2020-03-02, 11:57
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tvivlar på att seriös media som SVT fantiserar om någon "isyxa", det gör man väl bara för att man har läst att SD klättrar i så fall. Kan du länka?
ä

Förhöret finns i en av aktbilagorna. Journalisten heter Fr*drik U*nde*vik. Kanske någon annan vet länken direkt. Annars får du leta reda på det i vår lilla FUP. Jag kan annars leta senare, men hinner inte just nu.

Mvh
/FS
Citera
2020-03-02, 12:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Du har rätt i att det endast är hårsäckarna i strået som innehåller kärn DNA
men tolkningen du gör av graderingsskalan -4 till + 4 är inte helt rätt.

Kanske värt att förtydliga här i tråden att förenklat anger skalan sannolikheter för graden av överensstämmande mellan 1 referens DNA och 1 DNA prov

där -4 är högst sannolikt ingen DNA matchning

och + 4 högst sannolikt DNA match

Allt där i mellan (-3 till + 3) är olika grader av sannolikheter, att det är och inte är, DNA matchningar.

Det biologiska testet kan ex bestå av saliv, blod, spermier eller annat material som det går att extrahera DNA ur (ben, tänder etc).

Storleken på DNA:t, alltså hur hela DNA kedjorna är, utgör hur väl ett test kan genomföras/matchas mot en viss DNA profil.

För mixat eller brutet DNA kan man idag göra tester som benämns som ”andra generationens sequencing” (NGS) vilket Holland gjorde åt NFC i detta fallet.

Det går inte att tidsbestämma DNA som någon var inne på.

Den person som lyckas med det vinner Nobelpriset!

Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Så är det naturligtvis. Men hade det inte varit smartare av Stefan att i förhör att säga att de hade sex i alla utrymmen hela tiden? Han borde reagerat på frågan kring just tvättstugan. (Jag har inte kommit till förhören med SD än.) Kan Hiding tidsbestämma DNA? Var det detta som de kunde få hjälp med från Nederländerna?

Skulle man ju kunna tycka att MGM borde ha gjort men som jag uppfattat det så är han lite vag på den punkten.

Hiding har tagit hjälp från Nederländerna angående DNA men jag tror inte att de ännu kan med säkerhet tidsbestämma DNA, användaren viperstyle som jag citerar säger att det inte är så och mina googlesökningar ger samma resultat så jag tror inte att Hiding har någon tidsstämpel på det DNA som hittats vilket givetvis inte underlättar hennes sak, BO och MGM har ju haft en relation i mer än sex år.
Citera
2020-03-02, 12:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
ä

Förhöret finns i en av aktbilagorna. Journalisten heter Fr*drik U*nde*vik. Kanske någon annan vet länken direkt. Annars får du leta reda på det i vår lilla FUP. Jag kan annars leta senare, men hinner inte just nu.

Mvh
/FS

;

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Fråga: Den här journalisten F*redrik U*ndevik som lämnar tips till polisen i aktbilaga 151 sida 115 och hans arbete om fallet. Har hans teorier baserade på hans källor kollats upp?
Han svamlar om någon isyxa och pekar just ut SD och HD på bild som Person 1 och Person 2.

För övrigt en lång intervju som är fruktansvärt störig att läsa pga att den skrivits ned efter exakta formuleringar med ääh, eeh, mmm..... Vet inte om han är nervös eller om hans uppgifter vobblar överlag. Hur som helst, så orkade jag inte ta mig igenom den ordentligt. Men någon annan kanske har haft tålamodet?
Citera
2020-03-02, 12:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tvivlar på att seriös media som SVT fantiserar om någon "isyxa", det gör man väl bara för att man har läst att SD klättrar i så fall. Kan du länka?

Sök i Akt. 151.
Citera
2020-03-02, 12:03
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA:

Tidslinje

DAGEN
LENA MÖRDADES

Det här gjorde Lena och 45-åringen på mordagen 14 maj 2018 - minut för minut
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

05:30 45-åringen vaknar och svarar på ett mess från en vän.

06:07 Lena vaknar och börjar delta i en chatt om en resa till Norge som planeras inför de kommande dagarna.
Under hela dagen fortsätter hon messa till mängder av vänner.

06:16 Ett första mess skickas till Lena från 45-åringen. "Visst

var det du och jag som pratade om el-mtb?".

06:17 "Ja", svarar Lena.

06:58 45-åringen går in på jobbet. Hans passerkort loggas in
i porten.

08:24 Lena cyklar från sitt hem och kommer fram till Rehabcentrum.

10:07 Efter besöket på Rehabcentrum kommer Lena fram till sitt jobb.

10:53 45-åringen får ett mess från en vän som vill att han ska
komma över och inspektera en trappa som vännen låtit bygga.

