2020-03-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Källa? Det är väl klart som fan att de måste göra det. Annars kan dem stanna i Iran.
Från folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-03-02, 14:17
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tror du verkligen att 60-80% är rimligt i ett samhälle som känner till smittan?

Helt plötsligt fattar folk galna beslut och utsätter sig för bekräftat sjuka, det är vad som skulle krävas för att ens starta en spridning i denna omfattning.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset-varsta-basta-och-mest-troliga-scenariot/

”Värsta scenariot är det jag tror mest på”

Global spridning med 60-80% blir sjuka.
Björn Olsen. Professor och överläkare i infektionssjukdomar. (Inte expressen som hittar på.)

Vi kanske ska börja ta höjd för att detta kan bli verklighet. Vad har vi att förlora? Varför all denna förnekelse bland folk?
Citera
2020-03-02, 14:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag tror att detta beslut kommer gälla hela Europa, Sverige är inte förmögna att ta sådana här beslut utan att EU är involverad. det innebär att det kommer inte vara några flyg överhuvudtaget från Iran till Eu. Att ta sig till Sverige med andra färdmedel från Iran är ju möjligt men då pratar vi ju dagar i restid och det blir ju som en lite minikarantän iallafall.

Fast kommer inte svenska medborgare i Iran att kräva att den svenska regeringen flyger ut dem från Iran. Skulle gissa på att så blir fallet om direktflyget stängs från Iran.
Citera
2020-03-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset-varsta-basta-och-mest-troliga-scenariot/

”Värsta scenariot är det jag tror mest på”

Global spridning med 60-80% blir sjuka.
Björn Olsen. Professor och överläkare i infektionssjukdomar.

Vi kanske ska börja ta höjd för att detta kan bli verklighet. Vad har vi att förlora? Varför all denna förnekelse bland folk?

Men han sa väl inte inom vilken tidsrymd 60-80 % blir sjuka. Det kan ju dröja flera år.
Citera
2020-03-02, 14:20
Medlem
Jack-Ryans avatar
Som vi såg härom veckan klarar svensk sjukvård inte ens en lite småstökig fredagskväll. Skulle epidemin bryta ut, vilket jag tvivlar på, är vi riktigt illa ute. Lägg där till att Dan Eliasson är chef för MSB... nä jag orkar inte tänka längre.
Citera
Medlem
Vad fan är grejen med att iranier inte vill delta i smittspårning? Det är bara att kräva från myndigheterna. Det ska vara en kriminell handling om man nekar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Detta är lugnet innan stormen. Vi har sett lite mer än ett dussin fall i Sverige den senaste veckan, men räkna med exponentiell markant höjning redan inom några dygn- max 1/2 veckor from nu.

Det är som folk sagt i tråden; folk kommit hem ifrån Italien och Iran på sportlov, de högst drabbade länderna i världen (EU) och det är försnt IDAG det är snack om att FHM råder att stänga flygen (något som jag och många andra varnade om för redan en vecka+ sedan).

Att vi i skrivandes stund har tusentals med elever över hela nationen som nu sitter och studerar i skolan - där det räcker att enbart en enstak person smittar övriga... ren och skär jävla katastrof.

Jag skulle inte bli förvånad om vi blir "nya Italien" innan slutet av mars månad.

Jag har försökt varna nära och kära men de säger bara att jag är löjlig och media överdriver.

Det finns ingen utväg ur det här nu, skiten kommer träffa fläkten och det är bara några timmar/dagar ifrån att vi ser att vi enbart komma öka explosionsartat i fall. Det finnns INGEN anledning att det INTE skulle spridas. Vi har inte tillräckligt med resurser för att stoppa detta och om det är som någon här i tråden nämnde; att vissa iranier inte vill gå med på smittspårning - ptja... detta är början på katastrofen.

Det är skrämmande men samtidigt har jag typ accepterat att vi snart kommer smälla in i väggen rent kollektivt. Ett slags tyst ögonblick innan man inser att man kommer krocka in i bilen framför en på vägen.

