Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Nja, de tog nog stora lån för att genomföra sitt försök att kuppa ut Rottneros men de har inte längre särskilt stora skulder. Särskilt efter förra årets rekord utdelning på 1.50kr. Vad jag förstår så är Arctic Paper värderat lägre än enbart deras innehav i Rottneros just nu och deras egen verksamhet går också med vinst. Därav P/E på ungefär 3.
Jag har åtminstone satsat rejält på att värderingen är konstig och hoppas på storvinsten frammåt våren när utdelningen är beslutad och vinstprognosen ser fortsatt god ut. Kursen bör kunna dubblas i vår om allt går som jag tänker mig. Även om börsen i övrigt faller rejält
Chansning visst men några sådana får man ta ibland

Bland mindre bolag kan värderingen vara fel ibland. Jag läste en analys på Avanza Forum om Rottneros, där han köpt in sig på ca 1 SEK. Jag köpte på 2.72 och det var verkligen lätta pengar. Rottneros är ganska enkelt att räkna på, deras hemsida är helt fantastisk för en småsparare och företaget var helt bortglömt av proffsfolket, då det ju gick igenom stora svårigheter.
Så det var en turn-around och jag kom in lite sent men ändå.... så swingade jag lite fram och tillbaka men gick slutligen ur på 6.55.
Allt detta tror jag var 2015 - 2016. Visst, jag kunde hållit i papperna och dubblat en gång till, men uppgången sedan var ju inte lika snabb även om en dubbling på tre år är finemang.
Men jag har så dåligt med tid nu, jobbet kräver allt...
Men det där med Arctic Paper låter intressant, det kan vara att kursen är nedtryckt för att förtroendet är lågt på grund av historiska skeenden. Då brukar man kunna göra goda affärer.