14:04 45-åringen handlar på Ica City vid Krämaren._________

14:59 Lena har gett sig av från jobbet och kommer fram till polisstationen i Vivalla där hon har ett ärende.

15:56 Efter mötet på polisstationen cyklar Lena till Ica Maxi vid Eurostop för att handla.

16:18 45-åringen är på jobbet och skickar olika jobbrelaterade
mejl.

16:18 Lena kommer tillbaks till jobbet efter handlingen på Ica Maxi.

17:18 Lena slutar jobbet och tar cykeln därifrån.

17:18 Flera mess skickas mellan 45-åringen och hans ex-fru. De

diskuterar deras fritidsintresse geocaching.

18:06 Efter ett stopp på Kaptensgatan kommer Lena hem till bostaden i Nya Hjärsta.

18:06 Hon fortsätter messa med kompisar i olika chatter och diskuterar Geochaching.
"Måste greja med annat. Födelsedag imorgon, avresa nästa dag", skriver hon till en vän.

19:57 45-åringen kollar på en karta över Nya Hjärsta i Google maps.

20:00 "Slår ihop på kontoret", skriver 45-åringen till Lena.____

20:00 "Oj, lång dag", svarar Lena.

20:01 "Mm. Haft bra dag? Jag har", skriver 45-åringen till Lena
.

20:13 "Jodå. Funkat bra. ", svarar Lena.

20:33 Loggrapporten från 45-åringens arbete visar att han går
genom porten på väg hem.

20:49 "Gjorde till dig och mig. Om du törs smyga hit ikväll kan vi äta <3", skriver Lena till 45-åringen och skickar en bild på en hjärtformad kaka.

20:56 "Jag ska träna och packa", skriver 45-åringen till en vän.

21:09 "Till Viken nu", skriver 45-åringen till Lena.___________

21:12 "Oj sent", svarar Lena.

21:14 Lena filmar ett av barnen som tränar i vardagsrummet.

21:20 45-åringens passerkort visar att han går in på Gustavsvik.

I förhör säger han att han åkt dit för att gymma.

21:32 Lena lämnar bostaden.

21:32 Data från en molntjänst visar att Lena nu har 94 % kvar av batteriet i telefonen.

22:00På väg från gymmet knäpper 45-åringen den här bilden på

Södra vattentornet.

22:00 Lena kommer tillbaks till bostaden.

22:05 "Hos dig om fem", skriver 45-åringen till en vän, som tid-

-gare önskat att han skulle komma förbi och titta på ett trappbygge.

22:55 "Fixar lite inför födelsedagen imorgon. Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?", skriver Lena till 45-åringen.

23:00 "Kom precis. Svarar på jobbmejl. Har lite måsten", svarar

45-åringen Lena.

23:22 Lena får flera meddelanden i olika chattar som hon plötsligt inte läser.

23:23 Lena lämnar sin bostad. Kvar på köksbordet står halvinslagna presenter.

23:33 Ett vittne hör ett kvinnoskrik i Nya Hjärsta och larmar polisen – som inte åker ut till platsen.

00:02 "Fint. Blir för sent. Avslutar strax", skriver 45-åringen i ett
meddelande till Lena.

00:07 Lenas mobiltelefon kopplar upp sig mot en mast vid Hjalmarbergmans väg i Baronbackarna.

00:25 Flera okänd typer av händelser sker på 45-åringen moln-
tjänst Google drive.

00:28 Vänner fortsätter skriva till Lena."Åh, somnat? Jag hoppas det i alla fall.
Kram till dig", skriver en av vännerna.

00:29 "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs imorrn. skriver 45-
åringen i ett meddelande till Lena.

01:41 Lenas mobiltelefon stängs av.

05:51 "Morrn. Vad händer? Somnade ifrån igen?",skriver 45-åringen i
ett meddelande till Lena.

07:03 "Helluuu. NN ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med,
nu", skriver 45-åringen i ett meddelande till Lena.
Tack notknapparen bra jobbat..
Denna oklanderliga kommunikation är en bra utgångspunkt att bygga vidare på att det inte är utan rimligt tvivel att MGM utfört gäringen. Spännande att höra hur försvaret kommer resonera om detta.
Citera
2020-03-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Började skratta när jag läste det fetade eftersom det är precis tvärt om..
En bra start är att sluta bortse från att Lena Wesströms psykiska instabilitet var motorn i detta bisarra morddrama.

Vill passa på att göra dig och andra uppmärksam på att Lena sökte stöd hos Centrum för våld i nära relationer Örebro .

