2020-03-03, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chad-Thundercock
Om man tittar på var viruset sprids så verkar det vara extremt beroende av temperatur och luftfuktighet, som luftvägsvirus brukar.

Ingen känd spridning i Indien eller Afrika, det sprids i norra Italien men inte i södra. Dom sydostasiatiska länderna verkar klara sig bra trots sin kontakt med Kina, dom har förmodligen betydligt högre temperatur och fuktighet än dom delar av Kina som drabbades.
Det har tydligen varit ovanligt kallt i Iran senaste tiden också.

Man får väl anta att kraftig spridning i Sverige blir omöjlig någon gång i Maj eller Juni om det blir en varm sommar.
Men smittspridningen sätter sedan igång i oktober igen. Några smittade personer kommer det att finnas efter sommaren och därifrån går det snabbt, som vi redan vet.
Citera
2020-03-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Låter som svinis. Exakt som svinis faktiskt.
Och svinis råkar ju vara årets säsongsinfluensa.

Ok, vet du om man har byggt upp immunförsvar mot svinis? Jag tog aldrig vaccinet och barnen är inte vaccinerade, dock maken..
Citera
2020-03-03, 09:38
Medlem
RadioDDR1s avatar
Uppskattningsvis 100 000 svenskar kommer att avlida av coronavirusets framfart. Låg syresättning i blodet och andningsuppehåll är de vanligaste dödsorsakerna. Vi kvävs till döds, speciellt de två sista dagarna då förloppet tar fart ordentligt. Sjukvården har tillgång till apparater som kan syresätta blodet men inte tillräckligt många. Det bästa sättet att inte falla offer för corona i nuläget är att inte bli sjuk.
Citera
2020-03-03, 09:41
Medlem
De flesta smittade som upptäckts i Sverige förefaller ha milda symptom, oavsett om patient 0 kommit ifrån Iran, Italien, Kina eller annanstans. Det är åtminstone så jag skulle summera vad talespersonerna sagt i media.

Jag tror inte att viruset i Iran är en våldsamt dödlig mutation som skiljer sig enormt ifrån resterande smitthärdar. Däremot tycker jag att resten av Schengen-länderna också ska dra in tillståndet för IranAir eftersom landets hantering är usel och mörkertalet lär vara enormt.

Fortfarande viktigt att stävja smittspridning häruppe. Vi har äldre och sjuka som kommer drabbas vid epidemi, men epidemi i Sverige kan fortfarande hindras, eller i vart fall sinkas.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Folkhälsomyndigheten måste reagera på detta lika kraftfullt som de gjorde gentemot Iran. Vi kan inte låta flygen mellan Sverige och Italien fortsätta gå. Smittan kommer fortsätta importeras under en överskådlig framtid om man inte stänger ner flygtrafiken. Vi vill INTE ha Italiens utveckling hit, men flygen därifrån fortsätter ändå landa i Sverige. Hur tänker man då?

Kina isolerar sig inte för att det är kul. De gör det för att det är nödvändigt för att begränsa spridningen.

Håller med. Idioterna som åker ned till Italien nu kan stanna där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudewhy
Ok, vet du om man har byggt upp immunförsvar mot svinis? Jag tog aldrig vaccinet och barnen är inte vaccinerade, dock maken..

Nej. Och vaccinerade man sig 2009 så är det utgånget nu oavsett.

Vi har precis samma sak hör hemma. Jag och lillgrabben. Men jag är frisk i en vecka, sedan kommer det igen. Satt bara och skakade en natt genomsvett i 30minuter, sov sedan gott.

Och en massa annat. Grabben pendlar fram o tillbaka.

Min fru och dotter....de är kärnfriska.

Det är knepiga tider , ingen riktig vinter, folk har panik för Corona och fan onhans moster.

