2020-03-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sätt bastun på 100 grader, gå in och dra en hela Koskenkorva i snabbt tempo. Du kommer garanterat att döda viruset i din kropp (och dig själv också, men lite smällar får man ta).

100 grader är nog lugnt. Det är när man börjar närma sig 200 som man ska börja ta det försiktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Vill Sverige verkligen stoppa spridningen?
Jag börjar tro att de inte vill det.

För varför inför man inte 2 veckors karantän från folk som kommer hem från högriskområden i Italien där fallen ökar kraftigt. Man blir mållös.
Framför allt när de själva säger risken för importfall är mycket hög.

Sverige?

Hur gör övriga Europa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Antagligen inte. Det som händer är att människor som vill handla pasta blir irriterade för att det tagit slut. Att saker tar slut sker annars också och är inte unikt. Butiker köper sedan in mer varor för att fylla på i hyllorna. Det kan ta några dagar men ha tålamod så löser det sig.

Flödena i samhället är dimensionerade efter att allt är "normalt" och som vanligt. Tror det kommer uppstå flaskhalsar och även oväntade domino effekter. Allt drivs enligt Just in Time nu för tiden, lagerhållningen är begränsad. Dessutom kanske Italien snart stängt ner ett par pastafabriker pga av Corona-smitta. Då är det bara hederlig gammal svensk potatis som gäller. Tur man har 150 kg av den varan i jordkällaren, och lika mycket kålrötter...eller har man det?
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:

För varför inför man inte 2 veckors karantän från folk som kommer hem från högriskområden i Italien där fallen ökar kraftigt. Man blir mållös.
Nej det vill man inte. Man jobbar utifrån WHO:s rekommendationer om att "begränsa spridningen". Det var tydligt på PK:n tidigare idag med han etiop-chefen. Som Tegnell upprepat så är det "inte effektivt att stoppa resande" utan man ska helt enkelt hantera de fall som existerar oavsett var de kommer ifrån. Detta har vi ju hört förut så att säga.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=t4rW3QFiuN8
Citera
2020-03-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Sverige?

Hur gör övriga Europa?

Övriga Europa bedömer väl också att öppenheten måste bevaras?
Citera
2020-03-02, 19:57
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Man påstår malligt att vår beredskap är god men klarar inte ens av att sköta en telefonlinje utan att det bli u-land av hela skiten. Vi får se hur bra det går när feberfolket börjar knacka på glasrutorna.

Hahaha ja alltså det är svårt att hålla sig för garv när vi inte ens har telefonister inför eländet som är på väg
Citera
2020-03-02, 19:58
Medlem
Citat:

Det är vad som sker, frivilligt. Vi har dock en grupp religiösa iranier som vägrar ens ställa upp på smittspårning, så du kan fetglömma karantän. Kineser är också från diktaturer men de har inte någon fundamentalistisk religion.
Citera
Medlem
Citat:

Japp, jag känner också att detta är ett medvetet drag av makterna. Som att de har en slags agenda. Helt obegripligt. Jag önskar att vi svenskar hade mer pondus och kunde förändra politiken på riktigt, och inte bara ta ut miljoner i lön och kasta åsikter fram och tillbaka i riksdagen som vi knegare finansierar.

Detta saknar motstycke i vårt moderna svenska samhälle dock, och jag tror inte att de ens själva är beredde på dessa förödande, nalkandes konsekvenser.
Citera
Avslutad
Spanien är en klättrare:
Citat:
Coronavirus cases continue to climb in Spain
Although around 119 people have tested positive for Covid-19, Spanish authorities have ruled out cancelling large events

https://www.google.se/amp/s/english.elpais.com/society/2020-03-02/coronavirus-cases-continue-to-climb-in-spain.html%3foutputType=amp

Regionen Murcia är odrabbad. Det är väl där du har Alicante, Torrevieja dvs svenska favelorna. Skulle det drabba där och på Costa del Sol så blir det lite tungt..ska nog mycke till innan Spanienflyg stoppas.
Citera
2020-03-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
De sa på dagens presskonferens att de vill bevara öppenheten.

Så de sitter och kalkylera hur många svenskars liv "öppenheten" får kosta?
Citera
2020-03-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Japp, jag känner också att detta är ett medvetet drag av makterna.

Nä. Sverige har alltid haft en "det händer inte oss-mentalitet". Inget nytt.
Citera
2020-03-02, 20:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Inrikesministern sa att det är viktigt att hämta information om Covid-19 från pålitliga källor.

Jag tolkar det som att han hänvisar till Flashback.

Annars upplevde jag en större oro efter att ha tagit del av regeringens uppträdande. Jag får allt oftare en känsla av att vi står inför något historiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in