Problemet var att hon sökte stödsamtal och rådgivning för att snärja sin dödshotande älskare SD och vägrade förändra sin situation genom att lämna honom. Kontakten avslutades följdakligen för att Lena Wesström inte ville lämna Stefan Davidsson.

Heder åt Centrum för våld i nära relation som med stor erfarenhet och kunskap vägrade LW stöd i att samla dödshot i avsikt att vinna över Stefan D.

https://www.orebro.se/omsorg--stod/stod-till-barn-unga--familj/familj-foraldraskap--relationer/vald-i-nara-relationer.html

Två psykiskt instabila och destruktiva människor. Men den stora skillnaden är att den ena slår ihjäl den andra. Det ät en stor skillnaf
Citera
2020-03-02, 12:08
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
;

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Fråga: Den här journalisten F*redrik U*ndevik som lämnar tips till polisen i aktbilaga 151 sida 115 och hans arbete om fallet. Har hans teorier baserade på hans källor kollats upp?
Han svamlar om någon isyxa och pekar just ut SD och HD på bild som Person 1 och Person 2.

För övrigt en lång intervju som är fruktansvärt störig att läsa pga att den skrivits ned efter exakta formuleringar med ääh, eeh, mmm..... Vet inte om han är nervös eller om hans uppgifter vobblar överlag. Hur som helst, så orkade jag inte ta mig igenom den ordentligt. Men någon annan kanske har haft tålamodet?

Tack, G!

Jag läste hela. Jag tror han "svamlar" för att han lite av en konstnärs-going-journalist-typ.

Och texterna i de intervjuer som är skrivna så är skitjobbiga att läsa överlag. Men någon skrev här att det var det rätta sättet att skriva, so why not?

Om han har rätt eller fel, det vet jag ej. Vad jag vet är att han gjort många intressanta program om kriminalfall, så en novis är han ju inte. Tvärtom!

Och en isyxa känns ju som en rimlig möjlighet av flera anledningar.

Mvh
/FS
Citera
2020-03-02, 12:10
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Två psykiskt instabila och destruktiva människor. Men den stora skillnaden är att den ena slår ihjäl den andra. Det ät en stor skillnaf
Avgörande skillnad.
Dock är det inte så att mordet preskriberar anledningen till det.
Citera
2020-03-02, 12:11
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA:

Tidslinje

Den här borde vi kunna bygga vidare på.

DAGEN
LENA MÖRDADES

Det här gjorde Lena och 45-åringen på mordagen 14 maj 2018 - minut för minut
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

05:30 SD vaknar och svarar på ett mess från en vän.

06:07 Lena vaknar och börjar delta i en chatt om en resa till Norge som planeras inför de kommande dagarna.
Under hela dagen fortsätter hon messa till mängder av vänner.

06:16 Ett första mess skickas till Lena från SD. "Visst[/right]
[right]var det du och jag som pratade om el-mtb?".

06:17 "Ja", svarar Lena.

06:58 SD går in på jobbet. Hans passerkort loggas in
i porten.

08:24 Lena cyklar från sitt hem och kommer fram till Rehabcentrum.

10:07 Efter besöket på Rehabcentrum kommer Lena fram till sitt jobb.

10:53 SD får ett mess från JG som vill att han ska
komma över och inspektera en trappa som vännen låtit bygga.

14:04 45-åringen handlar på Ica City vid Krämaren.

14:59 Lena har gett sig av från jobbet och kommer fram till polisstationen i Vivalla där hon har ett ärende.

15:56 Efter mötet på polisstationen cyklar Lena till Ica Maxi vid Eurostop för att handla.

16:18 SD är på jobbet och skickar olika jobbrelaterade
mejl.

16:18 Lena kommer tillbaks till jobbet efter handlingen på Ica Maxi.

17:18 Lena slutar jobbet och tar cykeln därifrån.

17:18 Flera mess skickas mellan SD och HD. De diskuterar sitt fritidsintresse geocaching.

18:06 Efter ett stopp på Kaptensgatan kommer Lena hem till bostaden i Nya Hjärsta.

18:06 Hon fortsätter messa med kompisar i olika chatter och diskuterar Geochaching.
"Måste greja med annat. Födelsedag imorgon, avresa nästa dag", skriver hon till en vän.

19:57 SD kollar på en karta över Nya Hjärsta i Google maps.

20:00 "Slår ihop på kontoret", skriver SD till Lena.

20:00 "Oj, lång dag", svarar Lena.

20:01 "Mm. Haft bra dag? Jag har", skriver SD till Lena.

20:13 "Jodå. Funkat bra. ", svarar Lena.

20:33 Loggrapporten från SD:s arbetsplats visar att han går genom porten på väg hem.

