eller Ikea, för runt 300. Men de ser inte så snygga ut, och jag vill ju att arbetsplatsen ska se lika snygg ut som jag, så frågan är, skulle det funka med att köpa bara en vanligt matta och lägga dit? Kan vara skönt för fötterna med tänkte jag. Eller är en matta för mjuk så stolen ändå lämnar spår??
Citera
2020-03-02, 19:06
Medlem
XaoqcHs avatar
Mattor är garanterat tjockare än golvskydd i plast. Anledningen till att man undviker mattor är väl att stolens rörligheten försämras samt att mattan nöts.
Citera
2020-03-02, 19:10
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Stolskydd i plexiplast fungerar bra finns på ikea som sagt. Betänk även påverkan av din kroppsvikt dvs träna ev bort några kilon.
Citera
2020-03-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Mattor är garanterat tjockare än golvskydd i plast. Anledningen till att man undviker mattor är väl att stolens rörligheten försämras samt att mattan nöts.

I och för sig är mattan tjockare, men plastbiten är hårdare. Jag vet att det finns mattor som är gjorda för att användas som stolskydd, hittade på Elgiganten för 400. Men den är ju gjord just för det, så kan ju ligga något hård i "mattan".

En variant jag funderade på, för jag har ganska skaplig rabatt på den, är en sådan där balkongmatta, grå eller svart. Tycker dels de är sköna, dels skulle den nog passa ganska bra in i rummet. Och skulle gå att skära till enkelt efter bordsben och annat. Den är väl kanske en halv cm. Tror ni den funkar eller är det för mjuk??
Citera
2020-03-02, 19:17
Medlem
Smurfanerlites avatar
Vad har du för stol?
Om det är med hjul på så har du fel sorts hjul, byt ut dem till sorten för hårda golv istället.
Citera
2020-03-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Vad har du för stol?
Om det är med hjul på så har du fel sorts hjul, byt ut dem till sorten för hårda golv istället.

NorthQ gaming stol. Fast min är blå

Vart får man tag på såna hjul??
Citera
2020-03-02, 19:40
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
NorthQ gaming stol. Fast min är blå

Vart får man tag på såna hjul??

Vet inte om de passar din stol men IKEA har två olika varianter varav denna skall du ha på hårda golv:
https://www.ikea.com/se/sv/p/paragraf-hjul-foer-harda-golv-35093200/

Dessa finns även vid en snabb sökning:
https://www.dealproffsen.se/hem/43643-31526-universal-kontorsstol-hjul-5-pack-set.html
Citera
2020-03-02, 19:59
Medlem
Hur vet man om man har ett mjukt golv eller ett hård golv då? Jag har en plastmatta på ett betonggolv. Det är väl i såna fall kanske ett hårt golv. Men vad finns det då för mjuka golv??
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2020-03-02 kl. 20:00. Anledning: Stavfel
Citera
2020-03-02, 20:03
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Citat:
Hur vet man om man har ett mjukt golv eller ett hård golv då? Jag har en plastmatta på ett betonggolv. Det är väl i såna fall kanske ett hårt golv. Men vad finns det då för mjuka golv??
Snabbaste hjulen du kan hitta, du blir bättre på att gejma med dessa, lovar.
https://www.maxgaming.se/tillbehor-stolar/blade-wheels-white
Citera
2020-03-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord
Snabbaste hjulen du kan hitta, du blir bättre på att gejma med dessa, lovar.
https://www.maxgaming.se/tillbehor-stolar/blade-wheels-white

Ärligt talat, jag skiter i om jag blir snabb eller inte, jag vill bara inte ha spår i min plastmatta. Och ärligt talat, vill jag nog ha en matta för fötterna under skrivbordet, gärna kanske någon lurvig sak, skulle kunna vara skönt. Undra om man inte ska ner på stan och kolla vad det finns för mattor.
Citera
2020-03-03, 10:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
I och för sig är mattan tjockare, men plastbiten är hårdare. Jag vet att det finns mattor som är gjorda för att användas som stolskydd, hittade på Elgiganten för 400. Men den är ju gjord just för det, så kan ju ligga något hård i "mattan".

En variant jag funderade på, för jag har ganska skaplig rabatt på den, är en sådan där balkongmatta, grå eller svart. Tycker dels de är sköna, dels skulle den nog passa ganska bra in i rummet. Och skulle gå att skära till enkelt efter bordsben och annat. Den är väl kanske en halv cm. Tror ni den funkar eller är det för mjuk??

Du kan ju köpa vilken matta du vill och sedan lägga ett plastskydd under mattan, om du väljer en mjuk och tunn matta. Plastskyddet syns inte, men skyddar golvet.
Citera
2020-03-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du kan ju köpa vilken matta du vill och sedan lägga ett plastskydd under mattan, om du väljer en mjuk och tunn matta. Plastskyddet syns inte, men skyddar golvet.

Var inte en dum idé. Det värsta var att jag inte tänkte på den själv :-D Men det var en bra idé, som jag ska kolla på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in