2020-03-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Av all dokumentation i denna tråd pekar all data på att Covid-19 trivs bäst vid + 6 med hög luftfuktighet.
Sen verkar det bli tvärtom när temp stiger för då ska det vara låg luftfuktighet (rf) så att viruset får chansen att "virvla runt" och sitta fast på döda ytor. Men det finns inga diagram vad jag kan se var brytpunkten för rf och temp är. Men att skiten funkar ned till -20 med låg rf är inte trevligt alls.

But based on knowledge of other pathogenic coronaviruses like SARS, we can expect some similarity with Covid-19. Lower ambient temperatures and higher humidity allow the virus to survive longer outside the human body.
https://www.thestar.com.my/news/nation/2020/02/20/warmer-and-humid-weather-may-curb-spread-say-experts
Sveriges klimat ger en överlag gynnsam smittspridning med andra ord. Härligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Står det var i Skåne?

Nej.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Varför går hon inte ut själv i media och berättar detta då folk undrar?

Hon läser väl inte den här tråden. Måste hon det?
Citera
2020-03-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jodå, jag läste det. Och jag håller med kritiken.

Intressant, koppar är ju giftigt för oss också. Kanske är det för virus med?

DET vet man aldrig...

Alltså, alla som vet vem hon är och var hon befinner sig och att hon är sjuk i detta, kommer såklart att förstå att det är hon, om regionen går ut med dödsfallet. Men i detta läge tycker jag att allmänintresset ändå borde overrajda patientsekretessen... Det är liksom inte läge för sekretess nu, med alla oroliga människor. Vi behöver raka och riktiga svar på våra frågor.

Men de behöver inte vara kopplade till en viss person. På individ nivå behöver vi bara veta antalet smittade och eventuella dödsfall.
Hur mycket snor, hosta och hur lungorna mår på varje enskild person är inte viktigt för allmänheten.

Vi vet redan om symptomen på sjukdomen.
Citera
2020-03-03, 10:43
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Låter som svininfluensan. Har just haft den och den beter sig precis sådär.
Om det bara fanns ett sätt att ta reda på det..
Citera
2020-03-03, 10:44
Medlem
missMillys avatar
Ingen svarar på mitt inlägg om studien. Någon som orkar läsa? Fake news eller the real deal?

Vad tror ni om kopplingen till HIV?

Och tror ni att det stämmer att man som smittad riskerar att återinsjukna?
*
"One virologist from UK who says he wanted to remain anonymous as he might be accused of causing panic or misinformation warned that the new coronavirus can be described in basic terms as a “slow airborne killer that will never let its victim off, even if it loses the battle the first time”,implying that even in those so called recovered , they might face reinfections or that the existing viral loads in the body will eventually cause some other new chronic disease."

https://www.thailandmedical.news/news/breaking-latestcoronavirus-research-reveals-that-the-virus-has-mutated-gene-similar-to-hiv-and-is-1, 000-times-more-potent-

*
Citera
2020-03-03, 10:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Ett nytt fall i Skåne bekräftat. Personen har befunnit sig i norra Italien.

Smittskydd Skåne håller presskonferens klockan 12
Citera
2020-03-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skiten funkar bra i Qom också trots svensk sommarvärme o torrare klimat runt 30% rf. Dvs ungefär som vi har inomhus nu
Sommarvärme vet jag inte, är väl 12-17 grader i Iran just nu. Jag misstänker att deras vår/sommarperiod tar udden ur spridningen om inte annat.

EDIT: Qom är tydligen något varmare än Teheran, som jag kikat väderleken för. I Qom är termen sommartemperaturer mer riktig, åtminstone vissa av dagarna förväntas uppemot 22 grader.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-03 kl. 10:49.
Citera
2020-03-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag hoppas på ett IQ-test för att hämta ut ett pass framöver. Då skulle majoriteten av svenskarna förbli hemma.

Beror dock på var vi drar gränsen. Ett IQ-test är normalt sett inte pass/fail. Så var ska gränsen dras?
Citera
2020-03-03, 10:46
Bannlyst
Hej. Har varit i Turin förra veckan och upplever lite hostningar som jag inte hade förut. Hur gör jag nu?
Citera
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vad är den bästa inomhusstemp och luftfuktighet att ha menar du?

Som jag tyder detta:
Vid rumstemp 19-24 bör man eftersträva så hög rf som möjligt för att försvåra för Covid-19. (försämra chanserna att "virvla runt" i luften)

Vid lägre temp är det tvärtom, som nu utomhus i Sth har vi +5 och 94% rf, vilket är bästa förutsättningar för Covid-19 att kunna leva på döda föremål typ dörrhandtag/strömbrytare/räcken m.m.

Tittar vi på väderhistoriken i Iran och norra Italien har just dom haft samma temperaturer och rf utomhus som här i Sth. När sen temp stiger och rf börjar dala försvåras smitta via döda föremål, men det hänger kritiskt på att rf inte får bli för lågt vid varmare väder för då kan covid-19 börja virvla runt. Om solen sen tittar fram tar den effektivt också död på virusets dna sträng om den bestrålas en viss tid som ännu inte är känd.
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
UPPDATERAD LISTA ÖVER SMITTADE I SVERIGE 3/3 kl. 10.46:
(datum för konstaterad smitta i parantes)

Fall 1. (31/1) Jönköpingskvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset. Landade på Landvetter den 24 jan och tog bussen till Jönköping, var då symptomfri. Har haft minimal kontakt med folk tills hon blev sjuk, fördes med ambulans till sjukhuset.