20:49 "Gjorde till dig och mig. Om du törs smyga hit ikväll kan vi äta <3", skriver Lena till SD och skickar en bild på en hjärtformad kaka.

20:56 "Jag ska träna och packa", skriver SD till en vän.

21:09 "Till Viken nu", skriver SD till Lena.

21:12 "Oj sent", svarar Lena.

21:14 Lena filmar ett av barnen som tränar i vardagsrummet.

21:20 SD:s passerkort visar att han går in på Gustavsvik.
I förhör säger han att han åkt dit för att gymma.

21:32 Lena lämnar bostaden.

21:32 Data från en molntjänst visar att Lena nu har 94 % kvar av batteriet i telefonen.

22:00På väg från gymmet knäpper 45-åringen en bild på Södra vattentornet.

22:00 Lena kommer tillbaks till bostaden.

22:05 "Hos dig om fem", skriver SD till JG, som tidigare önskat att han skulle komma förbi och titta på ett trappbygge.

22:55 "Fixar lite inför födelsedagen imorgon. Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?", skriver Lena till SD.

23:00 "Kom precis. Svarar på jobbmejl. Har lite måsten", svarar SD Lena.

23:22 Lena får flera meddelanden i olika chattar som hon plötsligt inte läser.

23:23 Lena lämnar sin bostad. Kvar på köksbordet står halvinslagna presenter.

23:33 Ett vittne hör ett kvinnoskrik i Nya Hjärsta och larmar polisen – som inte åker ut till platsen.

00:02 "Fint. Blir för sent. Avslutar strax", skriver SD i ett meddelande till Lena.

00:07 Lenas mobiltelefon kopplar upp sig mot en mast vid Hjalmarbergmans väg i Baronbackarna.

00:25 Flera okänd typer av händelser sker på 45-åringen molntjänst Google drive.

00:28 Vänner fortsätter skriva till Lena."Åh, somnat? Jag hoppas det i alla fall.
Kram till dig", skriver en av vännerna.

00:29 "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs imorrn. skriver SD i ett meddelande till Lena.

01:41 Lenas mobiltelefon stängs av.

05:51 "Morrn. Vad händer? Somnade ifrån igen?",skriver SD i ett meddelande till Lena.

06:22 HD ringer S*llen medan hon cyklar till jobbet

06:50-58 N*a ringer först fel till WD sen till SD.

07:03 "Helluuu. N*a ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med,
nu", skriver SD i ett meddelande till Lena.
Citera
2020-03-02, 12:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Ett, finns viljan att bryta sig loss?
Två, finns det någon hållhake som gör det omöjligt bryta sig loss?
Tre, är han en del i skeendet a under mordnatten vilket ger noll i andledning bryta sig loss.

1. Kanske men han är nog kluven. Lojalitestänkande? Fast så himla konsekvent lojal är han då inte.
Inte mot Lena ialafall, vilket han verkar vara medveten om nu, och ångra.

2. Ja - Stefan vet ju vad som raderats då de avhandlat en hel del angående detta både i avlyssnade samtal och på Telegram.

3. Nej det tror jag inte. Han är bara dum och envis. Men insyltad iom att han raderat och avhandlat raderat material med Steffe flera ggr. Så absolut ”försvårande av brottsutredning”.
Citera
2020-03-02, 12:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Var kan man lyssna?

Såklart
Bidde helt del jag råkade svara på inlägget som du svarade på och som nämnde en intervju med ÅK.
Citera
2020-03-02, 12:21
Medlem
PeterNosters avatar
Polisspåret:

Citat:
Vanessa förklarar vidare att hon och hennes kompis kom hem omkring klockan 01.00 på
natten så det borde ha varit omkring midnatt, klockan tolv som hon träffade den här killen.
Vanessa kunde inte heller se om han var i sällskap med någon men det hon reagerade på var
att han verkligen ville berätta och prata om det här, killen märkte nog att Vanessa inte var
intresserad av att höra men han ville berätta mer om det här.

Vanessa tillfrågas om killen sa någonting mer om kvinnan, förutom att hon var död?
Vanessa förklarar att killen berättade om den här försvunna kvinnan, och sen sa han bara, jag
har en kompis, kolla här, att hon är död, "kom ihåg vart ni hörde det först eller jag visste det
först", hela konversationen är lite luddig eftersom vi var lite onyktra där. Vanessa tror han sa
att hans kompis var polis, eller något med polisen i alla fall, men det är ändå märkligt.

Vanessa uppger på fråga att killen prata om en försvunnen kvinna och hon visste inte vem
han menade, hon visste inte att han direkt pratade om den försvunna kvinnan i Hjärsta utan
Vanessa har själv ihop ett plus ett dagen efter när hon läste på Aftonbladet.

Akt 151 sid 96
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in