2020-03-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

På tal om NFC har du/någon koll på vad det var som Backman ville ha analyserat, borde ju framgå av FUP men jag hittar inget.

Om jag inte missminner mig så handlade det om två kalsonger (boxermodell) men att dessa av ngn anledning återkallades. Ska se om jag hittar det, har för mig att det var i ngn teknisk sammanställning.
Citera
2020-03-02, 18:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Om jag inte missminner mig så handlade det om två kalsonger (boxermodell) men att dessa av ngn anledning återkallades. Ska se om jag hittar det, har för mig att det var i ngn teknisk sammanställning.

Hmm, kalsonger?

Vad fan kan Backman vilja veta om MGM,s kalsonger?

Men återkom gärna, jag hittar liksom ingen undersökning beställd av Backman men har ju läst att han/MGM tydligen blev nöjda med svaret.
Citera
2020-03-02, 18:06
Medlem
Citat:
Tillföra vad?

Om NFC kan skilja på vanligt blod och mensblod eller vad ska gynekologen tillföra tror du?

Antar att hon är kallad som vittne av något skäl. Ofta tillfrågas man om man själv noterat ngt som flytningar, blodblandade, smärtor mm. Jag VET, naturligtvis, inte varför gynekologen är kallad.
Citera
2020-03-02, 18:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Om man läser i FUP så är det beskrivet av en rättsläkare hur skadorna på huvudet är och det verkar som mordvapnet är något smalt. Inga hack är nämt.
Ingen reagerade på mitt tidigàre inlägg om det GRÖNMÅLADE armeringsjärnet.
Frågan var om det finns typer av färg som aldrig flagnar av, som så att säga är fastbränd i metallen?
Nästa fråga var om den färg som hade använts på armeringsjärnet går att ta bort på något sätt?
SD kan i så fall ha förberett sig och tagit bort färgen och då skulle ingenting kunna flagna av.

Vad påstår SD har hänt med det borttappade armeringsjärnet?
Citera
2020-03-02, 18:10
Medlem
Rättsläkarna vidtog en initial undersökning av kroppen. Kroppen uppvisade massiva skador på huvudet med bland annat krosskador i kraniet på olika ställen. Skadorna bedömdes kunnat ha orsakat döden. Skador på händer/fingrar iakttogs och de kan ha uppstått i samband med att kvinnan försökt skydda sig, s k avvärjningsskador.
Citera
2020-03-02, 18:20
Medlem
Citat:
Hmm, kalsonger?

Vad fan kan Backman vilja veta om MGM,s kalsonger?

Men återkom gärna, jag hittar liksom ingen undersökning beställd av Backman men har ju läst att han/MGM tydligen blev nöjda med svaret.

Aktbilaga 160 sid 143:

Meddelande om återkallade undersökningar
Vårt diarienummer
2019017432
Er beteckning
5000-K574218-18
Begäran om undersökning avseende blod förekomst på kalsongerna BG 11205-2 och
BGI 12598-1 inkom till NFC 2019-10-25. Undersökningen har ursprungligen begä1ts av
försvarare i ärendet, Advokatfirman Backman och Bergström AB.
Någon undersökning av materialen BGI 1205-2 och BGI 12598-1 med luminol i syfte att
eftersöka ringa förekomster av blod har inte utförts och återkallats i samråd med advokat
Ingvar Backman (Advokatfirman Backman och Bergström AB). Enligt uppgift har en lång
tid förflutit mellan angivet brottsdatum till det att tidigare nämnda material togs i beslag.
Materialen har enligt uppgift under denna tid genomgått ett flertal tvättar. Möjligheten att
påvisa blodförekomst och DNA som härrör från blod på ett klädesplagg efter upprepad
tvätt bedöms vara så liten att någon undersökning avseende ringa blodförekomst inte
bedöms meningsfull.
Materialet återgår i separat försändelse.
Citera
2020-03-02, 18:35
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ingen reagerade på mitt tidigàre inlägg om det GRÖNMÅLADE armeringsjärnet.
Frågan var om det finns typer av färg som aldrig flagnar av, som så att säga är fastbränd i metallen?
Nästa fråga var om den färg som hade använts på armeringsjärnet går att ta bort på något sätt?
SD kan i så fall ha förberett sig och tagit bort färgen och då skulle ingenting kunna flagna av.

Vad påstår SD har hänt med det borttappade armeringsjärnet?

Jag har inte läst förhören med SD än, men hans chef (SR) sa så här i polisförhör 2018-09-19:

"Efter det att han hade pratat med polisen i fredags den 13/9 frågade SR om SD hade lagt tillbaka lådan med stövlar, armeringsjärn mm som SD sa att han hade plockat ur tjänstebilen tidigare under våren. SD svarade då att han hade kvar sakerna i sitt garage men att han skulle se till att dessa kom tillbaka till jobbet."

