2020-03-02, 20:46
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De vill alltså ha en epidemi? Eller tänkte de lösa problemet genom att be?

Skulle snarare tro att de inser att det är lönlöst.
Citera
2020-03-02, 20:46
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Personligen tror jag att smittan är luftburen åtminstone några meter. I annat fall tror jag inte smittan skulle spridas på det sätt som den gjort. Eller är det kindpussandet som gjort att 2000 personer är smittade i Italien?
Det vore intressant att veta varför italienarna är så drabbade. Normalt sprids virus lättare i kallt klimat. Ändå är Sverige nästan helt förskonat.
Citera
2020-03-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag är inte konspiratoriskt lagd, men jag litar inte på de Kinesiska siffrorna. De har tagit till drastiska medel och har möjligen vänt trenden, men vissa siffror är orimliga.

Hur kan en provins snabbt få 988 fall, och sedan över en dag inte få ett enda fall till sedan dess?

Även sydkorea och italien har färre bekräftade fall.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Ok första fallet i Sverige vad hände med henne är ju över en månad nu blev hon hemskickad eller?

Dom vill inte ge ut info pga "sekretess"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vi gör fullt tillräckligt.
Men det finns ju dårar som vill stänga hela landet, inklusive skolor, arbetsplatser och kommunikationer.

Herregud.

Ja man måste väl ändå komma upp i Wuhan-läge eller iaf i topp 3 innan det kan bli tal om att stoppa nån enstaka flygavgång? Folk blir ju jätteledsna om de inte kan flaxa fram och tillbaka över jordklotet som de vill. Och så kan man väl inte ha det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Självklart inte, men hur mycket mat som helst behöver man inte. Eller är du en sådan där som inte vill vistas utomhus?

Är det inte då bättre att fylla upp ett par dunkar vatten (40-50 liter totalt) och sedan använda dem när vattenavbrottet väl kommer? Det ser inte jag riktigt som prepping.

Förstå att du låter som en bitter tomte som är sur för att det inte blev en apokalyps den här gången heller.
Nej, bor i Stockholm och vistas ute som vanligt och det som är nödvändigt. Däremot vistas jag inte i stora folksamlingar för nöjes skull för tillfället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Som du kanske vet är facebook en styrdplattform Jag använder inte ens facebook. Virala andningsjukdomar som covid-19 är har det forskat kring 80 år men som sagt, vissa använder sin hjärna till att ta in information, andra håller ut till Vaccinet kommer. Det beror helt klart på vilken Iq nivå man ligger på Tror man Vaccin är räddningen på alla problem när vi människor levt långt innan vaccin kom och klarat sig. Tror man på Vaccin är räddningen så tar man det, annars kanske man ser över sina alternativ. Jag kommer inte sitta här och slösa min energi på upprepa mig flertal gånger. Har skrivit ut hur c-vitamin har tydlig effekt på lymfocyterna.

Jag vet inte varför du börjar prata om vaccin helt plötsligt men om vi ändå är inne på det så är en av anledningarna till att vi börjar bli överbefolkade här på jorden mycket tack vare just vaccin. Angående c-vitamin så är det viktigt för kroppen såklart. Är det svaret på en av de värsta katastroferna i vår tid? Antagligen önsketänkande. Det har ryktats om c-vitaminens mirakulösa effekter hur länge som helst. Alltid någonting om den där c-vitaminen. Om och om och om igen.
Citera
2020-03-02, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Haha jo 15 pers på olika sjukhus går fint. Det är dock inte bra att ha folk som inte verkligen behöver vara där på sjukhus.

Där har du iofs en poäng.

Däremot hur säkert är det att dom inte lämnar sina hem? Att dom inte rör med sina händer på dörrhandtaget in till trappen om dom bor i trapphus.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Slump, troligtvis. Men vissa länder har hög dödlighet medens andra har ingen rapporterad, trots att de har många fall. Tyskland exempelvis var bland de första i väst med att få ett litet miniutbrott, och är fortfarande en av de som har flest bekräftade fall. Men inga dödsfall. Medens USA exempelvis, har 5-6 dödsfall redan.

Nej detta är inte slump. Där smittan får fäste utan att upptäckas tidigt så upptäcks den genom dödsfsll t ex för italien och iran dvs du har stora mörkertal av smittade som gör att det ser ut som dödligheten är väldigt hög. Sedan kommer vi snart att se en ökad dödlighet när sjukvården inte längre kan hantera antalet sjuka så som i italien.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vi gör fullt tillräckligt.
Men det finns ju dårar som vill stänga hela landet, inklusive skolor, arbetsplatser och kommunikationer.

Herregud.

Logiken säger att det vore billigare att ta ett beslut på
obligatorisk tidigarelagd 3v semester ur semesterbank, samt stänga skolorna 3v.

Då skulle man kunna lösa smittspårning mm.

Allt kommer garanterat klappa ihop som i wuhan om man inte gör det....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det vore intressant att veta varför italienarna är så drabbade. Normalt sprids virus lättare i kallt klimat. Ändå är Sverige nästan helt förskonat.

Den smittade personen i Italien blev inte rätt diagnosticerad förrän efter fjärde läkarbesöket. Han hostade runt i tätbefolkade områden när har rännde mellan fyra sjukhus! Så många fick smittan på kort tid.
Citera
2020-03-02, 20:50
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Ännu en dag där förtroendet för Folkhälsomyndigheten sjunker som en sten. Sällan skådat en myndighet som är så ombytlig och inkonsekvent i sina "råd"...från en dag till en annan. Först gårdagens dåliga skämt om att barn inte är smittspridare och att det är upp till kommunerna själva att avgöra om barnen ska gå i skolan eller inte.

Idag var det så dags igen. För bara några dagar sedan så går först statsepidemiolog Tegnell ut och påstår att det är lönlöst att stoppa flyg och begränsa flygtrafiken från länder med smitta. Idag så är deras rekommendation att flyg från Iran ska stoppas.

Notera att AT idag hållit käften och låter andra föra FHM:s talan. Tror det kommer fortsätta så, hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in