Vad ska man säga..
Igenkännande.
Citera
2020-03-02, 14:21
Medlem
Dom gjorde intervjuer med svenskar om dom var oroliga att smittas och Inga av dessa verkade oroliga alls. Dessa var äldre tom. Vad är det med svenskars naivitet?????
Citera
2020-03-02, 14:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Borde vara tvång på att ställa upp på all samarbete i dessa sammanhang. Vill individer inte samarbeta, tvångsomhändertagning. Kan man kasta in fyllon i en cell, kan man väl göra det med vandrande smittvektorer.
Det är tvång, men tydligen är det tandlöst.

Citat:
2 § Om någon som med fog kan misstänkas bära på en allmänfarlig sjukdom motsätter sig den undersökning som behövs för att konstatera om smittsamhet föreligger, får förvaltningsrätten på ansökan av smittskyddsläkaren besluta om tvångsundersökning.
Beslut om sådan undersökning får meddelas endast om det finns en påtaglig risk för att andra människor kan smittas.

Vid undersökningen får det inte förekomma ingrepp som kan förorsaka annat än obetydligt men.

Den läkare som utfört undersökningen skall omedelbart underrätta smittskyddsläkaren om resultatet av denna.
Lag (2009:840).

samt
Citat:
4 § Om en behandlande läkare konstaterar eller misstänker att en undersökt patient har smittats av en allmänfarlig sjukdom eller en annan smittspårningspliktig sjukdom, skall läkaren eller annan hälso- och sjukvårdspersonal med särskild kompetens för uppgiften försöka få upplysningar från patienten om vem eller vad som kan ha överfört smittan och om andra personer som kan ha smittats. Den enskilde patienten är skyldig att lämna de upplysningar som han eller hon förmår lämna.

Tandlöst så det förslår.

Smittskyddslagen är skriven med stort hänsyn taget till homosexuella och vissa av deras avarter som anonymt oskyddat sex i mörka bastur.
Därför har man gjort den helt tandlös.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Detta är lugnet innan stormen. Vi har sett lite mer än ett dussin fall i Sverige den senaste veckan, men räkna med exponentiell markant höjning redan inom några dygn- max 1/2 veckor from nu.

Det är som folk sagt i tråden; folk kommit hem ifrån Italien och Iran på sportlov, de högst drabbade länderna i världen (EU) och det är försnt IDAG det är snack om att FHM råder att stänga flygen (något som jag och många andra varnade om för redan en vecka+ sedan).

Att vi i skrivandes stund har tusentals med elever över hela nationen som nu sitter och studerar i skolan - där det räcker att enbart en enstak person smittar övriga... ren och skär jävla katastrof.

Jag skulle inte bli förvånad om vi blir "nya Italien" innan slutet av mars månad.

Jag har försökt varna nära och kära men de säger bara att jag är löjlig och media överdriver.

Det finns ingen utväg ur det här nu, skiten kommer träffa fläkten och det är bara några timmar/dagar ifrån att vi ser att vi enbart komma öka explosionsartat i fall. Det finnns INGEN anledning att det INTE skulle spridas. Vi har inte tillräckligt med resurser för att stoppa detta och om det är som någon här i tråden nämnde; att vissa iranier inte vill gå med på smittspårning - ptja... detta är början på katastrofen.

Det är skrämmande men samtidigt har jag typ accepterat att vi snart kommer smälla in i väggen rent kollektivt. Ett slags tyst ögonblick innan man inser att man kommer krocka in i bilen framför en på vägen.

Vad ska man säga..

Andas du kommer klara dig! Bygg upp ditt immunförsvar och sluta läs all korrupt vriden media som vill att du ska känna denna panik och ångest, de är mycket lättare att kontrollera dig som människa under panik

Söndra och härska politiskt är sedan länge känt att Sverige använder sig utav
Citera
Medlem
Om man fått Corona och blivit frisk, då är man inte immun eftersom viruset muterar och ändra form. Då kan ju detta pågå väldigt lång tid. Kanske för alltid.
Citera
2020-03-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Äh, det var ju ingen fara för oss sa han. Smittspridningen var obefintlig enligt hin håle själv.
Han verkar dock gått och gömt sig någonstans. Lika bra kanske. Förtroendet är förbrukat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in