2020-03-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag förstår inte detta:

*Vi har ett virus som är farligt för de äldre främst! Inte ungdomar och barn... för viruset anser att dessa inte hunnit med livet ännu, så det är självtänkande och schysst mot barnen och skonar dem, är detta korrekt och uppkommit på naturlig väg och inte i ett labb!

Ok

Om nu barn inte kan dö i detta så lär något i virusets DNA göra så att det främst är riktat mot gener som försvinner med åldern!
*Vad i kroppen minskar med stigande ålder?

Det kanske har att göra med receptorerna som viruspartiklarna fäster mot saknas i ung ålder? Receptorerna är tydligen samma som för HIV och en av de saker som skiljer SARS-CoV-2 från andra coronavirus och en av de anledningar till att det sprids så effektivt. SARS till exempel smittade inte lika många människor för den krävde receptorer som bara förekom i personer som hade någon form av nedsatthet. Minns inte exakt vad det var jag läste eller var så kan inte säga att detta stämmer med säkerhet.
Senast redigerad av CurbinDill 2020-03-01 kl. 21:14.
Citera
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Nu kommer vi få veta sanningen om barn kan smitta andra med coronavirus, tydligen har finska myndigher ingen till de svenska myndigheters svamlande och önsketänkande...

"Tre nya fall i Finland har bekräftats. De nya fallen har kopplingar till personer som tidigare konstaterats smittade, rapporterar Svenska Yle. Totalt är sex personer smittade i Finland.

En av de smittade är ett barn som har gått i skolan och även deltagit i fotbollsträning. Barnet har haft kontakt med 130 personer som nu är i karantän. Det rör sig om fyra skolklasser, ett antal lärare och fotbollslaget."

Källa: https://www.sn.se/nyheter/varlden/antalet-virussmittade-okar-i-norden-sm5354361.aspx

Tvärt emot i Sverige, där alla smittade barn skall till skolan.

Den som tror på Folkhälsomyndigheten, tror på tomten med - förresten, större chans att tomten finns än att Folkhälsomyndigheten har rätt.

Rädda sig den som kan - rädda dina barn, ingen annan gör det, du är helt själv i denna mordiska röra.
Citera
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Låter rimligt att fråga din läkare?

Det har jag gjort men dom hävdar att Coronaviruset inte ens finns i vårt län och därför inget att oroa sig för.
Känns ju lite konstigt med tanke på den snabba spridningen. Jag blev i princip dumförklarad som ens tänkte på covid.
Citera
2020-03-01, 21:10
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och det är nu det är dags att tillämpa lagen? En massa ungar som man borde haft koll på har fått sitta hemma i åratal, men nu hotar man föräldrar som är oroliga för smitta och vill ha ungarna hemma med straff. Nja, bring it on.

Nej, snarare har man gett kommunerna möjlighet att själva välja hur dom vill göra.
Citera
Medlem
Norge har tatt igjen Sverige i antall smittede ser jeg, er som Norge v Sverige på ski, tar dere igjen hveeeeer gang

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Citat:
Ullevål sykehus skjerpet søndag sine karanteneregler i forbindelse med coronaviruset. De nye reglene er jobbet ut i samråd med Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mK43W/innfoerer-nye-raad-for-alt-helsepersonell

Lærer ved skole i Oslo smittet:
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e5beb018f872569aae5cf39
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.protezionecivile.gov.it/media-comunicazione/comunicati-stampa/dettaglio/-/asset_publisher/default/content/coronavirus-sono-1577-i-positivi

ITALIEN

To date, in Italy, 1694 people have contracted the virus.
In detail: there are:

984 cases of Coronavirus in Lombardy,
285 in Emilia-Romagna,
263 in Veneto,
25 in Liguria,
17 in Campania,
49 in Piedmont,
13 in Tuscany,
25 in the Marche,
6 in Lazio,
9 in Sicily ,
3 in Puglia,
5 in Abruzzo,
1 in Calabria and
1 in the Autonomous Province of Bolzano.

