2020-03-02, 16:56
Medlem
Tycker det ser ut som det är på väg att vända, köpte tillbaka allt jag sålde innan raset.
Hoppas på uppgång nu
Citera
2020-03-02, 17:06
Medlem
Sjuntorparns avatar
Ja, det är många som blivit inlurade idag.
Citera
2020-03-02, 17:32
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
några exempel på vad?

Avanza-aktien lär ha gått extremt bra med tanke på alla köp och sälj till exempel. Även spelbolag kanske evolution gaming och stabila bolag som Investor och latour bör man köpa på rea nu
Citera
2020-03-02, 17:46
Medlem
happilappis avatar
Daily ser bra ut i USA. Köpte in mig lite tidigare och siktar att sälja av vid ett par key levels.
Citera
2020-03-02, 17:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Inte mycket till ras ännu. USA borde väl gå ned minst 25% från toppen?
Varför det?
Citera
2020-03-02, 17:57
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Precis! Uppgången idag är lika förvirrande som att börsen inte föll tidigare än den gjorde på Coronaviruset. Det finns ingen substans i dagens uppgången. Låt er inte luras!
Jo det har den. Värderingarna är klart lägre, många bolag påverkas endast marginellt, fed verkar sänka räntan,viruset sprider sig inte utom all kontroll eller ökar i en otrolig fart. 3000 personer döda av 7,5 miljarder personer på jorden.

Det var 80 000 personer smittade för en vecka sen. Nu är det 89 000.
Citera
2020-03-02, 18:12
Medlem
Det är bara småsparare som blir nervösa och säljer i panik....
Fråga t.ex. Stefan Person hur många H&M aktier han sålt denna vecka, eller Fredrik Lundberg hur mycket han sålt. Min poäng är att bara fattigt folk som inte förstår hur aktiemarknaden fungerar säljer just nu.

Nedgången i de flesta bolag är ganska begränsad eftersom alla aktier inte är till salu, i t.ex H&M så är inte ens 25% av aktierna till salu eftersom klanen Person m.fl. aldrig skulle rea bort sina livsverk p.g.a. justeringar i marknaden.

Man kan bara förlora pengar på aktier om man säljer med förlust eller om företaget går i konkurs.

Missförstå nu inte denna sista mening, men om viruset skulle bli en pandemi och miljontals människor skulle dö enligt nuvarande statistik beträffande ålder på de drabbade, så skulle världsekonomin inte bara återhämta sig ganska fort, den skulle blomstra utan dess like då de som statistisk sett dör är de äldre som enbart är en "kostnad" för samhället i form av pension och vårdkostnader.
Citera
2020-03-02, 18:27
Medlem
Jag har mitt sparande i USA-fonder och vann ganska mycket pengar förra året och ligger kvar. Det är stora förluster i år men har jag fel, det verkar som om det stabiliseras nu? Det faller inte mer eller bara obetydligt. Skulle Trump vinna presidentvalet blir det stabilare men vinner Demo Rats så blir jag osäker på hur jag skall göra. Bloomberg kan väl inte vinna mot Trumpen, han saknar ju utstrålning men Biden har säkert en chans.

Jag tycker det är jobbigt med aktier och väljer därför fonder. Svårt att veta om man skall flytta fonderna, kanske Ryssland är ett framtidsland, där finns ju snygga brudar. Var tror Ni om Rysslandsfonderna?
Citera
2020-03-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har mitt sparande i USA-fonder och vann ganska mycket pengar förra året och ligger kvar. Det är stora förluster i år men har jag fel, det verkar som om det stabiliseras nu? Det faller inte mer eller bara obetydligt. Skulle Trump vinna presidentvalet blir det stabilare men vinner Demo Rats så blir jag osäker på hur jag skall göra. Bloomberg kan väl inte vinna mot Trumpen, han saknar ju utstrålning men Biden har säkert en chans.

Jag tycker det är jobbigt med aktier och väljer därför fonder. Svårt att veta om man skall flytta fonderna, kanske Ryssland är ett framtidsland, där finns ju snygga brudar. Var tror Ni om Rysslandsfonderna?

Om du ”vann” förra året så...
Biden gör sig bra på bild, så det känns säkert.
Aktier ÄR jobbigt.
Har Ryssland snygga brudar, varför tveka!
Citera
2020-03-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nja, de tog nog stora lån för att genomföra sitt försök att kuppa ut Rottneros men de har inte längre särskilt stora skulder. Särskilt efter förra årets rekord utdelning på 1.50kr. Vad jag förstår så är Arctic Paper värderat lägre än enbart deras innehav i Rottneros just nu och deras egen verksamhet går också med vinst. Därav P/E på ungefär 3.

Jag har åtminstone satsat rejält på att värderingen är konstig och hoppas på storvinsten frammåt våren när utdelningen är beslutad och vinstprognosen ser fortsatt god ut. Kursen bör kunna dubblas i vår om allt går som jag tänker mig. Även om börsen i övrigt faller rejält

Chansning visst men några sådana får man ta ibland

Bland mindre bolag kan värderingen vara fel ibland. Jag läste en analys på Avanza Forum om Rottneros, där han köpt in sig på ca 1 SEK. Jag köpte på 2.72 och det var verkligen lätta pengar. Rottneros är ganska enkelt att räkna på, deras hemsida är helt fantastisk för en småsparare och företaget var helt bortglömt av proffsfolket, då det ju gick igenom stora svårigheter.

Så det var en turn-around och jag kom in lite sent men ändå.... så swingade jag lite fram och tillbaka men gick slutligen ur på 6.55.

Allt detta tror jag var 2015 - 2016. Visst, jag kunde hållit i papperna och dubblat en gång till, men uppgången sedan var ju inte lika snabb även om en dubbling på tre år är finemang.

Men jag har så dåligt med tid nu, jobbet kräver allt...

Men det där med Arctic Paper låter intressant, det kan vara att kursen är nedtryckt för att förtroendet är lågt på grund av historiska skeenden. Då brukar man kunna göra goda affärer.
Citera
2020-03-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jo det har den. Värderingarna är klart lägre, många bolag påverkas endast marginellt, fed verkar sänka räntan,viruset sprider sig inte utom all kontroll eller ökar i en otrolig fart. 3000 personer döda av 7,5 miljarder personer på jorden.

Det var 80 000 personer smittade för en vecka sen. Nu är det 89 000.

Det handlar inte om hur många som dör, utan hur många som stannar hemma från jobbet samtidigt. Samt hur många som inte åker till köpcentrat, resturangen, eller på skidsemester till Italien.

Folk behöver inte dö för att ekonomin skall stanna av.
Citera
2020-03-02, 19:38
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kompis
Tycker det ser ut som det är på väg att vända, köpte tillbaka allt jag sålde innan raset.
Hoppas på uppgång nu
Själv köpte jag det du sålde under raset och sålde tillbaka idag.. +25% på satsat kapital. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in