2020-03-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asromacalcio
En par saker som glöms i alla killgissningar runt SE och CA är att när KP väl ska presentera sin lösning måste han även förklara alla walkie talkie observationer på ett trovärdigt sätt, eller hur?

”svenska folket är inte redo för sanningen” & ” om sanningen om mordet på OP kom fram, skulle Sverige skaka i sina grundvalar”.

Jag har väldigt svårt att tro att man drar till med så pass dramatiska uttalande om ensamma GM. Det enda man kan tänka sig är att skandalen innebär att GM uppenbarligen kunnat fly trots närvaro av ett antal spanare i området.

Svar nej. Han behöver inte kommentera walkitalkis eller varför LOP ville se Bröderna Mozart eller något annat, om det inte är nödvändigt för att beskriva hur mordet gick till.
Citera
2020-03-02, 22:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
1. måste inte innebära en tvåtimmarssittning på trottoaren med okända personer, snarare en snabb sammanstrålning med informationsutbyte, muntligt eller skriftligt.

2. kan man fundera på, finns flera möjligheter. Att det finns mängder med wt observationer i området indikerar att någon kan ha spanat på LOP, att inget vittne pekar ut någon wt på Sveavägen betyder inte att det inte fanns någon wt som hade uppsikt över LOP. Att wt även kan ha suttit i fordon eller holkar kan inte uteslutas.

3. att synas på stan innan mordet gör inte så mycket om man har ett alibi, utstämplingen ger SE alibi. Vi vet inte om det var SE som MP såg, och om GM var Grandmannen så sågs GM oavsett.

Om det var SE så ger utstämpling och ett par minuters prat med HO ett alibi. SE uppger inledningsvis att han stämplade ut och gick direkt ut på Sveavägen. Efter hand har minuter och sekunder visat sig vara av betydelse, SE vittnesmål om minuter har ändrats under resans gång, kan indikera anpassning till utveckling.

Mina synpunkter på de tre alternativen inom ”SE-hypotesfamiljen”:
(1) Hur ser du framför dig att just SE och co får OP till MP kl 23:21 en fredagkväll?
(2) Du nämner holkar vid Grand. Hur fixar SE m.fl. detta samma kväll som de får reda på att LOP skall på Grand? Låt säga att de faktiskt spanar vid Grand. Då är det helt mycket märkligt att sätta hitman SE i Skandiahuset. Den sannolika färdriktningen är ju norrut till T-banan. Det rimliga stället för mördaren att vänta är ju där, i den hypotetiska holken vid Grand. Eller i bilen, om det är därifrån man spanar.
(3) Om han känns igen på stan så har han inget alibi just därför att någon annan kan stämpla ut. Vad han i stället gör är att signalera till polisen att han bör misstänkas.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-02 kl. 23:13.
Citera
2020-03-02, 23:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Krister Petersson angående skottordningen:

OP sköts med första skottet och det har ingen egentlig betydelse.

I Veckans brott.

Har han sagt så?
Citera
2020-03-02, 23:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har han sagt så?
Inte ordagrant men han menade så. Jag hade bråttom iväg men är ganska säker på att jag inte missuppfattade. Ska kolla igen när jag kan.
Citera
2020-03-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Inte ordagrant men han menade så. Jag hade bråttom iväg men är ganska säker på att jag inte missuppfattade. Ska kolla igen när jag kan.
Jag uppfattade också andemeningen så. Lyssnade dock med ett öra.
Citera
2020-03-02, 23:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
(1) Hur ser du framför dig att just SE och c får OP till MP kl 23:21 en fredagkväll?
(2) Du nämner holkar vid Grand. Hur fixar SE m.fl. detta samma kväll som de får reda på att LOP skall på Grand?
(3) Om han känns igen på stan så har han inget alibi just därför att någon annan kan stämpla ut. Vad han i stället gör är att signalera till polisen att han bör misstänkas.

1.Finns många möjligheter, tänker inte gå in i detalj, blir bara teoretiska spekulationer, räcker med att det var möjligt.

2.Är det planerat så är det, tillfälle uppstod. Kan HO fixa en ersättare med att par timmars varsel så bör även andra personer kunna sätta en plan i verket med relativt kort om tid.

3.SE har alibi, finns knappast någon i tråden som ser att han hade möjlighet att begå gärningen.

Frågan är om det går att spräcka SE alibi, och det är vad som intresserar mig. Just därför jag gillar att titta på vad som hände i Skandiahuset och vad folk har berättat i förhör.
Citera
2020-03-02, 23:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Rejäl sågning av Borgnäs på veckans brott ikväll (finns på SVT play).

Veckans brott? Det sänds ju i morgon?
Citera
2020-03-02, 23:27
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Specialavsnitt som lades ut på SVTplay idag:

https://www.svtplay.se/video/25828932/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-vem-skots-forst-i-palmemordet?start=auto
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har han sagt så?
Du har kanske redan kollat men jag har kollat en gång till nu och han sa det jag skrev. boboslacke har således ett fel av ett möjliga hittills. Förväntar mig dock ingen ökad ödmjukhet från hans håll ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Finns på play klippet där KP inte tycker skottordningen är viktig så de anser inte att behöver ompröva det. Kan det betyda att de inte letar efter något vapen längre?
Citera
2020-03-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
1.Finns många möjligheter, tänker inte gå in i detalj, blir bara teoretiska spekulationer, räcker med att det var möjligt.

2.Är det planerat så är det, tillfälle uppstod. Kan HO fixa en ersättare med att par timmars varsel så bör även andra personer kunna sätta en plan i verket med relativt kort om tid.

3.SE har alibi, finns knappast någon i tråden som ser att han hade möjlighet att begå gärningen.

Frågan är om det går att spräcka SE alibi, och det är vad som intresserar mig. Just därför jag gillar att titta på vad som hände i Skandiahuset och vad folk har berättat i förhör.

SE har alibi? Ehhhh. Vilket då?
Citera
2020-03-02, 23:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Specialavsnitt som lades ut på SVTplay idag:

https://www.svtplay.se/video/25828932/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-vem-skots-forst-i-palmemordet?start=auto

Okej, tack. Ska kolla direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in