1694 Infected
798 are in home isolation
639 patients hospitalized with symptoms
140 are in intensive care
34 have died

83 people recovered.

813 i alt är inlagda på sjukhus m/symptom, är kritisk sjuka på intensiv eller döda.
798 har milda symptom i hemma isolation.

Dvs att det är fler som har sjukhus behandlings krävande symptom eller ligger kritisk sjuka på intensiv avdelning.
än personer med milda symptom !
🙁

Så de "80% har milda symptom" kan vi glömma HELT !!!
I bästa fall är det 50-60% som får milda symptom och det är ett ca %
inräknat mörketal av ikke medräknade ikke-symptomatiska smittade (som Italien av någon konstig anledning har slutat medräkna).

Kaxigt att uttala sig tvärsäkert kring milda/svåra symptom baserat på den statistiken. Har du någon data på vilka symptom som gäller för att bli inlagd i Italien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Lägg också till att många kremerats utan att testats och att även felaktiga diagnoser har uppivits som dödsorsak, vilket inte gör beräkningarna mer trovärdiga...

Det kan man analysera fram om ett år då man jämför totala dödligheten med historisk dödlighet minus corona. Då kan man få en uppfattning om feldiagnostisering. Blanda inte ihop beräkningar dvs uppskattningar med faktiska diagnoser. Medicin är ingen exakt vetenskap och inte så sällan är man hundra på dödsorsaken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I motsats till dig så förstår FHM statistik, sannolikslära och vetenskapligt tänkande.

Det är pga muppar som dig som nu valet/ansvaret lagts på kommunerna. Skulle skolverket gått ut med att skolplikt fortfarande gäller så skulle sådana som dig fått hjärtinfarkt.

När du drar in vetenskapligt tänkande så förstör du däremot för dig själv. Finns inget annat, annat än WHOs oförmåga att i dagsläget finna fall där barn smittat vuxna med COVID-19, som tyder på att patogener inte sprids från unga människor till äldre.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Nä du sa "Varje dag dör 150 600 tusen människor..."
Vilket torde innebära 150600000. Det är ett himla stort antal lik, varje dag dessutom...

Oj ber om ursäkt att jag sa fel. Fortfarande tycker du att Covid-19 viruset som orsakat hur många döda?

Det dör 105 personer per minut.. Det är betydligt mer än vad Covid- 19 dödar varje minut right?
Citera
2020-03-01, 21:11
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om detta borde vara lämpligare att fråga en insatt läkare än i en tråd på Flashback.

Det har jag gjort men dom hävdar att Coronaviruset inte ens finns i vårt län och därför inget att oroa sig för.
Känns ju lite konstigt med tanke på den snabba spridningen. Jag blev i princip dumförklarad som ens tänkte på covid
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Det man skriver blir ju dränkt av alla tusen inlägg här inne, det går snabbt i den här tråden. Så lägger in min fråga igen, ursäkta om tjatigt.

Har en planerad medicinering i mitten av mars. Då jag får en dos mabthera (ritiximab) som är en antikropp som dödar b-celler. Bör jag oroa mig mer för eventuella svåra symtom då om jag skulle dra på mig Corona?

Skulle egentligen fått dosen i januari men sköt på det av olika anledningar och nu börjar det väl verkligen bli dags att ta den.. men nu vill jag ju nästan avvakta av detta skäl

Definitivt en fråga för din läkare. Men det läkemedlet innebär att du löper större risk för att få lunginfektioner och -inflammation och därmed troligtvis anses vara i riskgruppen. Jag skulle inte avstå från medicinen för du ska nog få den regelbundet och är därmed redan påverkad i någon mån. Hellre vara extra försiktig med ditt sociala umgänge, undvika närkontakt och sånt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Tvärt emot i Sverige, där alla smittade barn skall till skolan.

Sjuka barn ska inte gå i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in