Fall 2. (26/2) Göteborgsman (från Lerum specifikt), ca 30 år, smittad efter resa i norra Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg. Insjuknade 3 dgr efter hemkomst till Sverige, testad 25/2, körde bil till sjukhuset själv. Haft kontakt med ett 40-tal personer.

Fall 3. (27/2) Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2. Funnen via smittspårning.

Fall 4. (27/2) Göteborgskvinna också ca 30 år, smittad i Gbg av fall 2. Funnen via smittspårning.

Fall 5. (26/2) Göteborgsman smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda 25 feb (flygbolag okänt), övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter (avgång okänd). Fördes med ambulans till sjukhus. Intagen på Östra sjukhuset i Gbg. Var sjuk och hade symptom under både flyg- och tågresa. Smittspårning pågår.

Fall 6. (27/7) Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher i Uppsala som stängts ner. Haft kontakt med ett 20-tal personer på jobbet. Kvinnan vårdas på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. (27/2) Stockholmskvinna i medelåldern, smittad i Iran, intagen till Huddinge sjukhus i Stockholm men överförd till Karolinskas infektionsklinik. Kom till Sverige den 24/2 utan symptom. Haft kontakt med ca 5 pers sedan hemkomst.

Fall 8. (28/2) Man, närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning. Förare för färdtjänstbolaget Samtrans i Sthlm, har arbetat 1 dag som sjuk. Vårdas på Karolinska i Sthlm. Smittspårning kring kunder pågår.

Fall 9. (28/2) Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning. Vårdas på Karolinska i Sthlm.

Fall 10. (28/2) Medelålders kvinna i Uppsala län som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. (28/2) Jönköpingsman i 50-årsåldern som smittats efter semester i norra Italien, Emilia Romagna området. Reste hem 24 feb, blev sjuk 25 feb, testades 26 feb och var i hemkarantän tills positivt provsvar kom 28/2, vårdas sedan dess på Ryhovs sjukhus. Har varit i nära kontakt med 1 familjemedlem (fall 16).

Fall 12. (29/2) Person i Västra Götaland som rest från Iran. Oklart om personen är på sjukhus eller har hemkarantän.

Fall 13. (29/2) Person i Stockholm som smittats av fall 7. Funnen via smittspårning. Intagen till sjukhus.

Fall 14. (1/3) Man i Västra Götaland, 30-årsåldern, som smittats i Italien. I samma sällskap som fall 5. Funnen via smittspårning. Anlände med flyg till Landvetter 26/2, smittspårning pågår.

Fall 15. (2/3) Person i Stockholm, nyligen anlänt från norra Italien. Orelaterat till tidigare Stockholmsfall. Provtagen i hemmet och vårdas på Karolinska i Sthlm. Smittspårning pågår.

Fall 16. (2/3) Jönköpingskvinna i 50-årsåldern. Närstående till fall 11 och var i norditalien med denna. Insjuknade 26/2. Har hemkarantän. Haft mycket få utomstående kontakter.

Fall 17. (3/3) Person i Västra Götaland som rest i norra Italien. Har mild sjukdomsbild. Smittspårning pågår.

Fall 18. (3/3) Person i Västra Götaland som rest i norra Italien. I samma sällskap som fall 17.

Fall 19. (3/3) Person i Västra Götaland som rest i norra Italien. I samma sällskap som fall 17.

Fall 20. (3/3) Person i Skåne, hemkommen från resa i norra Italien. Ett preliminärt test 2/3 visade på preliminär smitta, ett konfirmerande test bekräftade smitta 3/3.

MISSTÄNKTA FALL:
• På FHMs presskonferens den 27/2 kl. 20 nämndes att man hade ett misstänkt fall i Tierp som var under transport till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Oklart om detta är fall nr 10 eller inte.
• 1 man från Härryda som varit i Italien. Besökte vårdcentralen i Landvetter (27/2).
• 10 Värmländska ungdomar av en grupp på ca. 40 testas pga symptom efter bussresa till franska alperna. (Älvkullegymnasiet, Karlstad, 1/3).

AVFÄRDADE FALL:
• 1 man i Karlskrona, misstänkt smittad kring månadsskiftet jan/feb. Testad negativt.
• 1 person i Järna som mellanlandat i Peking, besökte Järna vårdcentral. Testad negativt (11/2)
• 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien i mitten på februari har testats negativa (27/2).

All information kommer från svensk media: SVT, DN, SvD, GP, JP, UNT och i några få fall AP och Exp samt sjukvårdsregionerna. Annars uppges alternativ källa.

DET FINNS INGET FALL I UPPLANDS-BRO, KUNGSÄNGEN (STOCKHOLM). DET ÄR FAKE NEWS.

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.
Senast redigerad av SuraStina 2020-03-03 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in