2020-03-02, 23:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
1.Finns många möjligheter, tänker inte gå in i detalj, blir bara teoretiska spekulationer, räcker med att det var möjligt.

2.Är det planerat så är det, tillfälle uppstod. Kan HO fixa en ersättare med att par timmars varsel så bör även andra personer kunna sätta en plan i verket med relativt kort om tid.

3.SE har alibi, finns knappast någon i tråden som ser att han hade möjlighet att begå gärningen.

Frågan är om det går att spräcka SE alibi, och det är vad som intresserar mig. Just därför jag gillar att titta på vad som hände i Skandiahuset och vad folk har berättat i förhör.
(1) Jag lutar själv åt möteshypotesen just för att jag inte sett någon rimlig förklaring till hur GM och LOP möts vid MP. Men jag ser inte hur SE genomför det.
(2) Vaddå planerat!? LOP bestämde sig ju för att få på bio samma kväll! Menar du att SE och co har holkar vid samtliga biosalonger i Sthm eller bara just Grand? Det håller inte.
(3) SE har nästan alibi som det är, dvs när han INTE syns ute på stan strax innan mordet. Du menade att han skulle kunna vara Grandmannen samtidigt som någon annan stämplade ut åt honom precis INNAN mordet. Hur korkat vore inte det?
Citera
2020-03-02, 23:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Inte ordagrant men han menade så. Jag hade bråttom iväg men är ganska säker på att jag inte missuppfattade. Ska kolla igen när jag kan.

Kollade nu. Tre veckor gammal telefonintervju med KP. Släppt nu.

Skottordningen: Han säger att Borgnäs teori inte har stöd i vittnesutsagorna. Att Borgnäs teori går emot KPs teorier.

På frågan om man slagit fast vilket skott som dödade Palme säger KP nåt som kan tolkas som "spelar skottordningen nån roll? OP blev mördad på platsen".

I övrigt kan man påpeka att detta var telefonsamtalet på KP släppte bomben. Han säger att beslut i åtalsfrågan, dvs slutet på förundersökningen, borde kunna ges första halvåret 2020.

Journalisten i redaktionen säger att Borgnäs bok hade blivit underkänd om det hade varit en avhandling på universitet
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-03-02 kl. 23:38.
Citera
2020-03-02, 23:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Finns på play klippet där KP inte tycker skottordningen är viktig så de anser inte att behöver ompröva det. Kan det betyda att de inte letar efter något vapen längre?

Hm. Nej, jag tror inte heller skottordningen är viktig i den mening Borgnäs antyder.

Att LP var det avsedda offret är djupt osannolikt även om det första skottet snuddade henne och det andra dödade OP.

Troligen ett vådaskott.

Det är min slutsats.

Ser inte riktigt hur detta resonemang avgör om de funnit vapnet eller ej?

Dock tycker jag KP:s förnöjda leende berättar att de funnit något riktigt betydelsefullt. Möjligen mordvapnet.
Citera
2020-03-02, 23:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kollade nu. Tre veckor gammal telefonintervju med KP. Släppt nu.

Han säger att Borgnäs teori inte har stöd i vittnesutsagorna. Att Borgnäs teori går emot KPs teorier.

På frågan om man slagit fast vilket skott som dödade Palme säger KP nåt som kan tolkas som "spelar skottordningen nån roll? OP blev mördad på platsen".

I övrigt kan man påpeka att detta var telefonsamtalet på KP släppte bomben. Han säger att beslut i åtalsfrågan, dvs slutet på förundersökningen, borde kunna ges första halvåret 2020.

Journalisten i redaktionen säger att Borgnäs bok hade blivit underkänd om det hade varit en avhandling på universitet
Ja, han sa ju det jag skrev att han sa. Eller?
Citera
2020-03-02, 23:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, han sa ju det jag skrev att han sa. Eller?

Ja, ville sammanfatta för tråden.

Det känns ändå vettigast att OP tog första kulan. Få vittnen säger ju att OP gjorde nån rörelse mellan skotten. Det är svårt att jämföra olika sinnesintryck, hörsel och syn. Allt går så snabbt.
Citera
2020-03-02, 23:44
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Irrelevant information och delvis missvisande. Upplevelse är en helt annan sak. Bakgrundsbrus, akustik och personens hörsel och sinnesstämning påverkar kraftigt.

Däremot smäller kinapuff lika högt minst.
Givetvis är det relevant om en pistol eller revolver avger en knall på 140-160 dB!
Det överröstar allt annat under den bråkdelen av en sekund knallen pågår.

Jag har inga siffror för just kinapuffen, men tigerskotten kom upp i 150dB med dåtidens mätutrustning, med dagens sätt att mäta höga ljudtryck blir det lite annorlunda, den gamla metoden ger 10-20 dB högre på mätaren än vad du får i dag. Det är i det fallet inte helt jämförbart.

10 dB är lika med en upplevd fördubbling av ljudets nivå. Så det ÄR skillnad.
Sedan ska det erkännas att detta var utomhus, och endast tre personer var inom metern från mynningen, men det hörs ordentligt en bit bort också.

