2020-03-02, 14:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Spanien har lika brant uppåtkurva som Iran om man tittar här https://covid19info.live/ och de är i ett tidigt stadie än så länge. Ingen borde åka dit nu. Kommer nog bli värre.

Man bör inte under rådande omständigheter resa överhuvud taget.
Det är via resandet som Covid-19 sprids från land till land. Nu från stad till by.

Men det är ju klart att nu lockar reseföretagen med bra priser...
Citera
2020-03-02, 14:41
Medlem
Ni alarmister är värre än kristna dårar som sitter och väntar på Jesus återkomst.

Är det inte jobbigt att gå igenom livet rädd?

Tvätta händerna. Pilla er inte i ansiktet. Sluta läs Aftonbladet.
Citera
2020-03-02, 14:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Tamiflu

Mot lungsjukdomar?
Citera
2020-03-02, 14:42
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Beslutsfattarna är väl antagligen rädda för att det ska bli problem med den stora iranska populationen i Sverige. Svenskar är ju kända för att vara fega och konflikträdda.

Jag vet, du och jag hade nog kunnat prata om det hela dagen.
Just nu är jag så jävla förbannad.

Man ser ju åt vilket håll detta riskerar att barka åt.

Vi får bara hoppas att det inte blir så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
NYTT FALL!

En chaufför på företaget Samtrans har åkt runt en dag med symptom och skjutsat runt folk samt vandrat omkring på kontoret.

"En chaufför på Samtrans i Stockholm har smittats av coronavirus – och arbetat en dag som sjuk.

Personerna som åkt med föraren har listats och kontaktats. "

Källa expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/coronasmittad-chauffor-jobbade-nar-han-var-sjuk/

Är det verkligen ett nytt fall? Som jag förstod är har han testats positiv i fredags.
Citera
Medlem
Citat:
Du får ta det då du har vård i hemmet när du behöver.
Du missade nog X:et i min text1
Citera
2020-03-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Är det verkligen ett nytt fall? Som jag förstod är har han testats positiv i fredags.

Hoppsan, mitt fel då kanske! Visste ej det var känt redan och läste ej hela artikeln. Men hursomhelst är det ju bekräftat att man verkar söka efter passagerare etc. I vilket fall som helst så kan vi räkna med liknande nya fall snart. Taxichaufförer och dylikt.

Läskigt
Citera
2020-03-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Antalet döda i Sverige 2019 är 88 766 människor. Sen har vi döda 223 i trafiken 2019 och även nollvision här. 5 200 personer dör årligen i cancer orsakad av rökning men man kan ju undvika det ödet.

Varje år avlider mellan 300 och 700 personer, direkt eller indirekt, av influensa. Ett fåtal år upp till 1000.

Får detta spridning kan mellan 5000 och 24 000 sjuka och gamla dö om vi har otur och vården klappar ihop. Visst, ingen katastrof för landet som sådant om man är utan empati och inte tänker på sina föräldrar och övriga i riskgruppen.

Klappar vården ihop kan ju även du, dina barn eller vänner drabbas indirekt om olyckan är framme.

Så ja, snyft.

”Bara gamla å sjuka så jag behöver inte bry mig” mmm 🤔 Gamla= Ens föräldrar osv . Sjuka= personer med astma, diabetes, olika inflammatoriska /autoimmuna sjukdomar där man medicineras med immunförsvars sänkande läkemedel. Tex reumatism, ms, inflammatoriska tarmbesvär osv osv. Alla som blivit transplanterade. Personer som nyligen genomgått en cancerbehandling (å lyckats överleva hittills...)

Ojdå, känner ni alla läsare här plötsligt personer med dessa åkommor som ni vill ha kvar i livet??

Ja, min åsikt är att man ska försöka inte smittas å inte sprida smitta vidare. (Även om man själv är frisk som en nötkärna normalt sett å troligen skulle överleva.) Handhygien, inte vistas ute bland för stora folksamlingar, följa myndigheternas råd osv osv. Var det inte nåt problem skulle vi inte ha alla dessa åtgärder över hela världen.
Citera
2020-03-02, 14:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Kinas "extrema" metoder (som svensk media har kallat det) verkar ha gett effekt.

Frågan är om vi européer kommer att sparka in dörrar och i stort sett kidnappa folk som är smittade? Troligtvis inte.

Det känns inte som att Europa kommer ta viruset på lika stort allvar.

I Eropa lär vi snart se neoliberala miljöaktivister kräva Covid-19s rättigheter.
Covid-19 är ju en ung livsform som ska ha rätt att få leva o utvecklas prcis som alla andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Där ser man. Fick min läkare att skriva ut Tamiflu till hela familjen och har detta som backup vid ankomsten av COVID-19.

Ja Tamiflu och antibiotika både för
anaeroba och aeroba.
Citera
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Ni alarmister är värre än kristna dårar som sitter och väntar på Jesus återkomst.

Är det inte jobbigt att gå igenom livet rädd?

Tvätta händerna. Pilla er inte i ansiktet. Sluta läs Aftonbladet.

Jag tror det är en del av att vara människa man förbereder för det värsta. Om det inte kommer hända något så är det bra. Annars är man lite förberedd iaf. Kanske därför vi här uppe i Norden klarat oss i svåra förhållanden tidigare. Som vi kanske glömt nu. Det är inte som att bo i ett varmt land. Vi måste planera åtminstone årsvis...
Citera
2020-03-02, 14:45
Medlem
Citat:
Vi har 2 miljoner Tamiflu dvs antivitaral medicin i Svenskt lager.

Man borde reservera det till riskgrupperna tills vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in