Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Antalet döda i Sverige 2019 är 88 766 människor. Sen har vi döda 223 i trafiken 2019 och även nollvision här. 5 200 personer dör årligen i cancer orsakad av rökning men man kan ju undvika det ödet.
Varje år avlider mellan 300 och 700 personer, direkt eller indirekt, av influensa. Ett fåtal år upp till 1000.
Får detta spridning kan mellan 5000 och 24 000 sjuka och gamla dö om vi har otur och vården klappar ihop. Visst, ingen katastrof för landet som sådant om man är utan empati och inte tänker på sina föräldrar och övriga i riskgruppen.
Klappar vården ihop kan ju även du, dina barn eller vänner drabbas indirekt om olyckan är framme.
Så ja, snyft.
”Bara gamla å sjuka så jag behöver inte bry mig” mmm 🤔 Gamla= Ens föräldrar osv . Sjuka= personer med astma, diabetes, olika inflammatoriska /autoimmuna sjukdomar där man medicineras med immunförsvars sänkande läkemedel. Tex reumatism, ms, inflammatoriska tarmbesvär osv osv. Alla som blivit transplanterade. Personer som nyligen genomgått en cancerbehandling (å lyckats överleva hittills...)
Ojdå, känner ni alla läsare här plötsligt personer med dessa åkommor som ni vill ha kvar i livet??
Ja, min åsikt är att man ska försöka inte smittas å inte sprida smitta vidare. (Även om man själv är frisk som en nötkärna normalt sett å troligen skulle överleva.) Handhygien, inte vistas ute bland för stora folksamlingar, följa myndigheternas råd osv osv. Var det inte nåt problem skulle vi inte ha alla dessa åtgärder över hela världen.