Det är vad det är, bara härda, sluta stressa och varför i helvete åkte ni till akuten om ni misstänker coronavirus....ring 1177/112 vid andonings katastrof o få en ambulans eller nått...
Citera
2020-03-03, 09:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Uppskattningsvis 100 000 svenskar kommer att avlida av coronavirusets framfart. Låg syresättning i blodet och andningsuppehåll är de vanligaste dödsorsakerna. Vi kvävs till döds, speciellt de två sista dagarna då förloppet tar fart ordentligt. Sjukvården har tillgång till apparater som kan syresätta blodet men inte tillräckligt många. Det bästa sättet att inte falla offer för corona i nuläget är att inte bli sjuk.
Vilket jävla trams. Såklart är det bra att inte bli sjuk men var får du 100 000 ifrån. Idag har exakt noll dött i Sverige. Ingen allmän smittspridning existerar. Det är troligare med noll döda...
Citera
2020-03-03, 09:43
Medlem
Citat:
De tog det gamla vanliga, CRP som inte visade på bakterie så då sa de att det var virus. (ja Corona är virus) Eftersom vi inte varit utomlands var det osannolikt att det skulle vara Corona. Har ni varit i kontakt med ngn smittad frågade de, hur ska vi kunna veta det frågade jag tillbaka. Nä det är ju svårt att veta såklart sa doktorn... vi har försökt hålla oss isolerade så gott det går, förutom besök till akuten, vårdcentral samt mataffär och apotek. Någon som vet hur länge man är sjuk i Corona i snitt, när blir man frisk? Är inne på tredje veckan med detta nu..Visst kan detta vara vanlig 'bondinfluensa' men den är oerhört mystisk i sin form...
Ja kvinnan från jönköping är väl fortfarande inlagd och är väl inne på vecka 5-6. Det är det som gör mig förbenad om man visar symptom så borde man testas oavsett man varit utomlands eller ej. Jag hoppas verkligen inte du har det och tror på det.
Citera
2020-03-03, 09:43
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Uppskattningsvis 100 000 svenskar kommer att avlida av coronavirusets framfart.

Är detta din uppskattning eller finns det någon källa bakom påståendet?
Det bästa för miljön vore ju om alla dog i detta virus.
Citera
2020-03-03, 09:44
Medlem
Citat:
Dock tror jag verkligen ATT BARN OCKSÅ SMITTAS OCH FÖR SMITTAN VIDARE. Coronaviruset muterar ju dessutom så hur ska vi kunna lita på att barnen inte kommer drabbas som de påstår?

Att barn smittas är ju redan bekräftat. Men i mindre skala och med lindrigare symptom än äldre/vuxna.

De säger att de tror att barn inte smittar andra lika lätt pga de lindrigare symtomen. De hänvisar till info från kina, men i varenda uttalande så har de också påpekat att de inte vet säkert.

Eftersom Kinas undersökning kommer ifrån karantänsområde så vet man ju inte hur det smittar i en svensk skola mellan barn, så det är klart att man inte kan vara helt säker.
Citera
2020-03-03, 09:45
Medlem
Madagascars avatar
851 nya smittade idag i Sydkorea (morgon- och eftermiddagsrapportering).
/BNO

Oj. Det är många nya smittade samt accelererande jämfört med igår tror jag. Jag hoppas att det mest är ett resultat av Sydkoreas effektiva testning snarare än att smittan i Sydkorea fortfarande accelererar.
Citera
2020-03-03, 09:46
Medlem
Citat:
De tog det gamla vanliga, CRP som inte visade på bakterie så då sa de att det var virus. (ja Corona är virus) Eftersom vi inte varit utomlands var det osannolikt att det skulle vara Corona. Har ni varit i kontakt med ngn smittad frågade de, hur ska vi kunna veta det frågade jag tillbaka. Nä det är ju svårt att veta såklart sa doktorn... vi har försökt hålla oss isolerade så gott det går, förutom besök till akuten, vårdcentral samt mataffär och apotek. Någon som vet hur länge man är sjuk i Corona i snitt, när blir man frisk? Är inne på tredje veckan med detta nu..Visst kan detta vara vanlig 'bondinfluensa' men den är oerhört mystisk i sin form...

Sluta sprida din lögnaktiga dynga, om ni har varit inne på akuten flera gånger och det nu har gått 3 vecor och att de inte har sett några bevis för att det skulle vara detta viruset, då är det inte heller detta viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in