Härdade skyttar som glömt sina hörselskydd när en 357 magnum smäller kan ha skadat sin hörsel permanent, så kom inte och säg att det inte smäller. Punkt! TRAMS!
Citera
2020-03-02, 23:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
SE har alibi? Ehhhh. Vilket då?

De flesta i tråden tycks mena att SE inte har haft möjlighet då tiden sätter käppar i hjulet för en sådan teori, det tycks intecknas för ett alibi.

Jag är öppen åt båda håll, inte säker på någonting.
Citera
2020-03-02, 23:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja, ville sammanfatta för tråden.

Det känns ändå vettigast att OP tog första kulan. Få vittnen säger ju att OP gjorde nån rörelse mellan skotten. Det är svårt att jämföra olika sinnesintryck, hörsel och syn. Allt går så snabbt.
Ja. För trådens skull tycker jag att det här ganska viktigt. Vad menar jag med det? Tolkningen är fri.
Citera
2020-03-02, 23:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
(1) Jag lutar själv åt möteshypotesen just för att jag inte sett någon rimlig förklaring till hur GM och LOP möts vid MP. Men jag ser inte hur SE genomför det.
(2) Vaddå planerat!? LOP bestämde sig ju för att få på bio samma kväll! Menar du att SE och co har holkar vid samtliga biosalonger i Sthm eller bara just Grand? Det håller inte.
(3) SE har nästan alibi som det är, dvs när han INTE syns ute på stan strax innan mordet. Du menade att han skulle kunna vara Grandmannen samtidigt som någon annan stämplade ut åt honom precis INNAN mordet. Hur korkat vore inte det?

Jag tänker mig att ett mötesscenario inte nödvändigtvis inkluderar en faktisk person som OP skall sammanstråla med, NN behövde inte möta upp, det räcker med att GM är där, om du förstår hur jag menar?

Jag tror på ett mötesscenario, GM gick framför eller bakom LOP, man visste att OP skulle passera Tunnelgatan. Kanske stod LOP vid reklampelaren en kort stund och väntade på någon, ingen dök upp, de gick vidare.

Märkligt att LOP tackade nej till en kopp te, inte heller ville de ha skjuts, det kan indikera att de hade en tid att passa, en plats att besöka.
Citera
2020-03-02, 23:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Finns på play klippet där KP inte tycker skottordningen är viktig så de anser inte att behöver ompröva det. Kan det betyda att de inte letar efter något vapen längre?
Det betyder i alla fall att de inte har någon levande GM som har berättat hur det gick till.

Förtydligande: Sättet han formulerar sig på visar att de fått händelseförloppet klart för sig genom att studera vittnen osv.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-03 kl. 00:12.
Citera
2020-03-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Palmemordet och dess olika teorier verkar har blivit något av en religion i det här landet, åtminstone för vissa. Det första som slår mig är alla lögner. Många vittnen på mordplatsen anses ljuga, tre av dem så uppenbart, att de även blev misstänkta för brottet. Jag syftar naturligtvis på Skandiamannen, Alf (kommer inte på hans efternamn) och inte minst mannen bakom byggbarackerna LJ.

Detta är stor humor. Blottaren Alf ljuger om allt och Skandiamannen (SE) vill likt LJ framhäva sig själv. SE genom livräddande insatser och LJ genom att spela Rambo.

Roligaste vittnesmålet är dock LJ som trots att han liknar "Karlsson på taket" springer efter en beväpnad och hänsynslös mördare. Utan den nödvändiga propellern på ryggen så vill den spinkiga och obeväpnade 1,60 meter långa mannen ge sig ut ut på mördarjakt.

Lögner, lögner och åter lögner. VG sägs ljuga om vilken bio han varit på. CP sägs ljuga om tider. CA sägs ljuga om sin influensa under mordkvällen och hur han gjort sig av med sitt vapen.

LP ljuger i sitt utpekande, Chevamannen ändrar ständigt sina uppgifter och har tidigare påstått att rörelsemönstret på mördaren är som ett fingeravtryck som knyter CP till dådet, en övertro på sig själv som måste betraktas som en lögn, enligt min uppfattning. Förhörsledare mutar vittnen med 50 miljoner för att sätta dit CP.

Från första början har Hans Holmer och hans efterträdare varit fast i ett tunnelseende där allt som motbevisat deras teori avfärdats.

Jag ser fram emot nuvarande förundersökningsledare KP:s lösning. Betrodd hos hela svenska folket kommer han dock inte bli.
Jag har förövrigt en rätt osannolik lösning på hur mordet gått till. Återkommer dock med den senare eftersom detta inlägg blivit väl långt. Kanske dröjer det rent av några månader, behöver kolla upp vissa saker först (eller inte).

Fauzzi ljuger, Holmer ljuger, Dahlsten ljuger, Lidbom ljuger, EC ljuger, Almblad ljuger, Helin ljuger etc..

Snus är snus och strunt är strunt!
Citera
2020-03-03, 00:26
Medlem
Den här vapensamlaren från Täby som eventuellt skulle ha försörjt Skandiamannen med ett vapen.
Är det någon som vet något om den personen?
Kan vapensamlaren hjälpt någon annan än SE med vapen?
Kan vapensamlaren själv haft viljan att skjuta OP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in