A 148, s. 56
Citera
2020-03-02, 18:37
Medlem
Det finns en del saker jag reagerar på i alla förhör jag läser. Bl a ett med kollegan The*res Wes*tberg. Hon vittnar om att LW ska ha ringt henne 161219 och berättat att SD ska ha våldtagit henne. LW ska då ha ringt polisen.

Aktbilaga 146 sid 276:

Therese säger att 19/12 2016 så ringde Lena och "tokgrät". Hon sa att hon hade blivit
våldtagen av Stefan och att han hade hotat henne om att han skulle häng ut bilder på henne på
sociala medier. Therese säger att hon knappt förstod vad hon pratade om. Hon sa åt henne att
prata med Polis och CMV vilket hon sa att hon hade gjort.

Det gjorde hon väl aldrig?
Varför anmälde hon inte detta till polisen instället för att ringa en arbetskollega? Jag får inte ihop bilden. Man polisanmäler att man blivit utdragen ur en bil och att man fått en lykta hängd på dörren men inte en våldtäkt?
Citera
2020-03-02, 18:40
Medlem
Citat:
Tillföra vad?

Om NFC kan skilja på vanligt blod och mensblod eller vad ska gynekologen tillföra tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Antar att hon är kallad som vittne av något skäl. Ofta tillfrågas man om man själv noterat ngt som flytningar, blodblandade, smärtor mm. Jag VET, naturligtvis, inte varför gynekologen är kallad.

Denne bör väl vara kallad för att uttala sig om de påstådda blödningarna som LW haft i samband med samlag? MGM och exfru har väl försökt gardera sig med förklaring till eventuella blodfynd i hans bostad?
Eller har jag missförstått?
Citera
2020-03-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Haha...den här journalisten verkar ha lett hela polisutredningen. Han konstarerar:

1. Att det går att avgjuta mordvapen även om det saknas.
2. Att de ska skicka blodet på analys till något annat land.
3. Han har läst flashback om blodspår.
4. Polisen har dabbat sig i utredningen
5. Han tror att S och D hjälpts åt med mordet som är planerat och utfört i samförstånd.
6. Att Stefan är psykopat enligt dem han talat med och att han aldrig erkänner då han anser sig smartare än polisen Att de ska satsa på H om de vill ha ett erkännande.
7. Han ska publicera något om fallet och intervjua närstående och huvudpersonerna.
8. Att Lena hade ett parallellt förhållande med både Ulf och Stefan.
9. Att paret D fått ett uppsving i sitt förhållande efter Lenas död.
10. Att Hanna har det starkaste motivet.

Undrar om Herr D ställer upp på intervju, nu när han upptäcker detta under fup-läsning i häktet? Då får han sina 10 min i rampljuset.

Jag har försökt läsa det där förhöret flera gånger men får ont i ögonen. Förstår du varför man bifogat det i fupen?
Citera
2020-03-02, 18:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det är väl den troligaste orsaken till hennes närvaro, att försöka slå hål på MGM,s utsagor om att BO blödde när de ägnade sig åt sex vilket de tydligen gjorde ofta.

Frågan är om gynekologen är den som BO vanligtvis uppsökte eller om det är någon som bara är "expertvittne", om det är BO,s vanliga gynekolog så ökar ju trovärdigheten i hennes utsaga.
Citera
2020-03-02, 18:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Aktbilaga 160 sid 143:

Meddelande om återkallade undersökningar
Vårt diarienummer
2019017432
Er beteckning
5000-K574218-18
Begäran om undersökning avseende blod förekomst på kalsongerna BG 11205-2 och
BGI 12598-1 inkom till NFC 2019-10-25. Undersökningen har ursprungligen begä1ts av
försvarare i ärendet, Advokatfirman Backman och Bergström AB.
Någon undersökning av materialen BGI 1205-2 och BGI 12598-1 med luminol i syfte att
eftersöka ringa förekomster av blod har inte utförts och återkallats i samråd med advokat
Ingvar Backman (Advokatfirman Backman och Bergström AB). Enligt uppgift har en lång
tid förflutit mellan angivet brottsdatum till det att tidigare nämnda material togs i beslag.
Materialen har enligt uppgift under denna tid genomgått ett flertal tvättar. Möjligheten att
påvisa blodförekomst och DNA som härrör från blod på ett klädesplagg efter upprepad
tvätt bedöms vara så liten att någon undersökning avseende ringa blodförekomst inte
bedöms meningsfull.
Materialet återgår i separat försändelse.

Hmm, mysteriet tätnar men jag kan väl tänka mig att eventuellt blod i kalsongerna skulle styrka MGM,s utsaga om att BO vanligtvis blödde vid sex, otur för MGM att han var så noga med att tvätta sina kalsonger i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in