Citat:
Sveriges regering har bokstavligen blod på sina fingrar om vi har dödsfall kopplat till slapp gränskontroll.Jag tycker det är både skrämmande och märkligt hur Sverige hanterar själva hotet från inresande.
Igår landade jag på Arlanda efter en längre flygresa som inkluderade 4 flygplatser i olika länder.
1. Liten ”utomhus flygplats” i Thailand.
- Temperatur screening på alla både i arrival & departure
- Frågor vid incheck
- Stora informations skyltar på flertalet platser
2. Singapore (enorm flyplats)
- ”Active screening” i alla vingar mot alla terminaler. Man mäter alltså direkt mot folkströmmarna som kommer gående mot Transit/Arrival. Vid utslag blir man tagen åt sidan och kontrollerad med separat utrustning. Detta hände mig då jag bar på ett barn som var nyvaket och vi säkert var lite ”varmare” än normalt. Dock efter nogare kontroll gick vi vidare. Jag spenderade 6 timmar på flygplatsen och blev screenad kanske 10 gånger plus en extra kontroll vid boarding.
3. Moskva
- Myndighetspersonal kommer ombord på alla inkommande flyg och screenar alla ombord samt pratar om deras karantänregler INNAN någon får lämna flygplanet.
- Active Screening i Transit
- Extra kontroll vid boarding
4. Stockholm Arlanda
- En skylt vid bagageutlämningen med råd att ringa 1177 vid symptom efter resa
Jag är förvånad över denna naiva slapphet från Sveriges sida. Otroligt.
Igår landade jag på Arlanda efter en längre flygresa som inkluderade 4 flygplatser i olika länder.
1. Liten ”utomhus flygplats” i Thailand.
- Temperatur screening på alla både i arrival & departure
- Frågor vid incheck
- Stora informations skyltar på flertalet platser
2. Singapore (enorm flyplats)
- ”Active screening” i alla vingar mot alla terminaler. Man mäter alltså direkt mot folkströmmarna som kommer gående mot Transit/Arrival. Vid utslag blir man tagen åt sidan och kontrollerad med separat utrustning. Detta hände mig då jag bar på ett barn som var nyvaket och vi säkert var lite ”varmare” än normalt. Dock efter nogare kontroll gick vi vidare. Jag spenderade 6 timmar på flygplatsen och blev screenad kanske 10 gånger plus en extra kontroll vid boarding.
3. Moskva
- Myndighetspersonal kommer ombord på alla inkommande flyg och screenar alla ombord samt pratar om deras karantänregler INNAN någon får lämna flygplanet.
- Active Screening i Transit
- Extra kontroll vid boarding
4. Stockholm Arlanda
- En skylt vid bagageutlämningen med råd att ringa 1177 vid symptom efter resa
Jag är förvånad över denna naiva slapphet från Sveriges sida. Otroligt.
Jag förstår inte varför folk inte är upprörda mera... Om inte annat så borde modersinstinkter kicka in hej vilt kan man tycka....